الروح یا روح القدس "طریقت، راه و روال" ویژۀ پروردگار است که پروردگار این طریق و روال را بوجود آورده است. آیات ذیل از صحیفه امثال به تشریح ماهیت "الروح" می پردازد:
یهوه مرا مبداء طریق خود داشت، قبل از اعمال خویش از ازل. 23 من از ازل برقرار بودم، از ابتدا پیش از بودن جهان. 24 هنگامی که لجه هانبود من مولود شدم، وقتی که چشمه های پر ازآب وجود نداشت. 25 قبل از آنگاه کوهها برپاشود، پیش از تلها مولود گردیدم. 26 چون زمین وصحراها را هنوز نساخته بود، و نه اول غبار ربع مسکون را. 27 وقتی که او آسمان را مستحکم ساخت من آنجا بودم، و هنگامی که دایره را برسطح لجه قرار داد. 28 وقتی که افلاک را بالااستوار کرد، و چشمه های لجه را استوار گردانید. 29 چون به دریا حد قرار داد، تا آبها از فرمان اوتجاوز نکنند، و زمانی که بنیاد زمین را نهاد. 30 آنگاه نزد او معمار بودم، و روزبروز شادی مینمودم، و همیشه به حضور او اهتزاز میکردم. 31 و اهتزاز من در آبادی زمین وی، و شادی من بابنی آدم میبود.
32 پس الانای پسران مرا بشنوید، و خوشابحال آنانی که طریقهای مرا نگاه دارند. 33 تادیب را بشنوید و حکیم باشید، و آن را ردمنمایید. 34 خوشابحال کسیکه مرا بشنود، و هرروز نزد درهای من دیده بانی کند، و باهوهای دروازه های مرا محافظت نماید. 35 زیرا هرکه مرا یابد حیات را تحصیل کند، و رضامندی خداوند را حاصل نماید. 36 و اما کسیکه مرا خطا کند، بهجان خود ضرر رساند، و هرکه مرا دشمن دارد، موت را دوست دارد (صحیفه امثال فصل 8 آیات 22 تا آخر)
این در حالیست که در فصل اول صحیفه پیدایش تورات مقدس می خوانیم:
وزمین تهی و بایر بود و تاریکی بر روی لجه و طریقت الهی سطح آبها را فرو گرفت (صحیفه پیدایش فصل 1آیه 2)
بنابراین:
الروح یا روح القدس طریقت ويژه الله است اما ملائک نیرومندانی هستند که در این طریقت فعالیت می کنند:
يُنَزِّلُ الْمَلَائِكَةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلَىٰ مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ أَنْ أَنذِرُوا أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنَا فَاتَّقُونِ ﴿النحل: ٢﴾
الله نازل می کند ملائکه را به طریقتی از فرمان خودش بر هر کس از بندگانش که بخواهد تا هشدار دهد همانا نیست هیچ صاحب قدرتی بجز من پس تقوا پیشه کنید