و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز
آیا در آیات کتب من قبل و قرآن کریم به مختلط بودن مساجد و محراب ها اشاره ای شده است؟
در میان متنی (چند کتاب) بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز

بله در آیات کتب انبیاء بنی اسرائیل و همچنین قرآن صریحا به مختلط بودن مساجد و محراب های عبادت اشاره شده که در ذیل آمده است:

در آیات صحف انبیاء بنی اسرائیل (حنا مادر ساموئل نبی، در معبد خداوند):

و بعد از اکل و شرب نمودن ایشان در شیلوه، حنا برخاست و عیلی کاهن بر کرسی خود نزد ستونی در هیکل خدا نشسته بود. و حنا به تلخی جان نزد خداوند دعا کرد، و زارزار بگریست.......و چون دعای خود را به حضور خداوند طول داد عیلی دهن او را ملاحظه کرد. و حنا در دل خود سخن می‌گفت، و لبهایش فقط، متحرک بود و آوازش مسموع نمی شد، و عیلی گمان برد که مست است. پس عیلی وی را گفت: «تا به کی مست می‌شوی؟ شرابت را از خوددور کن.» و حنا در جواب گفت: «نی آقایم، بلکه زن شکسته روح هستم، و شراب و مسکرات ننوشیده‌ام، بلکه جان خود را به حضور خداوند ریخته‌ام. کنیز خود را از دختران بلیعال مشمار، زیرا که از کثرت غم و رنجیدگی خود تابحال می‌گفتم.» عیلی در جواب گفت: «به سلامتی برو و خدای اسرائیل مسالتی را که از اوطلب نمودی، تو را عطا فرماید (صحیفه اول ساموئل فصل 1 آیات 9 الی 17)

در آیات قرآن پیرامون مریم صدیقه (محراب همان مسجدالاقصی یا هیکل اورشلیم است):

فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزْقًا قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّىٰ لَكِ هَٰذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِندِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَن يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ ﴿آل‌عمران: ٣٧﴾

الله، مریم را به نیکویی پذیرفت؛ و به طرز شایسته‌ای، او را پرورش داد و کفالت او را به «زکریا» سپرد. هر زمان زکریا وارد محراب می‌شد، غذای مخصوصی در آن جا می‌دید. از او پرسید: «ای مریم! این را از کجا آورده‌ای؟!» گفت: «این از سوی الله است، الله به هر کس بخواهد، بی حساب روزی می‌دهد.» ﴿آل‌عمران: ٣٧﴾

و این آیه از قرآن که به حرمت انجام زناشویی در مسجد اشاره کرده و سند قطعی فضای عمومی مختلط مساجد می باشد:

أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَىٰ نِسَائِكُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَخْتَانُونَ أَنفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنكُمْ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ وَلَا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنتُمْ عَاكِفُونَ فِي الْمَسَاجِدِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ ﴿البقرة: ١٨٧﴾

آمیزش جنسی با همسرانتان، در شبِ روزهایی که روزه می‌گیرید، حلال است. آنها لباس شما هستند؛ و شما لباس آنها، الله می‌دانست که شما به خود خیانت می‌کردید؛ پس توبه شما را پذیرفت و شما را بخشید. اکنون با آنها آمیزش کنید، و آنچه را الله برای شما مقرر داشته، طلب نمایید! و بخورید و بیاشامید، تا رشته سپید صبح، از رشته سیاه برای شما آشکار گردد! سپس روزه را تا شب، تکمیل کنید! و در حالی که در مساجد به اعتکاف پرداخته‌اید، با زنان زناشویی نداشته باشید! این، مرزهای الهی است؛ پس به آن نزدیک نشوید! الله، این چنین آیات خود را برای مردم، روشن می‌سازد، باشد که پرهیزکار گردند!

بدین ترتیب مساجد فضاهای عمومی و مختلطی هستند که مردان و زنان در آن برای ذکر الله حاضر می شوند و انجام هرگونه مسائل زناشویی در فضای مختلط مسجد هیچ جایگاهی ندارد و صریحا حرام شده است. پس با استناد به آیات فوق مساجد و محراب ها مختلط و فضاهایی عمومی هستند. 

بوسیله ی
در شرق دور و آسیا هنوز مساجد بسیاری هستند که فضای مجزایی برای خانم ها و آقایان ندارند. شخصا در سفری شاهد یکی از این مساجد بوده ام.
...