و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+9 امتیاز

موقعیت زمانی شهر رمضان که در آن صیام " روزه " واجب است  را با عنایت به تقویم الله توضیح دهید؟

آیا ماه رمضان اهل مذاهب با شهر رمضان الهی که در آن روزه واجب بوده و " أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ"( روزهای شمارش شده) نیز در آن تاکید گردیده مطابقت دارد یا تضاد؟ 

در تقویم و زمان بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

3 پاسخ

+6 امتیاز

قسمت اول پاسخ:

با سلام پاسخ سوال شما قبلا بصورت مجمل در این لینک بیان شده است اما برای تشریح موضوع به نکات ذیل توجه فرمایید:

1) ماه رمضان مذاهب بر اساس تقویم قمری مشخص می شود که مبداء آن با استناد به احادیث و روایات و تاریخ دست نوشتۀ خود مذاهب، هجرت محمد از مکه به مدینه است. این در حالی است که مطابق آیات قرآن کریم نه زمان آغاز چنین هجرتی در آیات ثبت شده است نه اساسا از چنین هجرتی از مکه به مدینه در هیچ آیه ای (آنطور که مذاهب می گویند) خبری آمده است. به این ترتیب نکته اول اینجاست که اساس تقویم قمری مذاهب احادیث و روایات و تاریخ است نه آیات قرآن کریم. 

2) تقویم قمری، تقویمی دارای نسی است اين در حالی است که نسی در آیات قرآن کریم صریحا حرام است! ﴿التوبة: ٣٧﴾. علت این نسی آن است که به دلیل آنکه دوازده سیکل هلال های ماه 11 روز از سال استوایی کمتر می باشد به این ترتیب تقویم قمری هر سال 11 روز عقب افتاده و جابجا می شود (نسی). یعنی هر سه سال یک بار تقویم قمری حدودا 1 ماه کامل نسبت به سال استوایی جابجا می گردد و همین امر باعث شده که ماه رمضان و ایام حج مذاهب سیال و شناور و ایامی کاملا نامشخص باشند که گاهی در تابستان و گاهی در زمستان قرار می گیرد.

3) تنها سیستم گاهشمای که با آیه 36 سوره توبه منطبق است یعنی از بدو خلقت آسمانها و زمین گاشماری را انجام می دهد و بدون نسی می باشد، همان حرکت ظاهری خورشید است که سبب شکل گیری فصول بر روی زمین میگردد. به زبان دیگر به سادگی می توان از خورشید بجهت گاهشماری سال و ماه و روز و ساعت و دقیقه استفاده نمود که این کار به سادگی در یک ساعت آفتابی انجام می پذیرد. در قرآن نیز به محل های استقرار خورشید و نظم و قدر آن اشاره فرموده است:

وَالشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَّهَا ذَٰلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ ﴿يس: ٣٨﴾

و اینکه در صحیفه اشعیاء نیز به وجود ساعت آفتابی در دربار پادشاهان بنی اسرائیل صریحا اشاره نموده است:

و کلام خداوند بر اشعیا نازل شده، گفت: 5 «برو و به حزقیا بگو یهوه خدای پدرت داود چنین می‌گوید: دعای تو راشنیدم و اشکهایت را دیدم. اینک من بر روزهای تو پانزده سال افزودم. 6 و تو را و این شهر را ازدست پادشاه آشور خواهم رهانید و این شهر راحمایت خواهم نمود. 7 و علامت از جانب خداوند که خداوند این کلام را که گفته است بجاخواهد آورد این است: 8 اینک سایه درجاتی که از آفتاب بر ساعت آفتابی آحاز پایین رفته است ده درجه به عقب برمی گردانم.» پس آفتاب از درجاتی که بر ساعت آفتابی پایین رفته بود، ده درجه برگشت. (صحیفه اشعیاء، فصل 38 آیات 4 تا 8)

4) با استناد به باب 23 از صحیفه لاویان از تورات مقدس ماه های حرام الله از این قرار است:

برج 1 : شامل روز مهم پسخ و عید فطیر و ایام حج آن، مصلوب شدن و رستاخیز مسیح و حج الاکبری که قرآن اشاره فرموده است.

برج 3: شامل عید محصولات و حج و نوبرانه محصولات (هدی و قلائد)

برج 7: روز اول روز تروعا یا همان روز وتر است. روز دهم آن روز کیپوریم یا شفع است (شفاعت آدم و زوجۀ او در جنت عدن در این روز اتفاق می افتد)، شامل حج و همچنین شامل عید خیمه ها تا 22 ام این برج است. بعبارت دیگر برج هفتم پر ترافیک ترین برج از نظر مناسک عبادی است.

برج 2: در باب 9 صحیفه اعداد از تورات مقدس برج دوم نیز برای ادای حج ماه اول (برای غائبین) لحاظ شده است که به این ترتیب برج دوم نیز از ماه های حرام معین شده است.

پس تعداد شهور حرام مطابق تورات و قرآن کریم 4 ماه می باشند که عبارت اند از برج 1، 2، 3، 7.

بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی
وَجَعَلْنَا اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ آيَتَيْنِ فَمَحَوْنَا آيَةَ اللَّيْلِ وَجَعَلْنَا آيَةَ النَّهَارِ مُبْصِرَةً لِّتَبْتَغُوا فَضْلًا مِّن رَّبِّكُمْ وَلِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِينَ وَالْحِسَابَ وَكُلَّ شَيْءٍ فَصَّلْنَاهُ تَفْصِيلًا ﴿الإسراء: ١٢﴾
و شب و روز را دو نشانه قرار داديم. نشانه شب را تيره‌گون و نشانه روز را روشنى‌بخش گردانيديم تا [در آن،] فضلى از پروردگارتان بجوييد، و تا شماره سالها و حساب را بدانيد و هر چيزى را به روشنى باز نموديم.
سلام لینک کار نمی کند بنظر میاید باید یه نگاه به لینک های سایت انداخته شود
ممنون تصحیح شد
+4 امتیاز

قسمت دوم پاسخ:

5) لیله القدر چیست؟ و در چه برجی قرار دارد؟

با استناد به آیات 1 الی 4 فصل پیدایش از صحیفه تورات مقدس مبرهن است که خلقت در تاریکی (ظلمات) رقم خورده است و اولین چیزی که خالق خلق کرده، کلام خود یعنی (نور) می باشد. لیله القدر همان مرحله از خلقت است که در آن سنگ بنای خلقت گذاشته شده است، یعنی زمانی که نور وجود نداشت و الله با کلام خود نور را خلق کرد:

و الله گفت: «روشنایی بشود.» و روشنایی شد. و الله روشنایی را دید که نیکوست و الله روشنایی را از تاریکی جدا ساخت. و الله روشنایی را روز نامید و تاریکی را شب نامید..... (آیات 3 تا 5 باب اول پیدایش، تورات مقدس)

بعبارت دیگر لیله القدر همان لیله المبارکه است که طی آن فرق حق از باطل مشخص شده است و "فرقان" بوجود آمد.

إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُّبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ  فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ  أَمْرًا مِّنْ عِندِنَا ۚ إِنَّا كُنَّا مُرْسِلِينَ  رَحْمَةً مِّن رَّبِّكَ ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ  ﴿الدخان: آیات ٣ الی 6﴾

 ما آن را در شبى مبارک نازل كرديم، كه ما هشداردهنده بوديم. در آن هر امری تمییز (فرق) داده شده است. كارى است از جانب ما. ما فرستنده بوديم. 

یا به بیان دیگر، لیله القدر یا لیله المبارکه آن مرحله ایست که کلام الله مولود گردید و جاری گشت، قبل از آنکه حتی خلقت آسمان ها و زمین و انسان رخ داده شده باشد. این مهم در کتاب امثال به دقت مکتوب است:

یهوه مرا مبداء طریق خود داشت، قبل از اعمال خویش از ازل. من از ازل برقرار بودم، از ابتدا پیش از بودن جهان. هنگامی که لجه هانبود من مولود شدم، وقتی که چشمه های پر ازآب وجود نداشت. قبل از آنگاه کوهها برپاشود، پیش از تلها مولود گردیدم. چون زمین وصحراها را هنوز نساخته بود، و نه اول غبار ربع مسکون را. وقتی که او آسمان را مستحکم ساخت من آنجا بودم، و هنگامی که دایره را برسطح لجه قرار داد. وقتی که افلاک را بالااستوار کرد، و چشمه های لجه را استوار گردانید. چون به دریا حد قرار داد، تا آبها از فرمان اوتجاوز نکنند، و زمانی که بنیاد زمین را نهاد. آنگاه نزد او معمار بودم، و روزبروز شادی می‌نمودم، و همیشه به حضور او اهتزاز می‌کردم (برای همین است که در روز اول برج هفتم مطابق تورات شوفار را می نوازند تا سالگرد نزول قرآن یعنی حکمت باشد!)و اهتزاز من در آبادی زمین وی، و شادی من بابنی آدم می‌بود. پس الان‌ای پسران مرا بشنوید، وخوشابحال آنانی که طریقهای مرا نگاه دارند. تادیب را بشنوید و حکیم باشید، و آن را ردمنمایید. خوشابحال کسی‌که مرا بشنود، و هرروز نزد درهای من دیده بانی کند، و باهوهای دروازه های مرا محافظت نماید. زیرا هر‌که مرایابد حیات را تحصیل کند، و رضامندی خداوندرا حاصل نماید. و اما کسی‌که مرا خطا کند، به‌جان خود ضرر رساند، و هر‌که مرا دشمن دارد، موت را دوست دارد. (صحیفه امثال باب 8 آیات 22 الی 36)

این "من" همان کلام مقدس الله، روح قدوس او یا همان قرآن یا همان حکمت است. که این الله بود که بنیاد خلقت را از روی حکمت بنا نهاد و حکمت را یعنی قرآن را مبداء طریق خود کرد و این کلام الله است که بنیان خلقت را ساخته است. فراموش نکنید که قرآن یعنی آنچکه الله انتشار داده است و تورات و انجیل و آنچکه بر محمد نازل شده است نیز قرآن یعنی منتشر شده از سوی الله می باشد.

الرَّحْمَن عَلَّمَ الْقُرْآنَ خَلَقَ الْإِنسَانَ عَلَّمَهُ الْبَيَانَ (سوره الرحمن آیات 1 تا 4)

یهوه به حکمت خود زمین را بنیاد نهاد، و به عقل خویش آسمان را استوار نمود (صحیفه امثال باب 3 آیه 19)

به این ترتیب لیله القدر همان شبی است که قدر و فرق خلقت در آن گذارده می شود که با توجه به تورات مقدس همان یوم تروعا می باشد. به نکتۀ ذیل توجه فرمایید:

6) يوم تروعا چیست و چه ارتباطی با لیله القدر دارد؟

و یهوه موسی را خطاب کرده، گفت: «بنی‌اسرائیل را خطاب کرده، بگو: در ماه هفتم در روز اول ماه، آرامی سبت برای شما خواهدبود، یعنی یادگاری نواختن کرناها و محفل مقدس. (نواختن کرناها همان تروعا یا תרועא مي باشد). 

 در صحیفه ایوب این یادگاری و اهتزار را به تشریح بیان می فرماید:

وقتی که زمین را بنیاد نهادم کجا بودی؟ بیان کن اگر فهم داری. کیست که آن را پیمایش نمود؟ اگر می‌دانی! وکیست که ریسمانکار را بر آن کشید؟  پایه هایش بر چه چیز گذاشته شد؟ و کیست که سنگ زاویه‌اش را نهاد، هنگامی که ستارگان صبح باهم ترنم نمودند، و جمیع پسران خدا آوازشادمانی دادند؟ 

پس اهمیت روز اول برج هفتم یا یوم تروعا آن است که روز یادگاری آغاز خلقت زمین و آسمانها توسط الله است و برای همین در تورات مقدس صحیفه لاویان باب 23 امر فرموده است که این روز برای شما روز مقدس باشد و در این روز شوفار یا کرنا را بصدا در آورید تا یادگاری شادمانی بدو خلقت باشد! که در ذیل آمده است:

لیله القدر یا لیله المبارکه نیز همین روز (یا بهتر آن شب است) که روز شادمانی (نه عزاداری!!!!) می باشد.

7) چرا رمضان در برج هفتم قرار دارد؟

مطابق آنچکه در بالا آمد با توجه به انطباق لیله القدر یا همان یوم تروعا در تورات مقدس در روز اول برج هفتم و با توجه به قرار داشتن صیام در همان برج یعنی برج هفتم مشخص می شود که فاصلۀ یوم تروعا (لیله القدر) تا روز صیام در تورات دقیقا برابر 10 روز می باشد که آغاز آن با نواختن شیپور به اطلاع همگان می رسد. فلذا در این نکته که رمضان همین برج هفتم است دیگر شکی باقی نمی ماند. پس رمضان همان برج هفتم از تقویم برجی است که آغاز آن با روز مقدم (یعنی روز طلوع خورشید از شرق مطلق) و مهمان شدن خورشید در برج سنبله آغاز می گردد. همان ماهی که لیال عشر و لیله القدر نیز مطابق تورات و عهدعتیق در آن قرار دارد.

8) ایاما معدودات موجود در قرآن کدام است؟

ایاما معدودات همان عده ایست که در آیۀ 185 سوره بقره به آن اشاره شده است ....وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ ....﴿البقرة: ١٨٥﴾ و بر اساس عبارت ...فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ... ﴿البقرة: ١٨٥﴾ به کل ماه هفتم یعنی کل ماه رمضان دلالت دارد. 

ان شاءالله که این نوشتار به کار دوستان بیاید.

والسلام

بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی
زمان روزه از اول مهر تا هفتم مهر ماه میباشد درسته؟
کل ماه هفتم. البته اینکه روزه را می توان فدیه داد. در سایت در این خصوص جستجو فرمایید.
+1 امتیاز

لیله‌القدر با توجه به آیه زیر به شب شروع نزول قرآن ( آنچه که خداوند نازل کرده و قرائت می‌شود) بر‌می‌گردد :

در سوره دخان آیه 2 و 3 خداوند می‌فرماید :

وَالْكِتَابِ الْمُبِينِ [٤٤:٢]

سوگند به این کتاب روشنگر، 

إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُّبَارَكَةٍ ۚ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ [٤٤:٣]

که ما آن را در شبی پر برکت نازل کردیم؛ ما همواره انذارکننده بوده‌ایم! 

پس برای یافتن زمان ابتدای نزول قرآن باید به اولین آیه قرآن بپردازیم.

خداوند در کتاب پیدایش باب 1 آیه 1 می‌فرماید‌:

در ابتدا خدا آسمان‌ها و زمین را آفرید.

پس شروع قرآن به شب آفرینش آسمان‌ها و زمین برمی‌گردد که با توجه به باب 23 لاویان خداوند روز اول برج هفتم را روز تروعا یا روز آفرینش آسمانها و زمین معرفی می‌کند.

 

بوسیله ی
در سوره الرحمن هم فرموده: الرحمن علم القران خلق الانسان که تعلیم قرآن قبل از خلقت انسان آمده است و این به آن خاطر است که قرآن به معنای آنچیزی است که از جانب الله "منتشر" و پخش و نشر می گردد و در آیات باب اول صحیفه پیدایش نیز کاملا مشخص است که یهوه ابتدا ظلمات را از نور جدا می کند و "فرقان" را بنا می سازد.
تشکر از  همه دوستان' من که هیچی نفهمیدم در این زمینه اطلاعاتم خیلی ضعیف است از ادمین محترم تقاضامندم اگه وقت دارید و میتونید در این زمینه مثلا ماه برجی و اینکه اسمان 12 برج است یه فایل صوتی واسم تهیه نماید و کامل واسم تشریح کنید خیلی ممنون میشوم؟
ان شاءالله
...