ابتدا به آیه ۴۶ نسا توجه کنید:
نساء:46
مِّنَ الَّذِينَ هَادُوا يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَن مَّوَاضِعِهِ وَيَقُـولُونَ سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا وَاسْمَعْ غَيْرَ مُسْمَعٍ وَرَاعِنَا لَيًّا بِأَلْسِنَتِهِمْ وَطَعْنًا فِي الدِّينِ وَلَوْ أَنَّهُمْ قَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَاسْمَعْ وَانظُرْنَا لَكَانَ خَيْرًا لَّهُمْ وَأَقْوَمَ وَلَكِن لَّعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ فَلَا يُؤْمِنُونَ إِلَّا قَلِيلًا
آیه فوق شرح حال دسته ای از یهودیان است که پس از شنیدن برخی از آیات قرآن و در خطر افتادن منافعشان به حالت تمسخر و طعنه به پیامبر می گفتند:
”سمعنا و عصینا” = شنیدیم و نپذیرفتیم (شنیدیم و عمل نکردیم)
”اسمع غیر مسمع”= تو هم این حرف ما را بشنو ولی نشنیده بگیر(ناراحت نشو).
” و راعنا” = بابا حالا با ما راه بیا ~این یک موضوعو فاکتور بگیر~ بابا حالا رعایت حال ما رو بکن~ بابا حالا قهر نکن (با حالت طعنه وتمسخر)
ولی الله می گوید اگر آنها دربست مطیع آیات قرآن بودند به نفعشان بود و باید این گونه سخن می گفتند:
”سمعنا واطعنا”= شنیدیم و پذیرفتیم(شنیدیم و عمل خواهیم کرد)
” و اسمع” = تو هم این اظهار تسلیم ما را بشنو و شاهد باش.
”و انظرنا”= به ما مهلت بده تا خودمان را با دستورات الهی هم سو و جبران گذشته کنیم.
با دقت در آیات قرآن متوجه میشویم ”انظرنا” ب معنای دیدن نیست و بمعنای مهلت و فرصت دادن است >>> شیطان به الله می گوید :
قَالَ رَبِّ فَأَنظِرْنِي إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ ﴿الحجر: ٣٦﴾
اگر منظور از فانظر، ”به ما نگاه کن ” بود ، باید می گفت : انظر الینا >>>همانند :فانظر الی طعامک (بقره ۲۲۵)}
حال آیه ۱۰۴ بقره را بررسی کنید:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا وَاسْمَعُوا ۗ وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ (بقره 104)
در این آیه هم الله به مومنان گوشزد می کند که مطیع تمام و کمال آیات الهی باشند و نگویند:”راعنا=این یک مورد رو بیخیال ما بشو~رعایت حال ما رو بکن ”
بلکه بگویند : ”انظرنا = به ما مهلت بده تا عمل کنیم”
و اسمعوا = وبا گوش جان آیات الهی را گوش کنند.