و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+1 امتیاز

درآیات۱۲۳تا ۱۲۷ سوره توبه می خوانیم:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قَاتِلُوا الَّذِينَ يَلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ وَلْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ ﴿۱۲۳﴾
اى مؤمنان با كسانى از كفار كه نزديك شما هستند كارزار كنيد و بايد كه در شما درشتى بينند و بدانيد كه خداوند با پارسايان است (۱۲۳)

وَإِذَا مَا أُنْزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ أَيُّكُمْ زَادَتْهُ هَذِهِ إِيمَانًا فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَزَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَهُمْ يَسْتَبْشِرُونَ ﴿۱۲۴﴾
و چون سورهاى نازل گردد، بعضى از ايشان مىگويند اين سوره به ايمان كدام يك از شما افزود؟ اما كسانى كه ايمان آوردهاند، بر ايمانشان مىافزايد و به آن شادمانند (۱۲۴)

أَوَلَا يَرَوْنَ أَنَّهُمْ يُفْتَنُونَ فِي كُلِّ عَامٍ مَرَّةً أَوْ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ لَا يَتُوبُونَ وَلَا هُمْ يَذَّكَّرُونَ ﴿۱۲۶﴾
آيا نمىبينند كه در هر سال يك بار يا دو بار در معرض آزمون و ابتلا در مىآيند، و باز توبه نمىكنند و پند نمىگيرند (۱۲۶)

وَإِذَا مَا أُنْزِلَتْ سُورَةٌ نَظَرَ بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ هَلْ يَرَاكُمْ مِنْ أَحَدٍ ثُمَّ انْصَرَفُوا صَرَفَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَفْقَهُونَ ﴿۱۲۷﴾
و چون سورهاى نازل گردد، بعضى از آنان به بعضى ديگر بنگرند [و بپرسند كه] آيا كسى شما را مىبيند؟ [و چون كسى ايشان را نبيند] بر مىگردند، خداوند دلهايشان را بگرداند، چرا كه قومى بىتميزند (۱۲۷

حال مطالبی قابل بررسی است:

۱.درآیه ۱۲۳ صحبت ازکفاری است که در مجاورت مومنین هستند ودرمیان آنها زندگی میکنند اما باتوجه به آیات بعد مشخص است که کفر آنها کاملا علنی نیست و به نوعی منافق هستند ودردل شک وتردید دارند و منظور کفار محارب یا متجاوز نیست و کفاری هستندکه درآیه ۱۲۴توضیح داده شده اند(درصورتی اینگونه است که ضمیر هم درآیه ۱۲۴به همان کفارمذکور درآیه ۱۲۳برگردد. که منطقا هم اینگونه صحیح است).

۲. حال که اینها متجاوز نیستند معنی آیه ۱۲۳چه میشود. بنظر من غلظت دراین آیه با توجه به آیه بعد معنی میشود و بمعنای ایمان وعقیده راسخ ومستحکم است ودر مقابل سست ایمانی قرارمیگیرد نه اینکه شدت خشم وقدرت را برساند.و قاتلوا به معنای مقابله کردن است نه الزاما با شمشیر و کشتار بلکه درعمل با ایمان راسخ به آیات نازل شده و خنثی کردن عقیده ونظر وقول کافران به آیات الهی ،، یعنی راهکار این مقاتله درآیه بعد آمده است فاما الذین آمنوا فزادتهم ایمانا وهم یستبشرون 

آیا این نظردرست است یا اشتباه میکنم؟؟؟ یعنی میشود قاتلوا را به معنای خنثی کردن درنظرگرفت؟

۳.منظور از آیه ۱۲۶ چیست؟ واین چه امتحانی است که سالی یک یا دو بار اتفاق می افتد؟

ببندید با توجه به این نکته: برداشت غلط
در عمومی بوسیله ی
نمایش از نو بوسیله ی

1 پاسخ

0 امتیاز

در بررسی آیات قرآن نه تنها آیات پیرامونی بلکه کل آن سوره و آیات متشابه موجود در سوره های دیگر نیز باید مورد بررسی قرار گیرند.

همانطور که قبلا در این پست بیان شد، آیات قرآن تنها قتال با کافرانی را مجاز شمرده که یا 1) بر مسلمانان شمشیر کشیده باشند یا 2) مسلمانان را از دیار خود اخراج کرده باشند. مورد دیگری نیز در قرآن وجود دارد که دلالت بر قتال با فتنه انگیزانی دارد که عامدانه از مسجدالحرام منع میکنند وانسان ها را از سبیل الله صد می نمایند. بجز این موارد هیچ آیه ای در هیچ سوره ای به کشتن کافران به صرف تفاوت های ایدئولوژیک دلالت ننموده است.

بنابراین بنظر من در آیات پایانی سوره توبه نیز اگر چه به صراحت به محاربه آن کافران اشاره نشده، اما با توجه به کل سوره (که پیرامون قتال با کسانی است که خود آغازگر جنگ بوده و عهد و میثاق های خود با مسلمانان را شکسته و شمشیر بر ایشان کشیده اند)، اینطور استنتاج می شود که منظور قتال با کافرانی است که محارب می باشند.

بوسیله ی
سلام گزینه ویرایش سوال یا پاسخ جدید حذف شده است.
نمیشود اضافه کرد؟
...