و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+5 امتیاز

خداوند در سوره هود آیات 42 و 43 فرزند نوح را در زمره غرق شدگان قرار می دهد.

وَهِيَ تَجْرِي بِهِمْ فِي مَوْجٍ كَالْجِبَالِ وَنَادَىٰ نُوحٌ ابْنَهُ وَكَانَ فِي مَعْزِلٍ يَا بُنَيَّ ارْكَب مَّعَنَا وَلَا تَكُن مَّعَ الْكَافِرِينَ [١١:٤٢]

و آن [كِشتى‌] ايشان را در ميان موجى كوه‌آسا مى‌بُرد، و نوح پسرش را كه در كنارى بود بانگ درداد: «اى پسرك من، با ما سوار شو و با كافران مباش.»

قَالَ سَآوِي إِلَىٰ جَبَلٍ يَعْصِمُنِي مِنَ الْمَاءِ ۚ قَالَ لَا عَاصِمَ الْيَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِلَّا مَن رَّحِمَ ۚ وَحَالَ بَيْنَهُمَا الْمَوْجُ فَكَانَ مِنَ الْمُغْرَقِينَ [١١:٤٣]

گفت: «به زودى به كوهى پناه مى‌جويم كه مرا از آب در امان نگاه مى‌دارد.» گفت: «امروز در برابر فرمان خدا هيچ نگاهدارنده‌اى نيست، مگر كسى كه [خدا بر او] رحم كند.» و موج ميان آن دو حايل شد و [پسر] از غرق‌شدگان گرديد.

اما در کتاب پیدایش باب 7 آیه 13 خداوند فرزندان نوح را جزء نجات یافتگان قلمداد می کند.

 در همان روز نوح و پسرانش، سام و حام و يافث، و زوجة نوح و سه زوجة پسرانش، با ايشان داخل كشتي شدند.

با توجه به عدم تناقض کتب ،آیا فرزند نوح در زمره غرق شدگان بود یا نجات یافتگان؟

در میان متنی (چند کتاب) بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

+4 امتیاز
 
بهترین پاسخ

1) اینکه قصص تورات متمرکز بر روی سه پسر از پسران نوح است ابدا بدان معنی نیست که نوح فقط دارای سه پسر می باشد! همچنین اینکه قصص تورات بر روی سه پسر از فرزندان آدم متمرکز است نیز ابدا به آن معنی نیست که آدم فقط سه پسر داشته است. کما اینکه تورات صریحا فرموده:

 وایام آدم بعد از آوردن شیث، هشتصد سال بود، و پسران و دختران آورد (تورات صحیفه پیدایش 5:4)

2) قرآن اخبار اضافه تری از این رخداد را برای ما بازگو می کند که طی آن پسر چهارمی که کافر بوده غرق شده و هرگز وارد کشتی نمی شود. ملاحظه می کنید که این قصۀ قرآنی با سه پسری که در تورات وارد کشتی می شنوند هیچ تناقضی ندارد! به زبان ساده قصص تورات به این پسر چهارم نپرداخته اما در قرآن قصۀ این پسر چهارم بیان شده است.

3) تورات نام پسرانی را در کتاب مکتوب کرده که از اهل نوح بودند، یعنی به نوح و خدای نوح ایمان داشتند. نکته جالب اینجاست که قرآن پسر چهارم نوح را ابدا از اهل نوح برنمی شمارد:

قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ فَلَا تَسْأَلْنِ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّي أَعِظُكَ أَن تَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ ﴿هود: ٤٦﴾

الله فرمود: اى نوح! در حقيقت او از كسان تو نيست، او عملى ناصالح است، پس چيزى را كه بدان علم ندارى از من مخواه. من به تو اندرز مى‌دهم كه مبادا از جاهلان باشى

فلذا در هر سه زاویه تورات و قرآن بدون هرگونه تناقض، تصدیق کننده یکدیگر می باشند. 

بوسیله ی
انتخاب شده بوسیله ی
+4 امتیاز

کسانی که تناقضی بین کتاب پیدایش و قرآن میبینند پس باید همین تناقض را در سوره صافات نیز ببینند چرا که خداوند میفرماید:

وَلَقَدْ نَادَىٰنَا نُوحٌۭ فَلَنِعْمَ ٱلْمُجِيبُونَ [٣٧:٧٥]
نوح ما را ندا داد و ما چه نيك پاسخ‌دهنده‌اى بوديم.
وَنَجَّيْنَـٰهُ وَأَهْلَهُۥ مِنَ ٱلْكَرْبِ ٱلْعَظِيمِ [٣٧:٧٦]
او و اهلش را از اندوه بزرگ رهانيديم. 
وَجَعَلْنَا ذُرِّيَّتَهُۥ هُمُ ٱلْبَاقِينَ [٣٧:٧٧]
و ذریتش را باقى گذاشتيم.
  وَتَرَكْنَا عَلَيْهِ فِى ٱلْءَاخِرِينَ [٣٧:٧٨]
و نام نيك او را در نسلهاى بعد باقى نهاديم.
سَلَـٰمٌ عَلَىٰ نُوحٍۢ فِى ٱلْعَـٰلَمِينَ [٣٧:٧٩]
سلام بر نوح باد، در سراسر جهان.

همانطور که مشاهده می شود در سوره صافات نیز خداوند می گوید که اهل نوح را نجات دادیم و ذریتش را باقی گذاشتیم.
پس باید دقت شود که تکمیل داستان به معنی تناقض بین داستانها نیست.

بوسیله ی
دقیقا
سلام بر شما.
ممنونم برادر گرامی
...