و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز
ایا در کتب الهی در مورد بخشش به دیگران مطلبی امده؟

ایا بخشش همان صدقه و انفال هست؟

اصول بخشش (مادی و ...) به دیگران چگونه است و چگنه باید عمل کرد؟

مثلا بخشش به متکدیان و ... مقبول است؟
در تورات و عهدعتیق بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

0 امتیاز

ابتدا به پست زکات و کارکردهای آن در کلام وحی رجوع کنید و آیات مذکور را مطالعه کنید.

آیات متعددی درقرآن وکتاب مقدس اشاره به انفاق وگذشت از مال دارند.

درتورات این مقدار معلوم شده است:

تثنيه ۲۲:۱۴
عُشر تمامی محصولات مزرعه خود را که سال به سال از زمین برآید، البتّه بده.

تثنيه ۱۲:۲۶
و در سال سوم که سال عشر است، چون از گرفتن تمامی عشر محصول خود فارغ شدی، آن را به لاوی و غریب و یتیم و بیوه‌زن بده، تا در اندرون دروازه‌های تو بخورند و سیر شوند.

درمزامیر نیز بخشش اموال ازخصوصیات متقین ومتوکلین به یهوه است:

مزامير ۹:۱۱۲
بذل نموده، به فقرا بخشیده است؛ عدالتش تا به ابد پایدار است. شاخ او با عزّت افراشته خواهد شد.

درانجیل نیز صدقه دادن و بخشش اموال دستور خداوند است:

انجیل متی ۲۱:۱۹
عیسی بدو گفت، اگر بخواهی کامل شوی، رفته مایملک خود را بفروش و به فقرا بده که در آسمان گنجی خواهی داشت؛ و آمده مرا متابعت نما.

درقرآن نیز آیات متعددی به بخشش اموال اشاره دارد ازجمله:
بقره:177
...و مال [خود] را با وجود دوست داشتنش به خويشاوندان و يتيمان و درماندگان و در راه ماندگان و 
درخواست كنندگان و در [راه آزادي] اسيران بپردازد...

در آیه زیر نیز خداوندبا توصیه به تعادل، مقدار انفاق را مشخص کرده است:

اسراء:29
وَلَا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَى عُنُقِكَ وَلَا تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَّحْسُورًا 
نه دستان خويش را به گردنت ببند [که خيرت به کسي نرسد] و نه به تمامه آن را بگشاي که [با بذل و بخششِ تمام آنچه داري] ملامت شده و دست خالي گردي.

بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی
0 امتیاز

در خصوص متکدیان خیابانی و متظاهرین این آیه را نیز به پاسخ قبلی اضافه میکنم که فرموده:

لِلْفُقَرَاءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ لَا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْبًا فِي الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُم بِسِيمَاهُمْ لَا يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا وَمَا تُنفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ ﴿البقرة: ٢٧٣﴾

براى آن نيازمندانى است كه در راه الله فرومانده‌اند، و نمى‌توانند در زمين به کاری مبادرت كنند. از شدّت خويشتن‌دارى، فرد بى‌اطلاع، آنان را توانگر مى‌پندارد. آنها را از سيمايشان مى‌شناسى. با اصرار، [چيزى‌] از مردم نمى‌خواهند. و هر مالى [به آنان‌] انفاق كنيد، قطعاً خدا از آن آگاه است.

بر اساس آیه فوق، یکی از ویژگی های نیازمندان واقعی همین خویشتن داری آنان است بطوریکه تمایلی ندارند که بزور یا با تظاهر و دروغ پردازی از افراد درخواست پول و صدقه کنند. 

بوسیله ی
منظور از لاوی چه کسانی است؟
...