و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز
آیا در قرآن و کتب من قبل حرفی در قبول و یا رد هنر وجود دارد؟ چیزهایی مانند هنر نقاشی و داستانسرایی و بازیگری و قس علی هذا.
در تورات و عهدعتیق بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

بله در قرآن و کتب من قبل به هنر اشاره شده است اما:

اما در همگی آنها هنر صرفا عملکردی ابزاری و خدماتی در اجرای شعائر دینی را بر عهده داشته و دستور العمل های هنری نیز از سوی یهوه الله مقرر شده است. فلذا ابداع یا هر گونه تغییر خودسرانه (یعنی دخیل دادن هنر شخصی!) مساوی با تخطی و تمرد از دستورات الهی شمرده می شده است. پس تعریف هنر در کتاب مقدس با تعریف هنر در کوچه و دانشگاه بسیار فرق دارد. تنها در تورات مقدس و در صحیفه خروج دست کم6 فصل (از فصل 25 به بعد) به نحوۀ ساخت میشکان (جعبه یا تابوت) و مذبح مقدس و دوخت و خیاطی لباس کاهنان اختصاص داده شده و در انتهای آن می فرماید: 

و یهوه موسی را خطاب کرده، گفت: آگاه باش بصلئیل بن اوری بن حور را از سبط یهودا به نام خوانده‌ام. و او را به روح خدا پر ساخته‌ام، و به حکمت و فهم ومعرفت و هر هنری، برای اختراع مخترعات، تا در طلا و نقره و برنج کار کند. و برای تراشیدن سنگ و ترصیع آن و درودگری چوب، تا در هرصنعتی اشتغال نماید.  و اینک من، اهولیاب بن اخیسامک را از سبط دان، انباز او ساخته‌ام، و دردل همه دانادلان حکمت بخشیده‌ام، تا آنچه را به تو امر فرموده‌ام، بسازند. خیمه اجتماع و تابوت شهادت و کرسی رحمت که بر آن است، و تمامی اسباب خیمه، و خوان و اسبابش و چراغدان طاهر و همه اسبابش و مذبح بخور، و مذبح قربانی سوختنی و همه اسبابش، و حوض وپایه‌اش، و لباس خدمت و لباس مقدس برای هارون کاهن، و لباس پسرانش بجهت کهانت، و روغن و مسح و بخور معطر بجهت قدس، موافق آنچه به تو امر فرموده‌ام، بسازند.»  (آیات 1 تا 11 از فصل 31 صحیفه خروج تورات)

همچنین در ساخت بیت همیقدش یا مسجدالاقصی به دستور سلیمان از هنرهای بسیاری استفاده شده است:

آیات کتاب اول پادشاهان فصل 6 به بعد...

قرآن نیز مسائل فوق را تایید فرموده:

يَعْمَلُونَ لَهُ مَا يَشَاءُ مِن مَّحَارِيبَ وَتَمَاثِيلَ وَجِفَانٍ كَالْجَوَابِ وَقُدُورٍ رَّاسِيَاتٍ اعْمَلُوا آلَ دَاوُودَ شُكْرًا وَقَلِيلٌ مِّنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ ﴿سبإ: ١٣﴾

آنها هر چه سلیمان می‌خواست برایش درست می‌کردند: معبدها، تمثالها، ظروف بزرگ غذا همانند حوضها و بناهای بلندبالا، ای آل داوود! شکر بجا آورید؛ ولی عده کمی از بندگان من شکرگزارند!

در صحف اولی یا صحیفه پیدایش در مورد پیدایش موسیقی:

و نام برادرش یوبال بود. وی پدر همه نوازندگان بربط و نی بود (صحیفه پیدایش فصل 4 آیه 21)

و در مورد موسیقی ثنایی در زبور:

یهوه را بربط حمد بگویید. با عود ده تار او را سرود بخوانید (مزامیر فصل 33 آیه 2)

یا در کتب ادوار:

و داود رؤساي لاويان را فرمود تا برادران خود مغنيان را با آلات موسيقي از عودها و بربطها سنجها تعين نمايند، تا به آواز بلند و شادماني صدا زنند (اول تواریخ فصل 15 آیه 16)

من نمونه ای از هنر "داستانسرایی" در کتاب مقدس نیافته ام که این مهم باز بیانگر ارتباط هنر با شعائر کلام الهی (بجای کلام انسان) است. چرا که اصولا شکل گیری هنرهای نمایشی و روایی به یونان باستان می رسد نه به کتاب مقدس! 

 

بوسیله ی
...