و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+1 امتیاز
فرق رسول و نبی چیست و چرا پیامبر خاتم النبیین است نه خاتم الرسل؟
در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

+1 امتیاز
با سلام

در لسان وحی کلمات عملکرد مراجع شان را می رسانند. بعنوان مثال واژۀ رسول کلمه ایست که به یک عملکرد اشاره می کند که این عملکرد در لسان وحی چه تورات רשל  (رشل)، چه قرآن دلالت به "شخص فرستاده شده" دارد.

واژۀ نبی نیز در لسان وحی به عملکرد "خبر آوردن" اشاره دارد.

پس "رسول" و "نبی" دو برچسب اختصاصی و منفک نیستند و هر نبی ای (یعنی هر خبرآورنده ای) یقینا رسول (یعنی فرستاده شده) نیز هست و رسول (یعنی فرستاده شده) بدون خبر غیب هیچ کارایی و موجودیتی نمی یابد!

پس رسول و نبی دو روی یک سکه هستند به شرط آنکه عملکرد دو واژه را ابتدا تشخیص داده و معین کنیم.

پاسخ مبسوط تر به این پرسش را در این سوال بیابید که قبلا مطرح شده است:

http://www.noorpods.com/index.php/199/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D9%86%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D8%B3%D9%88%D9%84-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F?show=199#q199

با تشکر
بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی
سلام.لینک کار نمی کند
با تشکر لینک اصلاح شد.
+2 امتیاز

به نظر میرسد که رسول و نبی با هم کمی تفاوت دارند به بیان دیگر به نظر میرسد که هر نبی رسول است ولی هر رسولی لاجرم نبی نیست

اللَّـهُ يَصْطَفِي مِنَ الْمَلَائِكَةِ رُسُلًا وَمِنَ النَّاسِ ۚ إِنَّ اللَّـهَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ ﴿٧٥

خداوند سمیع و بصیر از میان ملائک و انسانها رسولانی برمیگزیند.

استمراری بودن گزینش رسولان از سوی خداوند دلیلی است بر ادامه دار بودن رسولان.

اما قرآن با صراحت از ختم نبوت و خاتم النبی بودن پیامبر میگوید و این یعنی اینکه قرآن در دسترس ما ختم وحی مکتوب است.

در آیات دیگری مثل آیه یک سوره فاطر باز هم بر رسول بودن ملائک صحه میگذارد.

بوسیله ی
محمد خاتم الانبیاء است و ختم نبوت به معنای ختم ارسال اخبار غیب می باشد! پس احدی از ابنیای بشر بعد از محمد نمی تواند مدعی دریافت اخبار غیب شود. نکتۀ بعد اینکه قرآن قول رسولی کریم یا همان جبرئیل است نه قول محمد: إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ ﴿التكوير: ١٩﴾.

پس با توجه به ختم نبوت، هیچ ملکه ای پس از قرآن نیز، کلمه ای را به ابنیای بشر وحی نخواهد کرد.
در این موضوع که گزینش و ارسال رسولان استمراری است با شما هم عقیده هستم چرا که آیات متعددی ملائک (مانند ملک الموت) را رسول نامیده اند و این بهیچ عنوان با خاتم النبی بودن محمد تداخل ندارد:

وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ وَيُرْسِلُ عَلَيْكُمْ حَفَظَةً حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا وَهُمْ لَا يُفَرِّطُونَ ﴿الأنعام: ٦١﴾

او بر بندگان خود تسلّط کامل دارد؛ و مراقبانی بر شما می‌گمارد؛ تا زمانی که یکی از شما را مرگ فرا رسد؛ (در این موقع،) رسولان ما جان او را می‌گیرند؛ و آنها کوتاهی نمی‌کنند.

وَإِذَا أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً مِّن بَعْدِ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُمْ إِذَا لَهُم مَّكْرٌ فِي آيَاتِنَا قُلِ اللَّهُ أَسْرَعُ مَكْرًا إِنَّ رُسُلَنَا يَكْتُبُونَ مَا تَمْكُرُونَ ﴿يونس: ٢١﴾

هنگامی که به مردم، پس از ناراحتی که به آنها رسیده است، رحمتی بچشانیم، در آیات ما نیرنگ می‌کنند، بگو: «الله سریعتر از شما مکر می‌کند؛ و رسولان ما، آنچه نیرنگ می‌کنید (و نقشه می‌کشید) را می‌نویسند!»
...