بسیاری از جملات انجیل مخصوصا صحیفه یوحنا در غالب مثل و تشبیه بیان شده اند و نیاز به نگاه عمیق و باطن گرایانه دارد بعنوان نمونه به دو پاسخ عیسی در جواب به سوال حواریون نگاه کنیم که این دید را نسبت به کلام الهی ترویج می دهد:
مثلا در دو فراز زیر عیسی به حواریون میگوید که پس از رفعت خود را به محبانش ظاهر خواهد ساخت :
انجیل یوحنا ۱۹:۱۴
بعد از اندک زمانی جهان دیگر مرا نمیبیند و امّا شما مرا میبینید و از این جهت که من زندهام، شما هم خواهید زیست.
انجیل یوحنا ۲۱:۱۴
هر که احکام مرا دارد و آنها را حفظ کند، آن است که مرا محبّت مینماید؛ و آنکه مرا محبّت مینماید، پدر من او را محبّت خواهد نمود و من او را محبّت خواهم نمود و خود را به او ظاهر خواهم ساخت.
و بخاطر دید ظاهرگرایانه این سوال در ذهن یهودای حواری ایجاد می شود : چگونه عیسی برمی گردد و بقیه او را نمی بینند در حالی که ما می بینیم؟!
انجیل یوحنا ۲۲:۱۴
یهودا، نه آن اسخریوطی، به وی گفت، ای آقا چگونه میخواهی خود را به ما بنمایی و نه بر جهان؟
حال جواب عیسی را ببینیم:
انجیل یوحنا ۲۳:۱۴
عیسی در جواب او گفت، اگر کسی مرا محبّت نماید، کلام مرا نگاه خواهد داشت و پدرم او را محبّت خواهد نمود و بهسوی او آمده، نزد وی مسکن خواهیم گرفت.
میبینیم که خبری از ظاهر شدن و نمایاندن فیزیکی نیست بلکه صحبت از کلام و فرمان و حضور الهی است که در زندگی ایمانداران در جریان است.
یا در موردی دیگر نیز فیلیپس از مسیح درخواست دارد که خدا را به او نشان دهد:
انجیل یوحنا ۸:۱۴
فیلِپُس به وی گفت، ای آقا پدر را به ما نشان ده که ما را کافی است.
عیسی در جواب چه میگوید؟! آیا فیلیپس را برای دیدار نزد خدا میبرد؟! خیر بلکه می گوید:
یوحنا :۱۴
۹عیسی بدو گفت، ای فیلیپس در این مدّت با شما بودهام، آیا مرا نشناختهای؟ کسی که مرا دید، پدر را دیده است. پس چگونه تو میگویی پدر را به ما نشان ده؟
۱۰آیا باور نمیکنی که من در پدر هستم و پدر در من است؟ سخنهایی که من به شما میگویم از خود نمیگویم، لکن پدری که در من ساکن است، او این اعمال را میکند.
بنابراین برای دستیابی به مفهوم بسیاری از سخنان عیسی نیاز به دیدی باطنی و عمیق داریم.
و اما در مورد درخواست به نام عیسی مسیح:
منظور، درخواست کردن با نزدیک شدن به اسم و ویژگی های عیسی مسیح است. یعنی ابتدا باید شخص ، رنگ و بویی الهی به خود بگیرد.به چند آیه زیر دقت کنیم تا دقیقا متوجه شویم که شرط اجابت، بندگی محض است نه توسل به شخصی مرده :
انجیل یوحنا ۳۱:۹
و میدانیم که خدا دعای گناهکاران را نمیشنود؛ و لیکن اگر کسی خداپرست باشد و ارادهٔ او را بجا آرد، او را میشنود.
انجیل یوحنا ۷:۱۵
اگر در من بمانید و کلام من در شما بماند، آنچه خواهید بطلبید که برای شما خواهد شد.
که این در "من ماندن" هم در آیه ۱۰تبیین شده است که منظور همان در محبت مسیح ماندن است و محبت مسیح هم چیزی جز اطاعت از احکام او که احکام خداست ، نیست.
۱۰اگر احکام مرا نگاه دارید، در محبّت من خواهید ماند، چنانکه من احکام پدر خود را نگاه داشتهام و در محبّت او میمانم.
بنابراین منظور از درخواست به نام مسیح معلوم شد و اما آیاتی که در متن سوال آمده به دو موضوع اشاره دارد :
۱. زمانی که مسیح در بین حواریون حضور دارد:
یوحنا:۱۴
۱۳و هر چیزی را که به اسم من سؤال کنید بجا خواهم آورد تا پدر در پسر جلال یابد.
۱۴اگر چیزی به اسم من طلب کنید من آن را بجا خواهم آورد.
۱۵اگر مرا دوست دارید، احکام مرا نگاه دارید.
در آیات بالا چون صحبت از جلال یافتن پدر توسط پسر است مشخص است که به نقش واسطه گری عیسی و معجزاتش در زمان حضورش در این دنیا اشاره دارد و از حواریون می خواهد که از او طلب کنند و او به یاری روح القدسی که ازجانب پدر بدو بخشیده شده است این درخواست ها را انجام دهد.
اما پس از منقطع شدن رابطه عیسی مسیح با این دنیا و عروجش قضیه به چه شکل است؟
باز هم خود انجیل پاسخ را ارائه می دهد و آشکارا هرگونه واسطه گری افراد منقطع شده از این دنیا را رد می کند حتی اگر آن شخص عیسی مسیح باشد. به آیات زیر دقت کنیم:
یوحنا :۱۵
۲۳و در آن روز چیزی از من سؤال نخواهید کرد. آمین آمین به شما میگویم که هر آنچه از پدر به اسم من طلب کنید، به شما عطا خواهد کرد.
۲۴تا کنون به اسم من چیزی طلب نکردید، بطلبید تا بیابید و خوشی شما کامل گردد.
۲۵این چیزها را به مثلها به شما گفتم، لکن ساعتی میآید که دیگر به مثلها به شما حرف نمیزنم بلکه از پدر به شما آشکارا خبر خواهم داد.
۲۶در آن روز به اسم من طلب خواهید کرد و به شما نمیگویم که من بجهت شما از پدر سؤال میکنم،
۲۷زیرا خود پدر شما را دوست میدارد، چونکه شما مرا دوست داشتید و ایمان آوردید که من از نزد خدا بیرون آمدم.
نتیجه اینکه :
انجیل نیز همانند تورات و قرآن ، توسل به ارواح ،میانجی گری و شفاعت مردگان و افرادی که ارتباطشان با دنیا منقطع شده است را رد می کند.