بخش دوم پاسخ:
إِنَّ رَبَّكَ يَعلَمُ أَنَّكَ تَقومُ أَدنىٰ مِن ثُلُثَىِ الَّيلِ وَنِصفَهُ وَثُلُثَهُ وَطائِفَةٌ مِنَ الَّذينَ مَعَكَ وَاللَّهُ يُقَدِّرُ الَّيلَ وَالنَّهارَ عَلِمَ أَن لَن تُحصوهُ فَتابَ عَلَيكُم فَاقرَءوا ما تَيَسَّرَ مِنَ القُرءانِ عَلِمَ أَن سَيَكونُ مِنكُم مَرضىٰ وَءاخَرونَ يَضرِبونَ فِى الأَرضِ يَبتَغونَ مِن فَضلِ اللَّهِ وَءاخَرونَ يُقٰتِلونَ فى سَبيلِ اللَّهِ فَاقرَءوا ما تَيَسَّرَ مِنهُ وَأَقيمُوا الصَّلوٰةَ وَءاتُوا الزَّكوٰةَ وَأَقرِضُوا اللَّهَ قَرضًا حَسَنًا وَما تُقَدِّموا لِأَنفُسِكُم مِن خَيرٍ تَجِدوهُ عِندَ اللَّهِ هُوَ خَيرًا وَأَعظَمَ أَجرًا وَاستَغفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفورٌ رَحيمٌ [73:20]
همانا پروردگارت می داند که به درستی تو و گروهی از کسانیکه با تو هستند نزدیک به دو سوم از شب و گاهی نصف آن یا یک سوم آن را (نمی خوابند و) صلات اقامه می کنند در حالیکه این الله است که شب و روز را تعیین می کند، (الله) می داند که شما حساب این کارها را ندارید پس بر شما بخشید لذا هر آنچه میسر گردد قرآن را بخوانید، الله می داند کسانی از شما بیمار می شوند و گروهی دیگر در زمین به دنبال فضل الله اند و کسانی دیگر هستند که در راه الله نبرد می کنند پس هر آنچه میسر شد قرآن را بخوانید و صلات را به پا دارید و زکات را بدهید و الله را وامی نیکو بدهید و آنچه برای خویش از کارهای خیر پیش فرستید آن را نزد الله بهتر و با پاداش بزرگتری خواهید یافت و از الله آمرزش بخواهید، همانا الله آمرزنده مهربان است
آیه فوق یکی از آیاتی است که باعث شبهه در میان برخی افراد شده است؛ آنها به اشتباه تصور میکنند که یهوه جواز ترک صلات را به دلیل بیماری، نبرد، تجارت یا بهرهمندی از فضل الله را داده است. در حالی که همانطور که پیشتر توضیح دادیم، الله برای تمام این شرایط راهحلی قرار داده تا صلات همچنان اقامه شود و هیچ مجوزی برای ترک آن در چنین شرایطی صادر نشده است.
نکته مهم دیگر در این آیه، موضوع تلاوت قرآن است. با توجه به توضیحات که پیشتر داده شد، درمییابیم که تلاوت قرآن لزوماً به معنای اقامه صلات نیست. هر فرد مؤمن میتواند در هر شرایطی و بدون رعایت دستورات خاص صلات، کلام الله را تلاوت و قرائت کند. بنابراین، نباید تلاوت قرآن را بهطور کامل با صلات یکی دانست.
يٰأَيُّهَا الَّذينَ ءامَنوا إِذا نودِىَ لِلصَّلوٰةِ مِن يَومِ الجُمُعَةِ فَاسعَوا إِلىٰ ذِكرِ اللَّهِ وَذَرُوا البَيعَ ذٰلِكُم خَيرٌ لَكُم إِن كُنتُم تَعلَمونَ فَإِذا قُضِيَتِ الصَّلوٰةُ فَانتَشِروا فِى الأَرضِ وَابتَغوا مِن فَضلِ اللَّهِ وَاذكُرُوا اللَّهَ كَثيرًا لَعَلَّكُم تُفلِحونَ وَإِذا رَأَوا تِجٰرَةً أَو لَهوًا انفَضّوا إِلَيها وَتَرَكوكَ قائِمًا قُل ما عِندَ اللَّهِ خَيرٌ مِنَ اللَّهوِ وَمِنَ التِّجٰرَةِ وَاللَّهُ خَيرُ الرّٰزِقينَ [62:9 تا 11]
ای کسانیکه ایمان آوردید، هنگامی که برای صلات روز اجتماع ندا داده شد پس به سوی یاد الله بشتابید و داد و ستد را رها کنید، این برای شما بهتر است اگر بدانید پس هنگامی که صلات پایان یافت پس در زمین پراکنده شوید و از لطف الله بجویید، الله را بسیار یاد کنید تا رستگار شوید و هنگامی که تجارتی یا سرگرمی ایی را ببینند به سوی آن بروند و تو را (در حال) برپائی (صلات) رها کنند، بگو: آنچه نزد الله است از سرگرمی و از تجارت (شما) بهتر است و الله بهترین رزق دهندگان است
در آیهای از سوره جمعه به این نکته اشاره شده است که در روز جمع شدن، زمانی که برای صلات ندا داده میشود، باید تجارت و کار و کسب را رها کرده و به سمت اقامه صلات بشتابید. پس از پایان صلات، میتوانید دوباره به دنبال فضل الهی و کسب و کار دنیوی بروید. این آیه تأکید میکند که نباید تجارت و سرگرمیهای دنیایی را بر صلات مقدم بدانید و به خاطر مشغلههای تجاری، صلات را ترک نکنید. صلات در اولویت قرار دارد و مومنان باید آن را به موقع و با رعایت شرایط اقامه کنند.
وَإِنَّ يونُسَ لَمِنَ المُرسَلينَ إِذ أَبَقَ إِلَى الفُلكِ المَشحونِ فَساهَمَ فَكانَ مِنَ المُدحَضينَ فَالتَقَمَهُ الحوتُ وَهُوَ مُليمٌ فَلَولا أَنَّهُ كانَ مِنَ المُسَبِّحينَ لَلَبِثَ فى بَطنِهِ إِلىٰ يَومِ يُبعَثونَ [37:139 تا 144]
و همانا یونس از فرستادگان بود هنگامی که به سوی کشتی پر فرار کرد پس قرعه کشی کردند و قرعه به نام او در آمد (و او را در نهایت در دریا افکندند) پس (نوعی) ماهی او را بلعید و او خودش را سرزنش می کرد پس اگر از (زمره افراد) تسبیح کننده نبود قطعا تا روزی که (مردم) برانگیخته شوند در شکم ماهی می ماند
ויתפלל יונה אל יהוה אלהיו ממעי הדגה
و یونس از شکم ماهی نزد یهوه اله خود دعا نمود [صحیفه یونس 2:1]
دو نکته مهم در این آیه وجود دارد. اول اینکه صلات بهنوعی تسبیح یهوه است و تسبیح الله همان اقامه صلات است. دوم اینکه یونس از دستور مستقیم الهی سرپیچی کرد و در پی این نافرمانی، به دریا افکنده شد و ماهی او را بلعید. قرآن دلیل نجات او را این میداند که او از "تسبیحکنندگان" الله بود. اگر چنین نبود، قطعاً تا روز قیامت در شکم ماهی باقی میماند.
این آیه نشاندهنده اهمیت صلات در لحظاتی است که ممکن است انسان به گناه یا نافرمانی دچار شود. اقامه صلات در چنین شرایطی بسیار حیاتی و مهم است و نباید از رحمت یهوه الله ناامید شد. صلات تنها راه ارتباط با الله و درخواست مغفرت از اوست، و هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد.
وَما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُم وَأَنتَ فيهِم وَما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُم وَهُم يَستَغفِرونَ [8:33]
و الله بر آن نبود ایشان را عذاب کند در حالیکه (تو) در میان ایشان هستی و الله بر آن نبود ایشان را عذاب کند در حالیکه ایشان طلب آمرزش می جویند
آیه فوق بهروشنی بیان میکند که یهوه الله تا زمانی که قومی استغفار میکنند، قصد عذاب کردن آنها را ندارد. اما آیا مجرای دیگری برای استغفار، بهجز صلات وجود دارد؟ قطعاً خیر.
بنابراین، با توجه به تمامی آیاتی که ارائه شد و توضیحات آنها، و همچنین بسیاری از آیات دیگری که مجال پرداختن به همه آنها نیست، صلات نقش بسیار بزرگی در زندگی هر فرد مؤمن دارد. اقامه صلات یک فریضه الهی است که یهوه در زمانهای مشخص آن را بر مؤمنان واجب کرده است.
فَوَيلٌ لِلمُصَلّينَ الَّذينَ هُم عَن صَلاتِهِم ساهونَ [107:4 و 5]
پس وای بر مصلین کسانیکه از صلات خویش غافل هستند