باید دقت داشت که این آیه به "حول جهنم" اشاره دارد نه "داخل جهنم"
فَوَرَبِّكَ لَنَحْشُرَنَّهُمْ وَالشَّيَاطِينَ ثُمَّ لَنُحْضِرَنَّهُمْ حَوْلَ جَهَنَّمَ جِثِيًّا [١٩:٦٨]
سوگند به پروردگار تو هر آینه گردآوریمشان البته با شیاطین پس احضارشان کنیم البته پیرامون دوزخ بر زانو نشستگان
لذا تمامی انسان ها در اطراف جهنم قرار میگیرند چراکه با توجه به آیه 45 سوره فاطر تمامی انسان ها بواسطه اعمال و آنجه که کسب کرده اند دچار ظلم میشوند، در نتیجه همه انسان ها شایستگی ورود به جهنم را دارند.
وَلَوْ يُؤَاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِمَا كَسَبُوا مَا تَرَكَ عَلَىٰ ظَهْرِهَا مِن دَابَّةٍ وَلَٰكِن يُؤَخِّرُهُمْ إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى ۖ فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِعِبَادِهِ بَصِيرًا [٣٥:٤٥]
و اگر خدا بخواهد مردم را به سبب كارهايى كه كردهاند بازخواست كند، بر روى زمين هيچ جنبندهاى باقى نگذارد. ولى آنها را تا زمانى معين مهلت مىدهد و چون مدتشان به سر آمد، به اعمال بندگان خويش آگاه است
اما با توجه به آیه 35 سوره زمر خداوند "متقین" و "محسنین" را، بواسطه آنچه که عمل کردند جزا نمی دهد بلکه اعمال بد آنها را می پوشاند و آن ها را با توجه به رفتارهای خوبشان پاداش میدهد.
لِيُكَفِّرَ اللَّهُ عَنْهُمْ أَسْوَأَ الَّذِي عَمِلُوا وَيَجْزِيَهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ الَّذِي كَانُوا يَعْمَلُونَ [٣٩:٣٥]
تا خدا، بدترين عملى را كه كردهاند، از ايشان بزدايد، و آنان را به بهترين كارى كه مىكردهاند، پاداش دهد.
لذا خداوند پس از ورود همه انسان ها به حول جهنم ، "متقین" را توسط فرشتگان شفاعت می کند و بار گناهان آن ها را از روی دوششان بر میدارد و آن ها را نجات می دهد.
ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوا وَّنَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيهَا جِثِيًّا [١٩:٧٢]
آنگاه پرهيزگاران را نجات مىدهيم و ستمكاران را همچنان به زانونشسته در آنجا وامىگذاريم.
بنابراین با توجه به این آیات همه انسان ها "حول جهنم" وارد می شوند اما خداوند "متقین" را نجات می دهد و اجازه نمی دهد که وارد جهنم شوند.