و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+1 امتیاز
محرم و نامحرم از دید کتب آسمانی به چه کسانی گفته می شود؟
آیا برای محرم و نامحرم دستوراتی مبنی بر دست ندادن و ... وجود دارد ؟
در پوشش زن بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

+1 امتیاز

در قرآن محرم به کسانی گفته می شود که ازدواج با آنها حرام است .

هیچ دستور دیگری برای محرم و نامحرم علاوه بر ازدواج نکردن با افراد محرم ، برای آنها نیامده است .
خداوند در سوره نساء در آیات 23 و 24 محرم و نامحرم را معرفی می کند .

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ وَبَنَاتُكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ وَعَمَّاتُكُمْ وَخَالَاتُكُمْ وَبَنَاتُ الْأَخِ وَبَنَاتُ الْأُخْتِ وَأُمَّهَاتُكُمُ اللَّاتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ مِنَ الرَّضَاعَةِ وَأُمَّهَاتُ نِسَائِكُمْ وَرَبَائِبُكُمُ اللَّاتِي فِي حُجُورِكُمْ مِنْ نِسَائِكُمُ اللَّاتِي دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَكُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ وَحَلَائِلُ أَبْنَائِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلَابِكُمْ وَأَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا [٤:٢٣]

حرام شده است بر شما مادران شما و دختران شما و خواهران شما و عمّه‌های شما و خاله‌های شما و دختران برادر و دختران خواهر و مادران شما آنان که شیرتان دادند و خواهران شما در شیر و مادران زنان شما و دخترانی که در دامان شما هستند از زنانی که همبستر شده‌اید با آنان پس اگر همبستر نشده باشید با آنان نیست باکی بر شما و همسران فرزندان شما آنان که از صلبهای (کمرهای) شما هستند و آنکه جمع کنید میان دو خواهر جز آنچه گذشته است همانا خداوند است آمرزنده مهربان‌

وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۖ كِتَابَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ ۚ وَأُحِلَّ لَكُمْ مَا وَرَاءَ ذَٰلِكُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوَالِكُمْ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ ۚ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً ۚ وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا تَرَاضَيْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَرِيضَةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا [٤:٢٤]

و زنان شوهردار مگر آنچه از آن شما است به ملک یمین کتاب خدا است بر شما و حلال شد برای شما جز اینان که به مالهای خویش خواستگاری کنید حالی که شوهران باشید نه زناکاران پس هرچند کامیاب شدید از ایشان بدهید بدیشان مزدهای ایشان را به واجب و نیست باکی بر شما در آنچه تراضی کنید بدان پس از واجب همانا خدا است دانای حکیم‌

بوسیله ی
سلام
قران بزرگوار در مورد محارم و حرمت ازدواج با آنها سخن گفته است اما ایا درباره نحوه ی معاشرت با نامحرم(غیر از ازدواج) هم دستوری داده است؟مثلا دست دادن یا اندازه و نحوه صحبت و یا دوستی با نامحرم؟
با سلام،

اولین سند تاریخی دست دادن مربوط به کتیبه ای است که دست دادن پادشاه آشور و بابل را به تصویر کشانده است. پس با توجه به قدمت سنت دست دادن، اگر قرآن کریم قرار بود در این مورد حرماتی را مقرر فرماید در متن مکرم قرآن این موضوع منعکس می شد. بدیهی است که قرآن هیچ آیه ای مربوط به دست دادن یا ندادن با نامحرم را نیاورده است.
0 امتیاز

 قرآن در مورد نحوه معاشرت مرد با زن سخن گفته است و این آداب معاشرت هیچ ربطی به محرم و نامحرم ندارد .

خداوند در سوره نور آیه 30 و 31 می فرماید :
قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ
وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ

می بینیم خداوند به مرد و زن دستور داده که از نگاههای خود بکاهند که با توجه به جمله بعدی که میگوید در حالیکه فروج (برجستگی های بدن و عورت ) خود را حفظ می کنند به این معنی است که از نگاههای خود نسبت به فروج دیگران بکاهند که همان نگاه شهوت آلود یا نگاه خریدارانه نسبت به دیگران است .

 خداوند در سوره احزاب آیه 31 به زنان پیامبر می فرماید :
فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ
 میبینیم خداوند به زنان پیامبر می گوید که صداى خود را نازك نكنید (كه كنايه از ناز و عشوه است )؛ زيرا كسانى كه در قلبشان وسوسه و مرض روحى وجود دارد، به طمع مى افتند.

خداوند در سوره مائده آیه 5 و سوره نساء آیه 25 می فرماید :
وَلَا مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ
وَلَا مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ

میبینیم که خداوند مردان و زنان را شایسته زنان و مردانی می دانند که "دوستی بر پایه شهوت یا دوستی جنسی " نداشته اند .

در تمامی موارد فوق می بینیم که خداوند فقط دید شهوانی یا رابطه شهوانی را نهی می کند که این ربطی به محرم  و نامحرم بودن اشخاص ندارد و دست دادن به نامحرم در هیچ جای قرآن نهی نشده است .

بوسیله ی
...