با نگاهی به کتاب پیدایش مشخص می شود که ابراهیم در چهار نقطه اقدام به ساخت مذبح نموده است:
الف) مذبحی که در شکیم ساخت (پیدایش فصل 12 آیه 7)
ب) مذبحی که در بیت ئیل ساخت (پیدایش فصل 12 آیه 8)
ج) مذبحی که در حبرون ساخت (پیدایش فصل 13 آیه 18)
د) مذبحی که در کوه موریا ساخت (پیدایش فصل 22 آیه 9)
با مطالعه آیات صحیفه پیدایش مشخص می شود که شکیم بهیچ عنوان به محل اقامت ابراهیم تبدیل نشد و ابراهیم خیمه خود را در شکیم بنا نکرد و شکیم نیز اهمیت عبادی پیدا ننمود. بلکه ابراهیم به بیت ئیل آمد و اولین محل اقامت ابراهیم پس از ورود به سرزمین کنعان بیت ئیل شد. مضاف بر آن تورات در دو فصل 12 و 13 صحیفه پیدایش تاکید کرده که آن مذبحی که در محل اقامت ابراهیم ساخته شد، اهمیت عبادی دارد و ابراهیم پس از بازگشت از مصر مجددا به بیت ئیل بجهت عبادت برمیگردد.
بنابراین مطابق تورات، اولین مذبح عبادی که در ضمن اولین محل اقامت ابراهیم در سرزمین کنعان بوده، بیت ئیل می باشد. بخاطر اهمیت این دو "اولین" است که مذبح بیت ئیل اولین نامیده شده و قرآن نیز عمدا برای حل اختلافات بر اولین بودن آن تاکید نموده است:
إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِّلْعَالَمِينَ فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَّقَامُ إِبْرَاهِيمَ ۖ وَمَن دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا ۗ وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا ۚ وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ ﴿آلعمران: ٩٦ و 97﴾
در حقيقت، نخستين خانهاى كه براى مردم، نهاده شده، همان است كه در بکه مبارك است، و براى جهانيان [مايه] هدايت است در آن، نشانه ای روشن است محل اقامت ابراهيم است؛ و هر كه در آن درآيد در امان است؛ و براى الله، حج آن خانه، بر عهده مردم است؛ [البته بر] كسى كه بتواند به سوى آن راه يابد. و هر كه كفر ورزد، يقيناً خداوند از جهانيان بىنياز است.
در کنار دلایل فوق، صرف اینکه تورات این مذبح را به "بیت ئیل" یعنی "خانه خدا" مسمی فرموده،کافی می باشد!