و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
0 امتیاز

 با سلام ، 
در تقریبا تمامی ترجمه های قرآن الصور را به شیپور معنی کرده اند ولی با بررسی که من کردم ریشه کلمه از ص و ر است همانند تصویر یا مثلا خداوند می فرمایند
" فِي أَيِّ صُورَةٍ مَا شَاءَ رَكَّبَك"
بنظر خودم منظور این است که در فرم دمیده می شود (فرم جهان شاید؟) ولی خواستم از شما هم بپرسم شاید چیزی را جا انداخته باشم یا ریشه یابی درستی نکرده باشم. ممنون می شوم پاسخ دهید.

در عمومی بوسیله ی

1 پاسخ

0 امتیاز

نفخ)

ابتدا برای فهم بهتر به بررسی کلمه "نفخ" میپردازیم؛ به آیات زیر توجه کنید:

הן אנכי בראתי חרש נפח באש פחם ומוציא כלי למעשהו ואנכי בראתי משחית לחבל׃

اینک‌ من‌ آهنگری‌ را که‌ زغال‌ را به‌ آتش‌ دمیده‌، آلتی‌ برای‌ کار خود بیرون‌ می‌اورد، آفریدم‌. و من‌ نیز هلاک‌ کننده‌ را برای‌ خراب‌ نمودن‌ آفریدم‌. (اشعیا 54:16)

در آیه فوق به دمیدن زغال به آتش و شعله ور شدن زغال اشاره میکند که تحت تاثیر آتش قرار می گیرد.

وَالَّتى أَحصَنَت فَرجَها فَنَفَخنا فيها مِن روحِنا وَجَعَلنٰها وَابنَها ءايَةً لِلعٰلَمينَ (قرآن 21:92)

 و آن زن (مریم) که از عورت خویش محافظت کرد پس در وی از امر خویش قرار دادیم و او و پسرش را نشانه ای برای جهانیان قرار دادیم

در آیه فوق اشاره میشود که الله از روح (یعنی همان امر خود) قرار میدهد (که بیشتر به دمیدن ترجمه میشود) بر مریم تا او حامله شود، حال برای فهم دقیق و کامل تر این موضوع به آیه زیر دقت کنید:

إِنَّ مَثَلَ عيسىٰ عِندَ اللَّهِ كَمَثَلِ ءادَمَ خَلَقَهُ مِن تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُن فَيَكونُ (قرآن آل‌عمران 3:59)

 همانا مثل عیسی نزد الله به مانند خلقت آدم از خاک است پس به او گفت: بشو و شد

همانطور که مشاهده می کنید در آیه فوق اشاره شده که خلقت عیسی در واقع با "کن فیکون" الله اتفاق افتاده، با توجه به دو آیه فوق متوجه میشویم "فنفخنا من روحنا" در واقع همان "کن فیکون" میباشد و دو آیه فوق از دو زاویه مختلف به یک اتفاق واحد اشاره میکنند. در نتیجه وقتی نفخ در کنار روح قرار میگیرد به معنای قرار دادن امر الهی یا دستوری است که از جانب الله صادر میگردد و باعث خلقت عیسی در رحم مریم می شود.

در نتیجه "نفخ" عاملی است که با دمیده شدن یا قرار گرفتن آن در چیزی باعث بوجود آمدن اتفاق و یا چیزی می شود.

صور)

لطفن لینک زیر را که در مورد ریشه "صر" هست مطالعه بفرمایید:

معنی صحیح فصرهن در آیه ۲۶۰ بقره چیست؟

تعریف کلام الله از دمیده شدن در صور و آیات متشابه آن)

حال دقت کنیم به آیات متشابهی که به فهم بیشتر "دمیدن در صور" کمک میکند:

فَإِذا نُفِخَ فِى الصّورِ نَفخَةٌ وٰحِدَةٌ وَحُمِلَتِ الأَرضُ وَالجِبالُ فَدُكَّتا دَكَّةً وٰحِدَةً (قرآن 69:13 و 14)

پس هنگامی که در شیپور یکباره دمیده شود و زمین و کوه ها از جا برداشته شوند پس یکباره در هم کوبیده و متلاشی گردند

اشاره به یکبار دمیده شدن در صور و آغاز پروسه قیامت

فَإِنَّما هِىَ زَجرَةٌ وٰحِدَةٌ فَإِذا هُم بِالسّاهِرَةِ (قرآن 79:13 و 14)

 پس جز این نیست که تنها صدایی مهیب بر می خیزد پس ناگهان ایشان (از قبرها) بیرون آورده می شوند

اشاره به دمیده شدن در صور و برخواستن صدایی مهیب و بلند

فَإِذا نُقِرَ فِى النّاقورِ فَذٰلِكَ يَومَئِذٍ يَومٌ عَسيرٌ (قرآن 74:8 و 9)

پس هنگامی که در شیپور دمیده شود  پس آن روز، روزی دشوار (سختی) خواهد بود

اشاره به دمیده شدن در شیپور 

فَإِذا جاءَتِ الصّاخَّةُ يَومَ يَفِرُّ المَرءُ مِن أَخيهِ (قرآن 80:33 و 34)

پس هنگامی که صدای مهیب بیاید در آن روز (روز قیامت)، هر فردی از برادر خود فرار می کند

در آیه فوق باز هم اشاره به شنیده شدن صدایی مهیب می شود که باعث آغاز قیامت می شود

نتیجه:

وَتَرَكنا بَعضَهُم يَومَئِذٍ يَموجُ فى بَعضٍ وَنُفِخَ فِى الصّورِ فَجَمَعنٰهُم جَمعًا (قرآن 18:99)

و بعضی از ایشان را در آن روز رها می کنم که در بعضی در هم روند و وقتی در صور دمیده شود پس ایشان یکپارچه جمع شوند

اطلاعاتی در مورد کیفیت و چگونگی دمیده شدن در صور در آیات کلام الله وجود ندارد. در واقع این دمیده شدن در صور باعث اتفاق یوم القیامت و جمع شدن تمامی موجودات در آن روز است.

قبل بوسیله ی
ویرایش شده قبل بوسیله ی
...