و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+1 امتیاز
بسم الله الرحمن الرحیم.

سلام.

اعمال و احکام زکات در قران و کتب منقبل چگونه به صورت تکمیلی بیان میشود و از چه کسانی گرفته و به چه کسانی داده می شود؟
در تورات و عهدعتیق بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

3 پاسخ

+1 امتیاز
 
بهترین پاسخ

با سلام،

واژۀ زکات به یک عملکرد (پاک شدن یا همان تزکیه) اشاره دارد و عبارت آتوا الزکاه در قرآن به عملکرد "رسیدن به پاکی" دلالت دارد. یکی از معابر دست یافتن به زکات یا همان پاک شدن از منظر قرآن کریم،  بخشش اموال در راه الله است که این منظر با کلماتی مانند انفاق، صدقات تبیین شده است. با ذکر این مقدمه توجه شما را به آیات ذیل جلب می نمایم:

برخی از آیات عمومی پیرامون زکات در تورات مقدس:

و اگر برادرت فقیر شده، نزد تو تهی‌دست باشد، او را مثل غریب و مهمان دستگیری نما تا باتو زندگی نماید. از او ربا و سود مگیر و ازخدای خود بترس، تا برادرت با تو زندگی نماید. نقد خود را به او به ربا مده و خوراک خود را به او به سود مده.  من یهوه خدای شما هستم که شما را از زمین مصر بیرون آوردم تا زمین کنعان رابه شما دهم و خدای شما باشم.  (تورات مقدس، صحیفه لاویان باب 25 آیات 35 الی 38)

 

 اگر نزد تو در یکی از دروازه هایت، در زمینی که یهوه، خدایت، به تو می‌بخشد، یکی ازبرادرانت فقیر باشد، دل خود را سخت مساز، و دستت را بر برادر فقیر خود مبند. بلکه البته دست خود را بر او گشاده دار، و به قدر کفایت، موافق احتیاج او به او قرض بده. و باحذر باش مبادا در دل تو فکر زشت باشد، و بگویی سال هفتم یعنی سال انفکاک نزدیک است، و چشم تو بر برادر فقیر خود بد شده، چیزی به او ندهی و اواز تو نزد خداوند فریاد برآورده، برایت گناه باشد. البته به او بدهی و دلت از دادنش آزرده نشود، زیرا که به عوض این کار یهوه، خدایت، تو را درتمامی کارهایت و هرچه دست خود را بر آن درازمی کنی، برکت خواهد داد. چونکه فقیر از زمینت معدوم نخواهد شد، بنابراین من تو را امرفرموده، می‌گویم البته دست خود را برای برادرمسکین و فقیر خود که در زمین تو باشند، گشاده دار. (تورات مقدس، صحیفه تثنیه باب 15 آیات 7 الی 11)

برخی از آیات عمومی پیرامون زکات در میقرا (کتب عهد عتیق):

مگر روزه‌ای که من می‌پسندم این نیست که بندهای شرارت را بگشایید و گره های یوغ را بازکنید و مظلومان را آزاد سازید و هر یوغ را بشکنید؟  مگر این نیست که نان خود را به گرسنگان تقسیم نمایی و فقیران رانده شده را به خانه خود بیاوری و چون برهنه را ببینی او رابپوشانی و خود را از آنانی که از گوشت تومی باشند مخفی نسازی؟  آنگاه نور تو مثل فجرطالع خواهد شد و صحت تو بزودی خواهدرویید و عدالت تو پیش تو خواهد خرامید وجلال خداوند ساقه تو خواهد بود. آنگاه دعاخواهی کرد و خداوند تو را اجابت خواهد فرمودو استغاثه خواهی نمود و او خواهد گفت که اینک حاضر هستم. اگر یوغ و اشاره کردن به انگشت وگفتن ناحق را از میان خود دور کنی، .......... (صحیفه اشعیاء باب 58 آیات 7 الی 9)

برخی آیات عمومی پیرامون زکات در انجیل:

 «زنهار عدالت خود را پیش مردم به‌جامیاورید تا شما را ببینند و الا نزد پدر خودکه در آسمان است، اجری ندارید. پس چون صدقه دهی، پیش خود کرنا منواز چنانکه ریاکاران در کنایس و بازارها می‌کنند، تا نزد مردم اکرام یابند. هرآینه به شما می‌گویم اجر خود رایافته‌اند. بلکه تو چون صدقه دهی، دست چپ تو از آنچه دست راستت می‌کند مطلع نشود، تاصدقه تو در نهان باشد و پدر نهان بین تو، تو راآشکارا اجر خواهد داد. (انجیل صحیفه متی باب 6 آیات 1 الی 4)

** بطور عمومی میزان مشخصی برای ارائه زکات در قرآن و کتب من قبل معین نشده است، اما در تورات و قرآن کریم حکم مربوط به ارائه بهترین جنس و محصولات صریحا موجود است:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنفِقُوا مِن طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُم مِّنَ الْأَرْضِ وَلَا تَيَمَّمُوا الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنفِقُونَ وَلَسْتُم بِآخِذِيهِ إِلَّا أَن تُغْمِضُوا فِيهِ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ ﴿البقرة: ٢٦٧﴾

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از قسمتهای پاکیزه اموالی که به دست آورده‌اید، و از آنچه از زمین برای شما خارج ساخته‌ایم انفاق کنید! و برای انفاق، به سراغ قسمتهای ناپاک نروید در حالی که خود شما، حاضر نیستید آنها را بپذیرید؛ مگر از روی اغماض و کراهت! و بدانید الله ، بی‌نیاز و شایسته ستایش است. 

 

 

 

بوسیله ی
انتخاب شده بوسیله ی
+1 امتیاز

در قرآن کریم عبارت "آتوا الزکاة" بسیار بکار رفته است که منظور از آن رسیدن به تزکیه و پاکی است.

به فرموده قرآن یکی از راه های رسیدن به تزکیه گذر از مال است:

لَن تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنفِقُوا مِن شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ ﴿آل‌عمران: ٩٢﴾

هرگز به نیکوکاری نمی‌رسید مگر اینکه از آنچه دوست می‌دارید، انفاق کنید؛ و آنچه انفاق می‌کنید، الله از آن آگاه است.

بوسیله ی
+1 امتیاز
برای زکات مقدار مشخصی در آیات خداوند معلوم نشده است بلکه صرفاً خداوند میانه روی را در انفاق تایین کرده است و از کسانی که کمتر دارند خواسته است که به اندازه ای که دارند انفاق کنند و میانه رو باشند...

وَالَّذِينَ إِذَا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذَٰلِكَ قَوَامًا (25 | الفرقان - 67)
و کسانی که هرگاه انفاق کنند، نه اسراف می‌نمایند و نه سخت‌گیری؛ بلکه در میان این دو، حدّ اعتدالی دارند.

الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ (3 | آل عمران - 134)
همانها که در توانگری و تنگدستی، انفاق می‌کنند؛ و خشم خود را فرو می‌برند؛ و از خطای مردم درمی‌گذرند؛ و خدا نیکوکاران را دوست دارد.

لِيُنْفِقْ ذُو سَعَةٍ مِنْ سَعَتِهِ ۖ وَمَنْ قُدِرَ عَلَيْهِ رِزْقُهُ فَلْيُنْفِقْ مِمَّا آتَاهُ اللَّهُ ۚ لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا مَا آتَاهَا ۚ سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا (65 | الطلاق - 7)
آنان که امکانات وسیعی دارند، باید از امکانات وسیع خود انفاق کنند و آنها که تنگدستند، از آنچه که خدا به آنها داده انفاق نمایند؛ خداوند هیچ کس را جز به مقدار توانایی که به او داده تکلیف نمی‌کند؛ خداوند بزودی بعد از سختیها آسانی قرار می‌دهد!
بوسیله ی
دقیقا... در تورات میزان ها مشخص است (عشر) اما در قرآن میزانی مشخص نشده و مساله به تقوای فرد واگذارده شده است.
...