و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+1 امتیاز

واژه اثم و عدوان در آیه 85 سوره البقره که در کنار هم آمده است چه فرقی با هم دارند ؟

ثُمَّ أَنْتُمْ هَٰؤُلَاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ وَتُخْرِجُونَ فَرِيقًا مِنْكُمْ مِنْ دِيَارِهِمْ تَظَاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَإِنْ يَأْتُوكُمْ أُسَارَىٰ تُفَادُوهُمْ وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْرَاجُهُمْ ۚ أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ ۚ فَمَا جَزَاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذَٰلِكَ مِنْكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَىٰ أَشَدِّ الْعَذَابِ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ سوره البقره آیه 85. 

ترجمه : پس از آن این شما هستید که یکدیگر را می کشید و گروهی از خودتان را از سرزمین شان بیرون می کنید و علیه آنها به گناه و ستم یکدیگر را کمک می کنید. و اگر (بعضی از آنان به صورت) اسیران نزد شما آیند،فدیه می دهید (و آنان را آزاد می کنید) و حال اینکه بیرون کردن آنان بر شما حرام بود. آیا به بخشی از (دستورات) کتاب(آسمانی) ایمان می آورید، و به بخشی کافر می شوید؟! پس جزای کسی از شما که چنین کند چیست، جز رسوایی و خواری در این جهان، و در روز قیامت به شدیدترین عذاب بر گردانیده می شوند،و خداوند از آنچه انجام می دهید غافل نیست.

در معنی کلمات بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

واژۀ اثم (اشم) عملی است که خلاف احکام و فرایض الهی باشد (در فارسی آنرا به گناه ترجمه می کنند).

واژۀ عدوان به معنای تحت نظر داشتن کسی است (که آنرا در فارسی به دشمن ترجمه می کنند).

....وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ.....﴿المائدة: ٢﴾

..... و در گناه و دشمنی با هم همکاری نکنید.....

نمونه ای دیگر از کاربرد این ترکیب:

....وَيَتَنَاجَوْنَ بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَمَعْصِيَتِ الرَّسُولِ ..... ﴿المجادلة: ٨﴾

.... و ایشان در گوشی نجوا می کنند به فعل گناه و دشمنی و تخطی از فرستاده شده.....

بوسیله ی
عادون به چه معناست و چه تفاوتی با اثم دارد ؟ مثلا در سوره المومنون آیه 7 و بسیاری دیگر از آیات قرآن کریم
عادون به معنای کسانی است که "عدو" الله شده اند و لذا چشم الله دائم بر ایشان است و در "موعد" حساب "تعدی" را پس می دهند. مشتقی از عین+دال و همخانواده همان عدوان است. اگر عملکرد "عین" و "دال" را مد نظر بگیرید، خواهید دید که تمامی مشتقات آن در بنیاد هم معنای "عد" می باشند و تنها تفاوت های جزیی با هم دارند.

اشم یا اثم نیز به تخطی از طریقت الهی اشاره دارد.

پس این دو کلمه، عملکردهای مختلفی را منتقل می کنند و با هم مترادف نیستند.
...