برخی معتقدند که خیرات برای اموات باعث آرامش آنها در آن دنیا میشود و در جواب آیه 39 سوره نجم که خداوند میفرماید :«برای انسان چیزی جرحاصل سعی و کوشش او نیست» می گویند :
اولا: یکسری از اعمال انسان بصورت ماتاخر هستند و پرونده اعمالش پس از مرگ بسته نمی شوند برای همین است که خداوند در آیه 180 سوره بقره توصیه به وصیت می کند . بدیهی است که طبق این آیه اگر کسی هنگام مرگ به دیگری بدهکاری داشته باشد،به طریق اولی وصیت کردن بر او لازم خواهد بود و بدهکاری او با اینکه مرده است پرداخت میگردد.
دوما : طبق آیه 160 سوره بقره گر آثار متأخر اعمال ما تأثیری بر زندگی برزخی و قیامتی ما نداشته باشد،دیگر دلیلی وجود ندارد که خداوند «اصلاح» و «بیان» را به عنوان شروط توبه ی کسانی که با کتمان حق و تبلیغات شیطانی باعث انحراف عده ای شده اند ،قرار دهد.
سوما : بر اساس آیه 41 سوره ابراهیم که ابراهیم میگوید :«پروردگارا!من وپدر ومادرم و همه ی مؤمنان را درآن روزی که حساب برپا می شود بیامرز» و یا بر اساس آیه 82 سوره توبه که خداوند به پیامبر می فرماید : هرگزبر مرده ی هیچکدام ازآنان (منافقین)نمازنخوان وبرکنار قبرش(برای دعا وطلب آمرزش)نایست ، اگر اعمال زنده ها تأثیری بر احوال مرده ها ندارد پس چرا در این آیه در باره ی نماز خواندن بر اموات مؤمن و جواز آن بر غیر منافقین!بحث شده است؟!
چهارما : آیات مریوط به لعن ظالمین نیز شاهدی بر تأثیر اعمال زندگان بر مردگان است چرا که این آیات اطلاق دارند واطلاق آنها هم شامل ظالمین زنده می شود وهم اموات ظالم
پنجما: خدای سبحان در آیات 4 و 5 انفطار می فرماید:«و آن زمان که قبر ها زیر و رو گردد (و اموات مبعوث شوند)**هر کس بر انچه از پیش فرستاده یا بعد می فرستد اگاه خواهد شد» در این آیات مراد از ما تقدم اعمالی است که انسان در زمان حیات دنیوی انجام داده واثر انها در دنیا با مرگ او پایان می پذیرد،و مقصود از ما تأخر اعمالی است که اثر انها حتی پس از مرگ او نیز باقی است.
آیا به راستی خیرات برای اموات تاثیری برای اموات دارد ؟