و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+5 امتیاز
آیا حرمت قمار در کلام وحی تصریح شده و آیا هرگونه شرطبندی قمار محسوب میشود؟

در آیات 219 بقره و آیات 3 و 90 و 91 مائده ، ترجمه های موجود از قرآن ، کلمات المیسر و الازلام را به قمار و آلات شرط بندی معنی کرده اند ولی ظاهرا کلمه قمار در دیکشنری عربی معادل با کلمات فوق نیست.
در تورات و عهدعتیق بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی
مَيْسِر : [ يسر ]: بر هر قمارى اطلاق مى شود ، بازى با تيرهاى قمار ، شتر قربانى كه با آن قمار مى باختند .
منبع: https://www.almaany.com/fa/dict/ar-fa/%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%8A%D8%B3%D8%B1/

منتها با توجه به اینکه نباید به این سایت ها و ترجمه ها استناد کرد( برای مثال برای ترجمه جلباب در همین دیکشنری آمده: جِلْبَاب : ج جَلَابِيب [ جلبب ]: پيراهن يا جامه فراخ و گُشاد .) این سوال همچنان باقیست که معنی کلمه المیسر چیست

1 پاسخ

+2 امتیاز

مطابق آیات قرآن کریم رد و بدل مال تنها بواسطه تجارت (یعنی جابجایی خدمات یا کالاها) حلال است و غیر از آن باطل و حرام است:

 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَن تَكُونَ تِجَارَةً عَن تَرَاضٍ مِّنكُمْ وَلَا تَقْتُلُوا أَنفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا ﴿النساء: ٢٩﴾

اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، اموال همديگر را به ناروا مخوريد -مگر آنكه داد و ستدى با تراضى يكديگر، از شما [انجام گرفته‌] باشد- و خودتان را مكشيد، زيرا خدا همواره با شما مهربان است.

پیش بینی کردن، رد و بدل مال بواسطه برد و باخت، شرط بندی و موارد دیگر، همگی به این دلیل که در آنها تجارت هیچگونه کالا یا خدماتی صورت نمی پذیرد از نظر آیه فوق صریحا باطل و حرام می باشد.

مطابق صحیفه اشعیاء نبی اساسا کسانیکه بجای اتکاء به پروردگار به "بخت" و "اتفاق" تکیه نموده اند مورد نفرت و غضب الهی هستند: 

و اما شما که یهوه را ترک کرده و کوه مقدس مرا فراموش نموده‌اید، و مائده‌ای به جهت بخت مهیا ساخته وشراب ممزوج به جهت اتفاق ریخته‌اید، 12 پس شما را به جهت شمشیر مقدر ساختم و جمیع شما برای قتل خم خواهید شد زیرا که چون خواندم جواب ندادید و چون سخن گفتم نشنیدید و آنچه را که در نظر من ناپسند بود بعمل آوردید و آنچه را که نخواستم برگزیدید (صحیفه اشعیاء فصل 65 آیات 11 و 12)

بوسیله ی
...