در قرآن این عبارت دو بار یکبار در سوره نسا و یکبار هم در سوره مائده آمده که هر دوبار مردان را مورد خطاب قرار میدهد :
در آیه ۲۵ نسا خطاب به مردان می فرماید با دخترانی که روابط دوستی مخفیانه داشته اند ازدواج نکنید !
وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِإيمانِکُمْ بَعْضُکُمْ مِنْ بَعْضٍ فَانْکِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَ آتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَناتٍ غَيْرَ مُسافِحاتٍ وَ لا مُتَّخِذاتِ أَخْدانٍ ...../ سوره نساء(25)
در آیه ۵ سوره مائده هم خطاب به مردان می فرماید زنان را در پنهانی دوست خود نگیرید !
الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ حِلٌّ لَّكُمْ وَطَعَامُكُمْ حِلُّ لَّهُمْ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ إِذَا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ وَلاَ مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ ...../ مائدة﴿5﴾
اما همانطور که ملاحظه میفرمایید توضیح کاملی در خصوص تعریف و محدوده ی عملکردی این عبارت داده نشده !
اول اینکه این دوستگیری با داشتن چه ویژگیهایی از مصادیق متخذات اخدان یا متخذی اخذان محسوب شده و از دید قرآن نهی میشود!؟!
آیا اگر ارتباط دختر و پسر دور از اطلاع خانواده باشد ، یا بصرف داشتن یا نداشتن ارتباط نامشروع جنسی با یکدیگر ، یا حتی ارتباط معمولی و غیرضروری ولو با حفظ حریم و حدود شرعی ! و......
و دوم اینکه چنانچه هرگونه ارتباط خصوصی و حتی عاطفی با جنس مخالف که خارج از محدوده ی ازدواج است را مصداق این رفتار مردود از جانب قرآن بدانیم ، آیا می توانیم نتیجه بگیریم که اساسا آشنایی و روند فرآیند منجر به ازدواج فقط به شکل فرهنگ مرسوم و سنتی آن مورد قبول و تایید قرآن است ؟!