و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز
بسم الله الرحمن الرحیم.

سلام.

1.طریقه ی گرفتن صحیح وضو چگونه است؟

2.شیعه درست وضو میگیرد یا اهل سنت؟

3.آب را باید از ارنج بریزیم؟

4.آیا وضو ترتیب دارد؟

5.آیا پا باید شسته شود یا مسح کشیده شود؟

 

با تشکر از شما طبق صریح این ایه:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ ۚ وَإِنْ كُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا ۚ وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَىٰ أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ مِنْهُ ۚ مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَٰكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (5 | المائدة - 6)
ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هنگامی که به نماز می‌ایستید، صورت و دستها را تا آرنج بشویید! و سر و پاها را تا مفصل [= برآمدگی پشت پا] مسح کنید! و اگر جنب باشید، خود را بشویید (و غسل کنید)! و اگر بیمار یا مسافر باشید، یا یکی از شما از محل پستی آمده [= قضای حاجت کرده‌]، یا با آنان تماس گرفته (و آمیزش جنسی کرده‌اید)، و آب (برای غسل یا وضو) نیابید، با خاک پاکی تیمم کنید! و از آن، بر صورت [= پیشانی‌] و دستها بکشید! خداوند نمی‌خواهد مشکلی برای شما ایجاد کند؛ بلکه می‌خواهد شما را پاک سازد و نعمتش را بر شما تمام نماید؛ شاید شکر او را بجا آورید!
در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

+1 امتیاز

با سلام

أَرْجُلَكُمْ  مانند وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ منصوب است لذا برمیگردد به فعل فَاغْسِلُوا  یعنی که بشویید پاهایتان را تا دو قوزک پا . کعبین مثنی است و منظور دو برآمدگی کنار پا میباشد نه یک برامدگی روی پا. همچنین  بِرُءُوسِكُمْ مجرور است و به فعل خودش یعنی وَامْسَحُوا بر میگردد.

بوسیله ی
+1 امتیاز
با سلام:

1) طریق گرفتن وضو در آیه 6 سوره مائده بطور کامل بیان شده و احکام وضو گرفتن چیزی فراتر از دستورالعمل آیه 6 مائده نیست.

2) آیات قرآن کریم مبنای حکم می باشد نه ادعاها یا اختلافات تشیع یا تسنن.

3) به داستان ماده گاو در سوره بقره مراجعه فرمایید !

4) خیر. منطق "ترتیب" یک مفهوم غریبه و القا شده از خارج از قرآن به قرآن است. در آیه 6 سوره مائده بهیچ عنوان به ترتیب یا عدم ترتیب دستورالعمل ها اشاره نشده است. بلکه صرف انجام کل دستورالعمل ملاک است.

5) پاها باید تا کعبین (2 طرف پا، برآمدگی وجود دارد) شستشو شوند.

واژه مسح به عملکرد ریختن آب یا روغن بر روی چیزی یا کسی دلالت دارد و عملکرد آن همان عملکرد غسل یا شستشو است.
بوسیله ی
پس آیا مسح در تیمم که مربوط به خاک است به معنی ریختن خاک بر صورت و دستان است ؟
اولا صعیدا به معنای بیابان و شن زار است نه خاک و گِل. ثانیا وقتی قرار است "ایدیکم" مورد تیمم قرار گیرد یعنی دستها با شن زار شسته شوند، چرا صورت نیز نباید به همین ترتیب شسته شود؟
...