و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+5 امتیاز

در آخرین فصل تورات، فصل 34 از صحیفه تثنیه، آیاتی موجود است که چگونگی مرگ و دفن موسی را تشریح میکنند:

پس موسی بنده خداوند در آنجا به زمین موآب برحسب قول خداوند مرد. و او را در زمین موآب در مقابل بیت فعور، در دره دفن کرد، واحدی قبر او را تا امروز ندانسته است. و موسی چون وفات یافت، صد و بیست سال داشت، و نه چشمش تار، و نه قوتش کم شده بود. وبنی‌اسرائیل برای موسی در عربات موآب سی روز ماتم گرفتند. پس روزهای ماتم و نوحه گری برای موسی سپری گشت. (آیات 5 الی 9 فصل 34 از صحیفه تثنیه تورات)

چگونه قصۀ مرگ و دفن موسی در تورات آمده در حالی که تورات بر موسی نازل شده است؟

در تورات و عهدعتیق بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

+6 امتیاز

به نکات ذیل دقت فرمایید:

1) کتابهای آسمانی دارای شمارۀ آیه نیستند و شماره گذاری روی آیات سنت خطاطان است. (بسیاری از نسخ قدیمی و حتی صد ساله قرآن نیز بدون شمارۀ گذاری آیات می باشند و از قدیم کلام بصورت یکپارچه ملاک بوده است).

نتیجۀ 1) متن مقدس را باید بصورت یکپارچه و موضوعی فهم کرد نه بر اساس فصل بندی های ساختگی !

2) اولین آیه از صحیفه ای که امروز یهوشوع نام دارد (و دقیقا پس از فصل 34 تثنیه قرار دارد) به چه ترتیب آغاز می شود:

و واقع شد بعد از وفات موسی، بنده خداوند، که خداوند یوشع بن نون، خادم موسی را خطاب کرده، گفت: «موسی بنده من وفات یافته است، پس الان برخیز و از این اردن عبور کن، تو و تمامی این قوم، به زمینی که من به ایشان، یعنی به بنی‌اسرائیل می‌دهم (صحیفه یهوشوع فصل یک آیات 1 الی 3)

نتیجه 2) آیه اول صحیفه یهوشوع در واقع ادامه آیات قبلی است! که حرف عطف "واو" و خط روایی قصه دقیقا نشانگر این نکته است. بعبارت دیگر نه تورات در انتهای تثنیه به آخر می رسد و نه صحیفه یهوشوع در این آیه آغاز می گردد! بلکه کلام الهی بطور پیوسته و زنجیره وار پس از مرگ موسی (به مانند قبل از مرگ او) ادامه دارد که بر نبی پس از موسی نازل شده. اما نبی پس از موسی کیست؟

3) موسی قبل از مرگ، به دستور یهوه، نبی دیگری را برای بنی اسرائیل منصوب کرد و هنگام مرگ این نبی یعنی یهوشوع بن نون در بنی اسرائیل حضور داشته است:

 و موسی یوشع را خوانده، در نظر تمامی اسرائیل به او گفت: «قوی و دلیر باش زیرا که توبا این قوم به زمینی که خداوند برای پدران ایشان قسم خورد که به ایشان بدهد داخل خواهی شد، و تو آن را برای ایشان تقسیم خواهی نمود. و یهوه خود پیش روی تومی رود او با تو خواهد بود و تو را وانخواهدگذاشت و ترک نخواهد نمود پس ترسان وهراسان مباش (صحیفه تثنیه فصل 31 آیات 7 الی 9)

نتیجه 3) آنچکه در مورد مرگ موسی در فصل 34 تثنیه نوشته شده یقینا کلامی نازل شده بر نبی یعنی یهوشوع می باشد.

نتیجه نهایی:

انبیاء تک تک مردند اما کلام الله پیوسته در بین بنی اسرائیل نازل شد. پس آنچکه در تورات تحت عنوان مرگ و دفن موسی مکتوب است ادامه کلام الله است نه انتها یا اختلالی در آن و صحیفه بعدی نیز بهمین دلیل معطوف به داستان قبل می باشد که پیوستگی کلام را می رساند. لذا کسی نمی تواند با قطعیت بگوید که موسی تا کدامین آیه را با دست خود نوشته و یهوشوع از کدام آیه کتابت وحی را آغاز کرده و مهمتر از همه...... این نوع معماها بهیچ وجه اهمیتی در اجرای احکام و فرایض  کتاب ندارند ! 

وَلَقَدْ وَصَّلْنَا لَهُمُ الْقَوْلَ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ مِن قَبْلِهِ هُم بِهِ يُؤْمِنُونَ وَإِذَا يُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ قَالُوا آمَنَّا بِهِ إِنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّنَا إِنَّا كُنَّا مِن قَبْلِهِ مُسْلِمِينَ ﴿القصص: ٥١ الی 53﴾

و به راستى براى ايشان، کلام از پى کلام آورديم به اميد آن كه پند گيرند كسانى كه پيش از اين [قرآن‌] كتاب به ایشان داديم آنها به آن ايمان مى‌آورند و چون [قرآن‌] بر ايشان تلاوت شود مى‌گويند: بدان ايمان آورديم كه آن حق و از طرف پروردگار ماست ما پيش از این هم مسلمان بودیم! ﴿القصص: ٥١ الی 53﴾

بوسیله ی
سلام
بسیار عالی و جامع بود. متشکرم
+2 امتیاز

هر گاه آیه ای در تورات یا دیگر کتب انبیا با کلمه ויהי به معنای واقع شد شروع میشود تفسیر آن این است که با غم و اندوه و این اتفاق رخ داده  و حتی ممکن است آن شخص دیگر حضور نداشته باشد. و یا ناظر برآن باشد

و واقع شد بعد از وفات موسی، بنده خداوند، که خداوند یوشع بن نون، خادم موسی را خطاب کرده..

و در زمان خود حضرت موسی یوشع به عنوان رهبر بعدی اسرائیل انخاب شده. و حتی رحلت  حضرت موسی به او گفته شده و یوشع برای ادامه رسالتش به حضور خدا خوانده شده.. و آخرین فصل تورات 34 نویسنده آیات یوشع بوده.

باب 31 دواریم (تثنیه)

يوشع را بخوان و با خود به خيمهء
عبادت بياور تا دستورات لازم را به او بدهم. آیه 14

تو خواهی مرد و به پدرانت ملحق خواهی
شد.آیه 16

بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی
...