لطفا به آیه 127 سوره بقره و ترجمه آن خوب دقت کنید:
وَإِذْ يَرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَإِسْمَاعِيلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا ۖ إِنَّكَ أَنتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ [٢:١٢٧]
و هنگامیکه بالا برد ابراهیم پایه های خانه را و اسماعیل (همینطور)، پروردگار ما قبول کن از ما همانا که تو شنونده و عالم هستی
با توجه به مفرد بودن فعل "یرفع" و همچنین با توجه به اینکه قرآن دو اسم ابراهیم و اسماعیل را بهم عطف نکرده بلکه بطور قرینه آورده ، مشخص می شود که قرآن نیز بر تفکیک عمل ابراهیم و اسماعیل اشاره دارد و در قرآن نیز ابراهیم به تنهایی بالابرنده پایه های خانه خدا معرفی شده است.
نمونه دیگر چنین تفکیکی در آیات سوره بقره در ذیل آمده است:
وَوَصَّىٰ بِهَا إِبْرَاهِيمُ بَنِيهِ وَ يَعْقُوبُ يَا بَنِيَّ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَىٰ لَكُمُ الدِّينَ فَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ ﴿البقرة: ١٣٢﴾
و وصیت کرد بدان ابراهیم فرزندانش را و یعقوب (همینطور) ای فرزندانم هر آینه الله دین را برای شما برگزیده است پس نمیرید مگر آنکه کاملا تسلیم پروردگار باشید
در ساختار فوق نیز فعل "وصی" به طور مفرد آمده و وصیت ابراهیم و یعقوب به هم عطف نشده، بلکه اسم یعقوب از ابراهیم تفکیک شده است. هر چند نقل قول هر دو ایشان به صورت مشترک بیان شده است.
بدین ترتیب مطابق تورات و قرآن ابراهیم به تنهایی بناکننده بیت ال یا بیت الله الحرام می باشد و هیچ تخالف یا تناقضی بین این آیات وجود ندارد.