در آیه 143 خداوند میفرماید :
وَمَا جَعَلْنَا ٱلْقِبْلَةَ ٱلَّتِى كُنتَ عَلَيْهَآ إِلَّا لِنَعْلَمَ مَن يَتَّبِعُ ٱلرَّسُولَ مِمَّن يَنقَلِبُ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ
و ننهادیم قبلهای را که بر آن بودی مگر تا بشناسیم آن را که پیروی کند پیمبر را از آنکه بر پاشنه پای خود برگردد
در این آیه خداوند نمیفرماید ما قبلا بر تو قبله را مشخص کردیم بلکه میفرماید ما آن قبله ای که بر آن بودی یا به آن تمایل داشتی را قرار دادیم تا کسانی که از رسول تبعیت میکنند مشخص شوند. و بلافاصله در آیه بعد این قبله را معرفی میکند.
قَدْ نَرَىٰ تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِى ٱلسَّمَآءِ ۖ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةًۭ تَرْضَىٰهَا ۚ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ ٱلْمَسْجِدِ ٱلْحَرَامِ ۚ وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّوا۟ وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُۥ ۗ وَإِنَّ ٱلَّذِينَ أُوتُوا۟ ٱلْكِتَـٰبَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ ٱلْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ ۗ وَمَا ٱللَّهُ بِغَـٰفِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ [٢:١٤٤]
نگريستنت را به اطراف آسمان مىبينيم. تو را به سوى قبلهاى كه مىپسندى مىگردانيم. پس روى به جانب مسجدالحرام كن. و هر جا كه باشيد روى بدان جانب كنيد. اهل كتاب مىدانند كه اين دگرگونى به حق و از جانب پروردگارشان بوده است. و خدا از آنچه مىكنيد غافل نيست.
اما به سوال اصلی برمیگردیم. آیا فقط قرآن به محمد وحی شده است؟
قُلْ أَىُّ شَىْءٍ أَكْبَرُ شَهَـٰدَةًۭ ۖ قُلِ ٱللَّهُ ۖ شَهِيدٌۢ بَيْنِى وَبَيْنَكُمْ ۚ وَأُوحِىَ إِلَىَّ هَـٰذَا ٱلْقُرْءَانُ لِأُنذِرَكُم بِهِۦ وَمَنۢ بَلَغَ ۚ أَئِنَّكُمْ لَتَشْهَدُونَ أَنَّ مَعَ ٱللَّهِ ءَالِهَةً أُخْرَىٰ ۚ قُل لَّآ أَشْهَدُ ۚ قُلْ إِنَّمَا هُوَ إِلَـٰهٌۭ وَٰحِدٌۭ وَإِنَّنِى بَرِىٓءٌۭ مِّمَّا تُشْرِكُونَ [٦:١٩]
بگو: شهادت چه كسى از هر شهادتى بزرگتر است؟ بگو: خدا ميان من و شما گواه است و اين قرآن بر من وحى شده است تا شما را و هر كس را كه به او برسد بيم دهم. آيا شهادت مىدهيد كه با اللّه خدايان ديگرى هم هستند؟ بگو: من شهادت نمىدهم. بگو: جز اين نيست كه او خدايى است يكتا و از آنچه با او شريك مىسازيد بيزارم.
همانطور که مشاهده میشود میبینیم که این قرآن به محمد وحی میشود و از هیچ وحی دیگری سخن گفته نشده است.
در سوره حجر میبینیم حفاظت از این کلام بر عهده خداوند است.
إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا ٱلذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُۥ لَحَـٰفِظُونَ [١٥:٩]
ما ذکر را خود نازل كردهايم و خود نگهبانش هستيم.
در سوره قیامت میبینیم که خداوند این کلام را جمع آوری و بیان میکند.
لَا تُحَرِّكْ بِهِۦ لِسَانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِۦٓ [٧٥:١٦]
به تعجيل زبان به خواندن قرآن مجنبان،
إِنَّ عَلَيْنَا جَمْعَهُۥ وَقُرْءَانَهُۥ [٧٥:١٧]
كه گردآوردن و خواندنش بر عهده ماست.
فَإِذَا قَرَأْنَـٰهُ فَٱتَّبِعْ قُرْءَانَهُۥ [٧٥:١٨]
چون خوانديمش، تو آن خواندن را پيروى كن.
ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا بَيَانَهُۥ [٧٥:١٩]
سپس بيان آن بر عهده ماست.
و در سوره الحاقه میبینیم محمد در این کلام دخل و تصرفی نداشته است.
وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنَا بَعْضَ ٱلْأَقَاوِيلِ [٦٩:٤٤]
اگر پيامبر پارهاى سخنان را به افترا بر ما مىبست،
لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِٱلْيَمِينِ [٦٩:٤٥]
با قدرت او را فرومىگرفتيم،
ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ ٱلْوَتِينَ [٦٩:٤٦]
سپس رگ دلش را پاره مىكرديم،
بنابراین حفاظت ، بیان و جمع آوری قرآن هم به عهده الله متعال بوده و محمد نمیتوانسته در کلام قرآن دخل و تصرفی داشته باشد.
و در سوره جاثیه آیه 6 خداوند به صراحت میفرماید :
تِلْكَ ءَايَـٰتُ ٱللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَيْكَ بِٱلْحَقِّ ۖ فَبِأَىِّ حَدِيثٍۭ بَعْدَ ٱللَّهِ وَءَايَـٰتِهِۦ يُؤْمِنُونَ [٤٥:٦]
اينها آيات خداست كه به راستى بر تو تلاوت مىكنيم. جز خدا و آياتش به كدام سخن ايمان مىآورند؟
وَيْلٌۭ لِّكُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍۢ [٤٥:٧]
واى بر هر دروغپرداز گناهكارى!