در آیات قرآن عبارت "هذا القران" به "این قرآن" دلالت دارد اما در سوره مزمل فرموده:
... فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ .... ﴿المزمل: ٢٠﴾
... پس تا آنجا که میسر می شود از قرآن بخوانید.....
کارکرد القران در آیه بالا عام و دلالت به کلام وحی دارد و قرائت وحی را منحصرا محدود به "هذا القران" نکرده است.
مضاف بر آن کلمه القرآن در آیات دیگر برای رجوع به کتب من قبل نیز بکار رفته:
الَّذِينَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِينَ ﴿الحجر: ٩١﴾
کسانیکه برای کلام وحی بخش بخش هایی قرار دادند (به بخشی ایمان و بخشی کافر شدند)
با بررسی آیات قبل از آیه فوق از سوره حجر مشخص میشود که واژۀ "القران" وجه تسمیه ای برای رجوع به "بما انزل الله" است و در آیات قرآن یقینا بین کاربرد "القران" و "هذا القران" تفاوت هایی وجود دارد.
در نهایت اگر قرآن امر به ایمان آوردن به کتب من قبل نموده آیا می توان بدون مطالعه آن کتب به آنها ایمان آورد؟! مثل آن است که کسی مدعی شود که با مطالعه نکردن قرآن به آن ایمان آورده است! آیا چنین حرفی منطقی است و آیا شما داعیه کسی را که ایمان به قرآن دارد اما قرآن را نخوانده است را قبول دارید؟ پس در مورد کتب من قبل (تورات و انجیل) نیز مساله به همین ترتیب است و صرفا کسی می تواند مدعی ایمان به آن شود که آن کتب را مطالعه کرده باشد:
وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ ﴿البقرة: ٤﴾
و آنان كه بدانچه به سوى تو فرود آمده، و به آنچه پيش از تو نازل شده است، ايمان مى آورند؛ و آنانند كه به آخرت يقين دارند.