و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+5 امتیاز
آیا نگهداری حیوانات بالاخص سگ و گربه در محیط زندگی مومنین از نظر دیانت اسلام جایز است یا خیر؟
در حلال و حرام بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز

هیچ آیه ای در قرآن و کتب من قبل (تورات و انجیل)؛ حرمتی را پیرامون نگهداری حیوانات در خانه مقرر نساخته است فلذا نگهداری حیوانات بالاخص گربه و سگ در محیط منزل از نظر کلام وحی بلااشکال و حلال است. حتی نگهداری خوک نیز در منزل حلال است، چرا که در متن تورات و قرآن، خوردن گوشت خوک حرام شده است نه نگهداری و مراقبت از حیوان.

بوسیله ی
از نظر آیه های نورانی قرآن حرمت ویا هم حلال بودن حیوانات در خانه اثبات نمی شود, الله یکتا در هیچ آیه از قرآن برحرام بودن ویاحلال بودن نگهداری حیوانات در منزل تاکید نفرموده است؛ یعنی همانگونه که نمی توانیم گوشت بسیاری از حیوانات, پرندگان, موسیقی و دها موارد دیگر را حلال یا حرام قلمداد کنیم؛ نمی توانیم بر حلال بودن یا حرام بودن نگهداری حیوانات در منزل مهر صحه بگذاریم.
در غیر آن در هر دو صورت اگر نگهداری حیوانات را در منزل حلال هم بدانیم؛ به الله یکتا افترا بسته ایم و اگر حرام هم بدانیم. زیرا نه از حلال بودن آن و نه از حرام بودن آن در آیه های از قرآن سخن رفته است.
سوره مبارک النحل آیه 116
وَلَا تَقُولُوا لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُكُمُ الْكَذِبَ هَذَا حَلَالٌ وَهَذَا حَرَامٌ لِتَفْتَرُوا عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ لَا يُفْلِحُونَ
ترجمه: بخاطر دروغي كه زبان هاي شما توصيف مي‏كند نگوئيد اين حلال است و آن حرام، تا بر خدا افترا ببنديد، كساني كه به خدا دروغ مي‏بندند رستگار نخواهند شد
والله اعلم
تشکر
ملاک ما برای حرمت ها آیات قرآن است نه بحث های کلامی و بازی های سرگرم کننده منطقی! اگر الله چیزی را حرام نکرده کسی نمی تواند آنرا حرام کند (یعنی از حالت حلال خارج سازد).... اگر الله نگهداری حیوانات را حرام نکرده (از حالت حلال خارج نساخته)، کسی نمی تواند آنرا حرام نماید... به آیه ذیل دقت کنید:

 قُلْ هَلُمَّ شُهَدَاءَكُمُ الَّذِينَ يَشْهَدُونَ أَنَّ اللَّهَ حَرَّمَ هَٰذَا فَإِن شَهِدُوا فَلَا تَشْهَدْ مَعَهُمْ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَالَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَهُم بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ ﴿الأنعام: ١٥٠﴾

آیه فوق صریحا مشخص کرده که برای حرام بودن چیزی باید از کلام الله اقامه دلیل شود در غیر آنصورت آن حلال است.

در آیات وحی یا چیزی حلال است یا حرام است، شق سومی وجود ندارد و برای حرام بودن چیزی باید از آیات وحی اقامه دلیل کنید. در غیرآنصورت حلال است.
بدون شک ملاک جز آیات نورانی قرآن نیست, موارد حلال و حرام در قرآن واضح بیان شده است که فلان چیزها برشما حلال و فلان چیزها هم حرام می باشد؛ ولی آنچه که حرام بودن و حلال بودن آن در قرآن تذکر نرفته است, هیچ کسی دیگری را مجازنیست که حلال بودن ویاهم حرام بودن آن را تعین کند؛ اگر بیاییم و بگوییم که خوب جز مواردی را که الله متعال حرام قرار داده است دیگر همه چیز حلال است پس نیازی بر این دیده نمی شد که الله یکتا موارد حلال را نیز مشخص بیان کند؛ حتا همین آیه نیز بر این امر صادق نیست.
قُلْ هَلُمَّ شُهَدَاءَكُمُ الَّذِينَ يَشْهَدُونَ أَنَّ اللَّهَ حَرَّمَ هَذَا فَإِنْ شَهِدُوا فَلَا تَشْهَدْ مَعَهُمْ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَالَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَهُمْ بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ
بگو گواهان خود را كه گواهي مي‏دهند خداوند اين ها را حرام كرده است، بياوريد اگر آنها گواهي دهند تو با آنها همصدا نشو و گواهي مده، و از هوي و هوس كساني كه آيات ما را تكذيب كردند و كساني كه به آخرت ايمان ندارند و براي خدا شريك قائلند پيروي مكن
والله اعلم
...