و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+4 امتیاز
برخی ادعا میکنند که اگر خداوند از نتیجه عملکرد دنیوی ما خبر دارد و میداند که ما مثلا به دوزخ خواهیم رفت ، اصلا چرا ما را خلق کرده ؟ و در صورت خلق کردن مان چرا با وجود علم بر اینکه ما نهایتا به دوزخ خواهیم رفت ، در همان اولین دقایق تولد جانمان را نگرفت تا ما مرتکب گناه نشده و لایق جهنم نگردیم.
در کلی و عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

+2 امتیاز

جواب این پرسش در این نکته نهفته است که باید بدانیم و درک کنیم که زمان برای خداوند منان معنی ندارد و ابتدای خلقت بر انتهایش منطبق است.

بر این اساس این ما هستیم که در حال طی زمان هستیم نه خداوند قدیر.

در سوره الحدید می خوانیم:

هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ ۖ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ﴿٣

اوست اول و آخر و ظاهر و باطن و او به هر چیزی داناست.

یعنی ابتدا و انتها برای خداوند یکی است و از هر چیزی خبر دارد و دانای به هر چیزی است حتی سرانجام همه ما.

بنابراین در محضر الهی که زمان برایش معنی و مفهومی ندارد ، ابتدای خلقت ما عین انتهای خلقت ماست و این ما خودمان هستیم که مسیر طی شده زندگیمان را با اختیار اعطا شده به ما طی کرده ایم و مسئولیت تمام کارها و خطاهایمان را بر عهده داریم.

 

بوسیله ی
+3 امتیاز

کسانیکه چنین سوالاتی را طرح می کنند به "خالق" یا معنای آن هیچ اعتقادی ندارند.

خلق به معنای "جدا کردن چیزها از یکدیگر" است. جدا شدن امور از هم مستلزم دانستن "فرق" بین آنهاست، پس خالق الزاما باید فرق بین امور را بداند و او باید دارای "علم" باشد. (در ضمن خالق همان کسی است که فرقان را نازل کرده است !!) پس قبول کردن خلقت مساوی است با قبول کردن خالق عالم! برای همین است که قرآن فرموده:

أَلَا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ ﴿الملك: ١٤﴾

آگاه باشید آن کس که خلق می کند، می داند و او دانای همه سخن و تنها خبر رسان است.

یا بقول مترجمین امروزی: آیا آن کسی که موجودات را آفریده علم ندارد؟! در حالی که او باخبر و آگاه است!

پس الله بر همه چیز علم دارد:

... وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا ﴿الطلاق: ١٢﴾

علم او شامل همه چیز می شود:

مثلا علم او شامل احوال انسان های پیشین و قدما است و هم از احوال آیندگانی که هنوز متولد نشده اند علم دارد:

وَلَقَدْ عَلِمْنَا الْمُسْتَقْدِمِينَ مِنكُمْ وَلَقَدْ عَلِمْنَا الْمُسْتَأْخِرِينَ ﴿الحجر: ٢٤﴾

ما، هم پیشینیان شما را می شناسیم؛ و هم متأخّران را!

و علت خلق شدن و زندگی کردن آن است که فرصت و حجت بر خود انسان تمام شود:

وَسِيقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلَىٰ جَهَنَّمَ زُمَرًا حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا فُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا أَلَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِّنكُمْ يَتْلُونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِ رَبِّكُمْ وَيُنذِرُونَكُمْ لِقَاءَ يَوْمِكُمْ هَٰذَا قَالُوا بَلَىٰ وَلَٰكِنْ حَقَّتْ كَلِمَةُ الْعَذَابِ عَلَى الْكَافِرِينَ ﴿الزمر: ٧١﴾

و کسانی که کافر شدند گروه گروه به سوی جهنّم رانده می‌شوند؛ وقتی به دوزخ می‌رسند، درهای آن گشوده می‌شود و نگهبانان دوزخ به آنها می‌گویند: «آیا رسولانی از میان شما به سویتان نیامدند که آیات پروردگارتان را برای شما بخوانند و از ملاقات این روز شما را بر حذر دارند؟!» می‌گویند: «آری، ولی فرمان عذاب الهی بر کافران مسلّم شده است.

بدین سان کسانی که پیام الله را تبعیت کنند نجات می یابند و حجت بر ایشان به اتمام می رسد. اما کسانیکه پیام الله را تبعیت نکنند و علم خالق خود را به رسمیت نشناسند، به دوزخ ریخته می شوند و حجت بر ایشان نیز تمام می گردد!

بوسیله ی
سلام
اصل مطلب این است که مدعیان میگویند که اگر خداوند از سرانجام دوزخی بودن ما در هنگام بستن نطفه ما با خبر بوده چرا مانع از بسته شدن نطفه نگردیده و ما را از عذاب نجات نداد مگر خداوند ارحم الراحمین نیست ؟ چرا اجازه داده که ما بوجود آییم و سرانجام به دوزخ برویم؟ میگویند این چگونه خدای رحمانی است که رحمانیتش شامل یک نطفه نشده و باعث تولد یک بزهکار شده با وجود اینکه خداوند میتوانست مانع از تولد یک انسان جهنمی شود.
اگر میدانست که ما اهل دوزخ خواهیم بود و باز ما را خلق کرد ، ارحم الراحمین بودنش زیر سوال است و اگر نمیدانست ، علیم بودنش زیر سوال است.  
کسی که این سوال را میپرسد جوابی دقیق از قرآن میخواهد.
من آنچه که نوشته بودم را میخواهم ارائه دهم اما قبل از آن به نظر سایر دوستان نیازمندم.
با سلام،

آقای سعید؛ قرآن کتاب پاسخ به سفسطه های هلنی ای چون جبر و اختیار نیست و قرار نیست که پاسخ دهنده شبهات و سوالات قلوب مریض باشد! در ضمن اصلا اهمیت ندارد اگر فلاسفه پاسخ های خود را نمی توانند در قرآن بیابند! چرا که قرآن کتابی است که منطق خود را غالب بر همه منطق ها می داند.

اصل سوال شما یک سفسطه جبری-اختیاری فلسفی است و باطل است! که نه مفهوم "میثاق" یا عهد را می شناسد نه بر علم خالق صحه گذاری می کند. متذکر می شوم که طبق قوانین این انجمن بحث های کلامی و عقلی در سایت حذف می گردند. با تشکر.
جالب اینکه بدانیدطیفی از قرآنیون ( البته بخوانید ناقرآنیون ) مدعیست که " الله نخواسته بداند که آینده بشر چه میشود؟!"
سلام . خداوند بر همه چیز عالم است و شکی در این نیست اما طرح چنین سوالی اصلا درست نیست مثلا ما بگیم چرا ظلم هست . به این دلیل که ما در جهان دو قطبی هستیم . ما به انسان جور و تقوا را الهام کردیم فالهم ها فجورها و تقوا ها . تا انسان بتواند از بین این دو یکی را به اختیار انتخاب کند و هنر انسان این است در جهان دو قطبی شر هست وخیر هم هست . شیطان هست و خدا هم هست و انسان باید هنر خود را نشان دهد . خدا آینده و آخرت همه را میداند چون زمان شامل او نمیشود او انتخاب های ما را دیده و میداند عاقبت ما چه میشود .
درست است... و خلقت انسان هم برای آن است که ما انسانها به آزمایش کشیده شویم نه الله.
...