و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+2 امتیاز
اکثر مترجمان از ترجمه عبارت زینت شانه خالی کردند یا آن را به زیور برگردانده اند. ریشه این کلمه چیست و معنای آن در آیات مختلف چیست؟
در معنی کلمات بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

–1 امتیاز

ریشه ی واژه ی <زینت> در کُتب لغت به دو صورت <ز ی ن> و <ز ا ن> یافت میشود و معنای واژه های مُشتق از آن عبارتند از :

  1. زين :

    زين : زيبا کردن , قشنگ کردن , ارايش دادن , زينت دادن , با زر و زيور اراستن , اذين کردن , پيراستن , زينت کردن , نشان يا مدال دادن به , ارايش کردن

  2. زَيَّنَ :

    زَيَّنَ : تَزْيِيناً [ زين ] هُ : آن را زينت بخشيد ؛ « زَيَّنَ له ان »: در ذهن او چيزى افكند كه ... او را به خيال انداخت كه ...

  3. زَانَ:

    زَانَ : زَيْناً هُ : آنرا آراست اين واژه ضد ( شَانَهُ ) ميباشد
    - الشى ءَ : آنچه را نيكو كرد و آراست .

  4. زيْن :

    زيْن : مص
    - ج أزيَان : خوبيها . اين واژه ضد ( الشيْن ) است ؛ « زَيْنُ الدِّيكِ »: تاج خروس .

 

  1. زينة :

    زينة : تزءين , اراستگي , پيراستگي , زيور و پيرايه , زينت , تزيين , ارايشگري , اذين بندي , مدال يا نشان , ارايش , تامين خواسته , حکم تامين مدعابه , احضار شخص ثالث , حکم توقيف

  2. زِينَة :

    زِينَة : [ زين ]: اسم است از ( تَزَيَّنَ )، آنچه كه با آن آرايش كنند
    - عندَ العَامَّة : و در زبان متداول بمعناى چراغانى و زينت دادن بازارها و خانه ها و خيابانها در جشنهاى دينى يا ملّى
    - ( ن ): گياهى است از رسته ى مركبات شكوفه هاى آن زيبا و شاخه ها و برگهاى آن جلوه گر است ؛ « امْرَاضُ الزِّينَة » ( طب ): بيماريهاى پوستى و ناخن يا موى و مانند آنها .

 

در مورد این که معنای زینت در آیات مختلف چیست، باید بنویسم که، دقیقاً کدام آیه منظور شما است؟

زیرا یک واژه ی عربی میتواند معناهای مختلف، در حالتهای مختلفِ گرامری، در فرهنگ لغت داشته باشد و در متن و جمله است که میتوان معنای مناسب را تشخیص داد. مخصوصاً در قرآن باید آیات ما قبل و ما بعد آن را مورد بررسی قرار داد و در ضمن باید آیات دیگرِ قرآن را که رابطه ی لُغوی و یا مفهومی با آیه یا واژه ی مورد بحث دارند، با دقت در مدّ نظر داشت.

فعل از باب تفعیل :  فـَعَّـلَ  . یُفعِّـلُ . تفعیل   تعداد کاربرد: 26

فعل از باب تفعـُّل : تفعَّلَ . یَتفعَّلُ . تفعُّل       تعداد کاربرد: 1

و به صورت اسم 19 بار در قرآن تکرار شده است.

بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی
+1 امتیاز

1- آیات متعددی اثبات میکند زینت به آنچه مازاد است و زیبایی به همراه دارد، اطلاق میشود :

وَمَا أُوتِيتُم مِّن شَيْءٍ فَمَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَزِينَتُهَا وَمَا عِندَ اللَّهِ خَيْرٌ وَأَبْقَىٰ أَفَلَا تَعْقِلُونَ
آنچه به شما داده شده، متاع زندگی دنیا و زینت آن است؛ و آنچه نزد خداست بهتر و پایدارتر است؛ آیا اندیشه نمی‌کنید؟!

يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ
ای فرزندان آدم! زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد، با خود بردارید! و (از نعمتهای الهی) بخورید و بیاشامید، ولی اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست نمی‌دارد!

2- الله در سوره ی نورآیه 31 ، آشکار کردن زینت را برای محارم از جمله شوهر ، برادر ، پدر شوهر و ... بلامانع میداند، بنابراین اگر فروج و شرمگاه را همتراز با آرایش چهره و زیورالات ،زینت بدانیم این سوال پیش میاید که آیا شوهر با برادر یکیست ؟!

3- خداوند در انتهای آیه 31 سوره نور مربوط به زینت زنان می فرماید :

وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ
نيز چنان پاى بر زمين نزنند تا آن زينت كه پنهان كرده‌اند دانسته شود.

خب در اینجا میبینیم زینت به "جنس جوارح" اشاره ندارد بلکه به خود رفتار یا نحوه نشان دادن اعضا اشاره دارد .

4- خداوند در آیه 60 سوره نور میفرماید:

وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاءِ اللَّاتِي لَا يَرْجُونَ نِكَاحًا فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ أَن يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِينَةٍ ۖ وَأَن يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَّهُنَّ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ [٢٤:٦٠]
"قواعد من النسا" كه ديگر اميد شوى‌كردنشان نيست، بى‌آنكه زينتهاى خود را آشكار كنند، اگر لباس خويش بنهند مرتكب گناهى نشده‌اند. و خوددارى‌كردن برايشان بهتر است و خدا شنوا و داناست.

دقت کنید پوشیدن لباس و "ثیاب" برای پوشاندن همین ظواهری استفاده میشود که یک عده آن را زینت میدانند و در نتیجه کاهیدن ثیاب، باعث آشکار شدن زینت می شود اما خداوند در ادامه میفرماید بی آنکه زینتشان را آشکار کنند .پس این آیه را میتوان اینطور فهمید که پس از کاهیدن لباسها باید مواظب رفتارهایی که باعث جلب توجه میشود ، باشند

پس با توجه به آیه 60 سوره نور که با کم کردن لباسها زینت همچنان پنهان بماند و با آیه 31 سوره نور که نمایان کردن زینت بطور مساوی بر محارم و شوهر بیان شده و همچنین اشاره به نحوه راه رفتن به عنوان زینت ،زینت به عنوان مازاد بر چیزی مثل آرایش یا رفتار مازاد بر رفتار معمولی یاهمان رفتار غیر متعارف مانند راه رفتن نامناسب اطلاق میشود. و با توجه به آیه 59 سوره احزاب این زینت ها باید بگونه ای باشند که باعث جلب توجه نشوند.

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِىُّ قُل لِّأَزْوَ‌ٰجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَآءِ ٱلْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَـٰبِيبِهِنَّ ۚ ذَ‌ٰلِكَ أَدْنَىٰٓ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ ۗ وَكَانَ ٱللَّهُ غَفُورًۭا رَّحِيمًۭا [٣٣:٥٩]


 

بوسیله ی
...