حصن در لسان وحی به عملکرد "حصار" کشیدن اطراف چیزی دلالت دارد و محصنات به زنانی اطلاق می شود که حصاری را در اطراف خود قرار دهند.
حصن و حصار می تواند ماهیتی "ایمانی" و عمومی داشته باشد، بعنوان مثال قرآن مریم را زنی محصنه نسبت به فرج خود نام داده است:
وَالَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيهَا مِن رُّوحِنَا وَجَعَلْنَاهَا وَابْنَهَا آيَةً لِّلْعَالَمِينَ ﴿الأنبياء: ٩١﴾
و آن زن که نگاه داشت فرجش را پس دمیدیم در آن از روح خویش و گردانیدیمش و پسرش را آیتی برای جهانیان
حصن و حصار می تواند ماهیتی "تاهلی" داشته باشد، بعنوان مثال زنی که شوهر دارد حصار دار است (محصنات)... قرآن در ﴿الممتحنة: ١٠﴾ فرموده که ایمان آوردن یک زن شوهر دار او را از حصن و حصار شوهر کافرش خارج می کند و دیگر او بواسطه ایمان آوردن و مهاجرت با پای خودش بر همسرش حلال نیست و نباید او را به شوهرش بازگرداند.
در سوره نساء نیز می فرماید:
وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ كِتَابَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَأُحِلَّ لَكُم مَّا وَرَاءَ ذَٰلِكُمْ أَن تَبْتَغُوا بِأَمْوَالِكُم مُّحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا تَرَاضَيْتُم بِهِ مِن بَعْدِ الْفَرِيضَةِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا ﴿النساء: ٢٤﴾
و زنان حصاردار و محصن (اشاره به تاهل ایشان) بر شما حرام اند، مگر آنکه بواسطه بیعت همراه شما شده باشند، الله بر شما مقرر کرده و حلال شد بر شما ورای آن اینکه با هدایای خود ایشان را جذب کنید، حصار دار (روابط حصار دار) نه بدون حصار (نه روابطی که نامشخص و هرزه باشد)، پس چون از ایشان بواسطه نکاح بهرمند می شود برسانید به ایشان دستمزد مقرر ایشان را ........
پس محصنات در همه جا به زن شوهر دار دلالت ندارد، بلکه می تواند به زنی که چیزی را حفظ کرده است نیز دلالت کند.