و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز
سلام

درتورات میخوانیم که خداوند برابراهیم ظاهر شده است. با توجه به بکاررفتن کلمه یهوه درآیات (ونه فرشته) ، این مساله چگونه قابل توضیح است ؟
در شبهات بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

0 امتیاز

منظور از "ظاهر شدن" خدا در آیات مختلف صحیفه های تورات، تجلی جلال خداوند است نه خود او. به عنوان مثال:

جلال خداوند از دل آتش با بنی اسرائیل سخن میگوید:

و یهوه با شما از میان آتش متکلم شد، و شما آواز کلمات را شنیدید، لیکن صورتی ندیدید، بلکه فقط آواز را شنیدید (تورات صحیفه تثنیه فصل 4 آیه 12)

توجه شود که منظور از تکلم یهوه با هر انسانی در تورات، سخن گفتن یهوه از وراء جلال الهی است بطوریکه در آیه فوق تاکید شده که "لیکن صورتی ندیدید و فقط آواز را شنیدید". این مهم در سخنان پروردگار به موسی صریحا بیان شده است:

 و گفت روی مرا نمی توانی دید، زیرا انسان نمی تواند مرا ببیند و زنده بماند (تورات صحیفه خروج فصل 33 آیه 20)

در مورد ابراهیم نیز به همین ترتیب، جلال خداوند در قالب تنوری پر دود و چراغی مشتعل با ابراهیم عهد و پیمان می بندد:

و واقع شد که چون آفتاب غروب کرده بود و تاریک شد، تنوری پر دود و چراغی مشتعل ازمیان آن پاره‌ها گذر نمود. 18 در آن روز، خداوند با ابرام عهد بست و گفت: «این زمین را از نهر مصرتا به نهر عظیم، یعنی نهر فرات، به نسل توبخشیده‌ام، 19 یعنی قینیان و قنزیان و قدمونیان وحتیان و فرزیان و رفائیان، 20 و اموریان و کنعانیان و جرجاشیان و یبوسیان را.»  (تورات صحیفه پیدایش فصل 15 آیات 17 تا 21)

بنابراین اشاره به "ظاهر شدن" خداوند بر ابراهیم، اشاره به سخن گفتن خداوند با ابراهیم از وراء جلال الهی است. قرآن نیز در تایید می فرماید:

 وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْيًا أَوْ مِن وَرَاءِ حِجَابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولًا فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ مَا يَشَاءُ إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكِيمٌ ﴿الشورى: ٥١﴾

و هيچ بشرى را نرسد كه الله با او سخن گويد جز [از راه‌] وحى يا از فراسوى حجابى، يا فرستاده‌اى بفرستد و به اذن او هر چه بخواهد وحى نمايد. آرى، اوست بلندمرتبه سنجيده‌كار.

بوسیله ی
با تشکر
راجع به ملاقات ابراهیم با سه مرد که بشارت آمدن فرزند را به او میدهند چه میتوان گفت. تورات یکی ازآن سه فرشته را رسما یهوه میخواند .
لطفا آیه ای از فصل 18 پیدایش را که یکی از آن سه فرشته را یهوه خوانده ارائه کنید. ممنون.
فصل ۱۸:
۱ خداوند پیش درخت های مقدس ممری به ابراهیم ظاهر شد.

۲ وقتی سر خود را بلند کرد، دید که سه مرد در پیشروی او ایستاده اند.

۱۰ یکی از آن ها گفت: «نُه ماه بعد بر می گردم در آن وقت زن تو ساره صاحب پسری می باشد.

۱۶ آن مردان آنجا را ترک نموده و به طرف سدوم حرکت کردند. ابراهیم آن ها را تا یک حصۀ راه همراهی کرد.
۲۲ سپس آن مردان(دومرد) آنجا را ترک کردند و به طرف سدوم رفتند، ولی خداوند نزد ابراهیم ماند.

۳۲ ابراهیم گفت: «خداوندا لطفاً قهر نشو، من فقط یکبار دیگر صحبت می کنم. اگر فقط ده نفر پیدا شود چه می کنی؟» او فرمود: «اگر من در آنجا ده نفر پیدا کنم آنجا را نابود نمی کنم.»

۳۳ بعد از اینکه صحبت او با ابراهیم تمام شد، خداوند به راه خود رفت و ابراهیم به خانۀ خود برگشت.

فصل ۱۹:
۱ در غروب آن روز وقتی دو فرشته وارد سدوم شدند، لوط به دَم دروازۀ شهر نشسته بود

۱۰اما آن دو مرد که داخل خانه بودند بیرون آمدند و لوط را به داخل خانه آوردند و دروازه را بستند.

‎ازمجموعه این آیات اینچنین استنباط میشود:
‎سه فرشته مهمان ابراهیم میشوند
‎وبعدازدادن بشارت فرزند
‎دومرد ازآنها به سمت شهرسدوم برای ویرانی میروند
‎اما یکی ازآنها که کتاب ازاوبعنوان یهوه یادمیکند
‎پیش ابراهیم
‎میماند وبعدازمکالمه
‎با ابراهیم
‎هرکدام به راه خود میروند.
‎آیا میشود چنین برداشت کرد که این فرشته
‎روح القدس خداوند است؟
در آیه 32 از فصل 18 کتاب پیدایش ابراهیم میگوید:  "گفت: «خشم خداوند، افروخته نشود تا این دفعه را فقط عرض کنم" . اصل آیه فرموده "آدونای" که به معنای والامقام یا آقایم است نه خداوند! . در اینجا ابراهیم با یکی از فرشتگان صحبت میکند. بنابر آیاتی که آوردیم این تصور که خداوند در قالب جسد بین انسان حلول پیدا کرده و با ابراهیم حرف زده با تمامی آیات تورات در تناقض است و این صرفا یک ایراد ترجمه به فارسی است: (هنوز هم در زبان فارسی از واژه خداوند برای خطاب کردن کسی که در کاری بزرگ است استفاده میکنیم.طرف خدای ریاضی است و این ریشه در فارسی قدیم دارد و برگردان "ترجمه قدیم" که دیگر ترجمه ها مانند ترجمه مژده و هزاره نو و غیره عملا از آن کپی شده را تحت تاثیر قرار داده است).
من هم حرف شما روتایید میکنم ومعتقد به تجسیم خداوند نیستم اما
تنها درآیه ۳۲ آدونای بکاررفته
درتمامی آیات ارائه شده لفظ یهوه آمده است
مثلا آیه ۳۳
دنبال جواب قانع کننده برای این شبهه ام.
برخی تصور میکنند که چون آیه فرموده که یهوه با ابراهیم حرف زد به معنای جسد شدن خدا و حلول است. این شبهه به سادگی قابل رد است: در تمامی انجیل یهوه خدای بنی اسرائیل از دهان یک انسان یعنی دهان مسیح عیسی بن مریم با مردم صحبت میکند. آیا این به معنای این است که عیسی خداست؟! قطعا خیر. یهوه حتی از زبان عیسای نوزاد در گهواره نیز با بنی اسرائیل صحبت کرد تا مشخص شود که این نه نوزاد بلکه الله است که با بشریت سخن می گوید. همانطور که یهوه از دل آتش با موسی سخن گفت. آیا پس می توان نتیجه گرفت که خدا آتش است؟
مثال قشنگی بود
دقیقا منظورمنم همینه. پس اون فرشته چون کلام خدامستقیما ازدهانش خارج میشده با واژه یهوه خطاب
شده ،یعنی اون فرشته روح القدس بوده.
...