و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+2 امتیاز
بیمه کالاها و خدمات ، از نگاهی شبیه خرید و فروش ریسک و زیان مترتب بر آنهاست و در این معامله عین کالا موجود نیست. آیا این معامله از نگاه وحی الهی مجاز است؟
در اقتصاد، پول و تجارت بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

0 امتیاز

با استناد به آیه ذیل، بیمه کالاها و خدمات با طریقت تعلیمات و آموزه های قرآن در تنافر است:

إِنَّ اللَّهَ عِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَيُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْأَرْحَامِ وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ مَّاذَا تَكْسِبُ غَدًا وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ بِأَيِّ أَرْضٍ تَمُوتُ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ ﴿لقمان: ٣٤﴾

در حقيقت، الله است كه علم [به‌] قيامت نزد اوست، و باران را فرو مى‌فرستد، و آنچه را كه در رحمهاست مى‌داند و كسى نمى‌داند فردا چه به دست مى‌آورد، و كسى نمى‌داند در كدامين سرزمين مى‌ميرد. در حقيقت، الله است[كه‌] داناى آگاه است.

پس انسان نمی داند که فردا چه چیزی بدست می آورد؟ لذا چگونه شرکتهای بیمه در ازای گرفتن وجهی بطور ماهانه خود را بعنوان پرداخت کنندۀ خسارت وارده به جنس یا خدماتی معرفی می نمایند که معلوم نیست در کدامین آینده اتفاق می افتد؟

آیا این شرکتها از غیب خبر دارند؟ یا آیا کلام وحی راه سعادت دنیوی و مادی را بیمه کردن معرفی نموده؟ یا راه سعادت مادی و دنیوی از مدخل اجرای دقیق احکام و فرایض الله می گذرد؟ 

تورات می فرماید:

و اگر آواز یهوه خدای خود را به دقت بشنوی تا هوشیار شده، تمامی اوامر اورا که من امروز به تو امر می‌فرمایم بجا آوری، آنگاه یهوه خدایت تو را بر جمیع امتهای جهان بلند خواهد گردانید. 2 و تمامی این برکتها به توخواهد رسید و تو را خواهد دریافت، اگر آوازیهوه خدای خود را بشنوی. 3 در شهر، مبارک ودر صحرا، مبارک خواهی بود. 4 میوه بطن تو ومیوه زمین تو و میوه بهایمت و بچه های گاو وبره های گله تو مبارک خواهند بود. 5 سبد و ظرف خمیر تو مبارک خواهد بود. 6 وقت درآمدنت مبارک، و وقت بیرون رفتنت مبارک خواهی بود. 7 «و خداوند دشمنانت را که با تو مقاومت نمایند، از حضور تو منهزم خواهد ساخت، ازیک راه بر تو خواهند آمد، و از هفت راه پیش توخواهند گریخت. 8 خداوند در انبارهای تو و به هر‌چه دست خود را به آن دراز می‌کنی بر توبرکت خواهد فرمود، و تو را در زمینی که یهوه خدایت به تو می‌دهد، مبارک خواهد ساخت. 9 واگر اوامر یهوه خدای خود را نگاهداری، و درطریقهای او سلوک نمایی، خداوند تو را برای خود قوم مقدس خواهد گردانید، چنانکه برای تو قسم خورده است. 10 و جمیع امتهای زمین خواهند دید که نام خداوند بر تو خوانده شده است، و از تو خواهند ترسید. 11 و خداوندتو را در میوه بطنت و ثمره بهایمت ومحصول زمینت، در زمینی که خداوند برای پدرانت قسم خورد که به تو بدهد، به نیکویی خواهد افزود. 12 و خداوند خزینه نیکوی خود، یعنی آسمان را برای تو خواهد گشود، تا باران زمین تو را در موسمش بباراند، و تو را درجمیع اعمال دستت مبارک سازد، و به امتهای بسیار قرض خواهی داد، و تو قرض نخواهی گرفت. 13 و خداوند تو را سر خواهد ساخت نه دم، و بلند خواهی بود فقط نه پست، اگر اوامریهوه خدای خود را که من امروز به تو امرمی فرمایم بشنوی، و آنها را نگاه داشته، بجاآوری. (تورات صحیفه تثنیه فصل 28 آیات 1 الی 15)

بنابراین راه دستیابی به سعادت مادی و دنیوی، از مدخل اجرای فرایض و احکام الله می گذرد نه دکان بیمه بازان و صرافان!

بوسیله ی
سلام ... اولا که اتفاقا آن آیه قرآن که ذکر کردید دلیل موثقی است بر این که بیمه کردن اموال و  خدمات درمانی دلیل بر این است که انسان چون از فردایش خبر ندارد با بیمه کردن خود و اموالش ریسک احتمال ضررهای بیشتر رو کاهش میدهد وگرنه اگر فرد بیمه شده از خسارت اتفاقات احتمالی فردایش با خبر بود جور دیگری پیشگیری می کرد که برایش اینگونه هزینه های احتمالی و  احیانا بی جا را نداشته باشد !
ضمن  این که این منطق شما مثل این است که بگوید بر مبنای همین آیه ی ۳۴ لقمان که ذکر کردید ، چگونه پزشکان به خود اجازه میدهند که از دستگاه سونوگرافی برای تشخیص سلامت و جنسیت جنین استفاده کنند ،در حالی که علم به دانستن آنچه در رحمهاست  نزد الله است ؟؟!!
...