و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+1 امتیاز
در قرآن در برخی از آیات به طعام و خوراکی هایی اشاره شده و با حتی خداوند منان به برخی از آنها مثل میوه انجیر و زیتون قسم خورده اند ، آیا این مواد خوراکی برتری خاصی دارند؟ و یا به عبارت دیگر آیا خوردن چنین خوراکی هایی مورد توصیه است؟
در تورات و عهدعتیق بوسیله ی
دوباره دسته بندی کردن بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

برای تفهیم نشانه شناسی ها و تمثیلات قرآن، باید با استناد به قرآن و کتب من قبل به بررسی های عمیق پرداخت و نباید از دایره متن مقدس خارج شد. بعنوان نمونه پیرامون انجیر و زیتون آیات ذیل را خدمت تان تقدیم می کنم:

תן (تین)، انجیر در صحیفه دوم پادشاهان:

و واقع شد قبل از آنکه اشعیا از وسط شهربیرون رود، که کلام خداوند بر وی نازل شده، گفت: برگرد و به پیشوای قوم من حزقیا بگو: خدای پدرت، داود چنین می‌گوید: دعای تو راشنیدم و اشکهای تو را دیدم. اینک تو را شفاخواهم داد و در روز سوم به خانه خداوند داخل خواهی شد. و من بر روزهای تو پانزده سال خواهم افزود، و تو را و این شهر را از دست پادشاه آشور خواهم رهانید، و این شهر را به‌خاطر خود و به‌خاطر بنده خود، داود حمایت خواهم کرد.» و اشعیا گفت که «قرصی از انجیربگیرید.» و ایشان آن را گرفته، بر دمل گذاشتند که شفا یافت. (صیحفه دوم پادشاهان فصل 20 آیات 4 الی 7)

انجیر: در صحیفه ارمیا، تمثیل صالحین و بدکاران (نشانه ای منطبق به پیام سوره تین ):

و بعد از آنکه نبوکدرصر پادشاه بابل یکنیا ابن یهویاقیم پادشاه یهودا را باروسای یهودا و صنعتگران و آهنگران ازاورشلیم اسیر نموده، به بابل برد، خداوند دو سبدانجیر را که پیش هیکل خداوند گذاشته شده بودبه من نشان داد که در سبد اول، انجیر بسیار نیکومثل انجیر نوبر بود و در سبد دیگر انجیر بسیار بد بود که چنان زشت بود که نمی شود خورد. و یهوه مرا گفت: «ای ارمیا چه می‌بینی؟» گفتم: «انجیر. اما انجیرهای نیکو، بسیار نیکو است وانجیرهای بد بسیار بد است که از بدی آن رانمی توان خورد.» 

و کلام خداوند به من نازل شده، گفت: «یهوه خدای اسرائیل چنین می‌گوید: مثل این انجیرهای خوب همچنان اسیران یهودا را که ایشان را از اینجا به زمین کلدانیان برای نیکویی فرستادم منظور خواهم داشت. و چشمان خودرا بر ایشان به نیکویی خواهم‌انداخت و ایشان را به این زمین باز خواهم آورد و ایشان را بنا کرده، منهدم نخواهم ساخت و غرس نموده، ریشه ایشان را نخواهم کند. و دلی به ایشان خواهم بخشید تا مرا بشناسند که من یهوه هستم و ایشان قوم من خواهند بود و من خدای ایشان خواهم بود، زیرا که به تمامی دل بسوی من بازگشت خواهند نمود.» 

یهوه چنین می‌گوید: «مثل انجیرهای بدکه چنان بد است که نمی توان خورد، البته همچنان صدقیا پادشاه یهودا و روسای او و بقیه اورشلیم را که در این زمین باقی‌مانده‌اند و آنانی راکه در مصر ساکن‌اند تسلیم خواهم نمود. وایشان را در تمامی ممالک زمین مایه تشویش وبلا و در تمامی مکان هایی که ایشان را رانده‌ام عارو ضرب‌المثل و مسخره و لعنت خواهم ساخت. و در میان ایشان شمشیر و قحط و وبا خواهم فرستاد تا از زمینی که به ایشان و به پدران ایشان داده‌ام نابود شوند.» (صحیفه ارمیا فصل 24)

זית (زیت)، زیتون در صحیفه لاویان تورات:

و یهوه موسی را خطاب کرده، گفت که «بنی‌اسرائیل را امر بفرما تا روغن زیتون صاف کوبیده شده برای روشنایی بگیرند، تا چراغ را دائم روشن کنند (تورات صحیفه لاویان فصل 24 آیات 1و2)

زیتون در قرآن کریم:

اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَّا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَىٰ نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿النور: ٣٥﴾

 

لذا اشاره به میوه ها در لسان وحی نه بخاطر خواص آن بلکه بخاطر عملکرد تمثیلی و پیام رسان گونه آن (که عملکردی فوق العاده مهم نیز هست) باید مورد توجه قرار گیرد، کما اینکه فرموده: 

 ای قوم من شریعت مرا بشنوید! گوشهای خود را به سخنان دهانم فراگیرید! دهان خود را به مثل باز خواهم کرد به چیزهایی که از بنای عالم مخفی بود تنطق خواهم نمود. که آنها را شنیده و دانسته‌ایم و پدران مابرای ما بیان کرده‌اند. (زبور فصل 78 آیات 1 الی 4)

بوسیله ی
...