ریشه بتر בתר در لسان وحی به عملکرد دوپاره کردن دلالت دارد:
ויקח לו את כל אלה ויבתר אתם בתוך ויתן איש בתרו לקראת רעהו ואת הצפר1 לא בתר
پس این همه را بگرفت، و آنها را از میان، دوپاره کرد، و هر پارهای را مقابل جفتش گذاشت، لکن مرغان را پاره نکرد (صحیفه پیدایش فصل 15 آیه 10)
بر همین اساس کلمه "ابتر" باید به عملکرد "منقطع شده از چیزی" دلالت داشته باشد.
در قرآن به این عملکرد اشاره شده است:
فَقُطِعَ دَابِرُ الْقَوْمِ الَّذِينَ ظَلَمُوا وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿الأنعام: ٤٥﴾
پس ريشه آن گروهى كه ستم كردند بركنده شد، و ستايش براى الله، پروردگار جهانيان است.
بنابراین ابتر در لسان وحی به منقطع شدن و ریشه کن شدن دشمنان رسولان الهی دلالت دارد و قصه هایی که تحت عنوان حدیث و روایت در این زمینه بیان شده نه با تورات و انجیل و نه با قرآن سنخیت ندارد.