و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+1 امتیاز

با سلام خدمت دوستان محقق

من مدتی است در مورد برده داری تحقیق می کنم و طبق بررسی های من کلمه رقبه و فی الرقاب به احتمال در مورد بردگان نباشد  چرا که ریشه کلمه از ر ق ب هست - ولی مطمئن نیستم، برای مثال خداوند در مورد موسی می فرماید فخرج منها خائفا یترقب ، حقیقتا ممنون می شوم اگر پاسخی در این مورد کسب کنم که معنای این دو کلمه چیست ، پاسخی که در سایت شما پیدا کردم مجددا آن را گردن معنی کرده اند ولی گردن همان عنق و اعناق است و ما می دانیم که ما ملکت ایمانکم هم به معنای بردگان نمی باشد و همان زنان در آیه 10 سوره ممتحنه هستند که تحت سرپرستی مومنین قرار گرفتند

 کلمه ای که باقی می ماند همان عبد است ، من معنای عبد را خدمتگذار می بینم تا برده ، برای مثال ما عبد خداوند هستیم یعنی به او خدمت می کنیم یا فرمانبردار او هستیم،  اگر آن را برده در نظر بگیریم نتیجه این می شود که خداوند به ما ظلم می کند که چنین چیزی امکان ندارد و همچنین موسی به فرعون می گوید : 

وَتِلْكَ نِعْمَةٌ تَمُنُّهَا عَلَيَّ أَنْ عَبَّدتَّ بَنِي إِسْرَائِيلَ

دقیقا ت آخر این کلمه این معنا را می رساند که فرعون این اشخاص را به زور به عبدیت و خدمت خود در آورده است و اگر ما هم کسی را به عبدیت خود در آورده  و به زور فرمانبردار خود کنیم همان گناه فرعون را انجام داده ایم یعنی همان  عبدت فرعون
لذا چنین شخصی در زمره مستضعفین در زمین قرار خواهد گرفت ، و خداوند می فرماید چرا در راه خداوند برای حمایت از مستضعفین قتال نمی کنید.
آیا این تحلیل صحیح است ؟آیا می شود که بردگان را در زمره مستضعفین در زمین دانست ؟ 

من به دنبال پاسخ از قرآن هستم و ممنون می شوم اگر تحلیل شما بزرگواران از قرآن باشد.

در معنی کلمات بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی
رَقَبَةٍ به معنی رقب کننده ای است - مراقبت از این ریشه است ، نزدیک ترین معنایی که می توانم به آن فکر کنم "حواس جمع بودن است و یا تحت نظر گرفتن مبادا اتفاقی بیافتد" - چطور آن را برده معنی کرده اند ، الله اعلم - رقبه یعنی "رقب کننده ای"
در قرآن عباد کسی بودن از روی اختیار است ، چگونه می شود حتی به بردگی فکر کرد درحالیکه قرآن اجازه گرفتن یک گوسفند هم به کسی نداده  :
"مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَادًا لِّي مِن دُونِ اللَّهِ وَلَٰكِن كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنتُمْ تَدْرُسُونَ"
 در این آیه این اشخاص اختیار دارند تا عباد دیگران شوند و زورگویی در کار نیست

1 پاسخ

0 امتیاز

دقت کنید پیش نیاز فهم قرآن، تلاوت تورات و انجیل هستند.

پایه و اساس تمامی مفاهیم فوق در کلام الله تورات موجود است، و اساسا بدون تلاوت تورات، فهم ملکت ایمانکم امکان پذیر نیست و جز گمراهی چیزی عاید انسان نخواهد کرد.

در نتیجه به شما پیشنهاد می کنیم تورات الخصوص صحیفه خروج را مطالعه بفرمایید.

ریشه یابی کلمه عبد

عبد به چه معناست؟

بوسیله ی
دوست عزیز آنچه که شما می گویید دقیقا مخالف با کلام الله است که این قرآن به راهی که استوار است هدایت می کند ولی شما می گویید نه قرآن ما را به گمراهی می برد

إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا

خداوند از هذا (این) واحد استفاده می کند - این به تنهایی شمارا هدایت می کند.  شما چگونه به خود این حق را می دهید که چنین ادعایی بکنید که چیزی جز گمراهی عاید نخواهد شد

اگر شما علاقمند به تلاوت تورات و انجیل هستید مشکلی نیست ولی لطفا آن را بر قرآن تحمیل نکنید - خداوند سخنی از تورات و انجیل در اینجا نزده است... بهرحال من دنبال معنای کلمه رقبه بودم که جواب آن را ندادید

اتَّبِعُوا مَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُمْ وَلَا تَتَّبِعُوا مِن دُونِهِ أَوْلِيَاءَ ۗ قَلِيلًا مَّا تَذَكَّرُونَ

.....وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنزِلَ مَعَهُ ۙ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

لطفا از خودتان قانون در نیاورید.. هیچ جای قرآن نگفته است برای فهم قرآن باید تورات و انجیل را مطالعه کنید.
این را هم به شما متذکر شوم که مفهوم ملکت ایمانکم را اولین بار در سایتی غیر از اینجا توسط وبلاگ نویسی به اسم کریم اسلامی فهمیدم و این شخص مفهوم آن را از تورات و انجیل نفهمیده بود و از خود قرآن به این نتیجه رسیده بود و همچنین محققینی همچون عدنان فلاحی
حقیقتا بسیار آزار دهنده است که شما چنین ادعاهای واهی و بی پایه و اساسی را بکنید که تبعیت از قرآن یعنی گمراهی
به قوانین سایت مراجعه فرمایید.
...