و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+8 امتیاز

در کتاب پیدایش باب 22 آیه 2 خداوند می فرماید :

فرمود اکنون پسر خود را که يگانه توست و او را دوست ميداری يعنی اسحق را بردار و به زمين موريا برو و او را در آنجا بر يکی از کوههايی که به تو نشان خواهم داد برای قربانی کردن بگذران...

می بینیم که  تورات به وضوح بیان می کند که ذبیح الله حضرت اسحاق است اما مسلمانان ادعای دیگری دارند و می گویند که این شخص حضرت اسماعیل است .
آیا قرآن ،ذبیح الله را حضرت اسماعیل معرفی می کند یا برداشت ها غلط باعث منجر به این ادعا شده است ؟

در میان متنی (چند کتاب) بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

5 پاسخ

+3 امتیاز

مطابق آیات متعدد قرآن مبین بشارت داده شدن اسحاق نبی از سوی رسولان الهی (وَنَبِّئْهُمْ عَن ضَيْفِ إِبْرَاهِيمَ [١٥:٥١]: آگهیشان ده از میهمانان ابراهیم‌) به ابراهیم حنیف در سه مورد ذکر گردیده :

سوره هود آیه 71 : بشارت تولد اسحاق به ابراهیم

سوره حجر آیه 53  و سوره الذاریات آیه 28:  بشارت " غلام علیم " به ابراهیم

سوره صافات آیه 101  : بشارت " غلام حلیم " به ابراهیم

فلذا با استناد و استشهاد به نص صریح آیات قرآنی ذکر شده فوق " فرزند بشارت " اسحاق بوده و  اوست که در سوره صافات آیات 101 الی 107 به مذبح برده میشود و ضمناً تورات مقدس نیز اسحاق را ذبیح دانسته که با آیات مورد اشاره فوق در قرآن مبین مطابقت کامل دارد.

نتیجه اینکه اسحاق به مذبح برده شد نه اسماعیل

بوسیله ی
دقیقا ! بعبارت دیگر اگر افراد آیات فوق را بطور تطبیقی بررسی می کردند از خود قرآن هم مشخص بود که فرزند بشارت اسحاق است نه اسماعیل. در ضمن لازم به ذکر است که تورات مقدس اسماعیل را فردی "پرثمر" (نه وحشی!) برشمرده است و نام 12 فرزند اسماعیل و محل زندگی آنان در تورات مقدس نیز مکتوب است.
سلام
اکثر مترجمان به وحشی یا گورخر ترجمه کرده اند حتی ترجمه انگلیسیشم نگاه کردم نوشته بود. Wild ass
راجع به معنی واقعی کلمه اگر. امکانش هست توضیح بدید. ممنون
لطفا سوال جدیدی طرح فرمایید.
+2 امتیاز

اسحق، ابرهيم و امتحان عظيم (سوره صافات آيه ١٠٠ به بعد)

رَبِّ هَبْ لِي مِنَ الصَّالِحِينَ [٣٧:١٠٠]

پروردگارا ببخش مرا از شایستگان‌

فَبَشَّرْنَاهُ بِغُلَامٍ حَلِيمٍ [٣٧:١٠١]

پس نویدش دادیم به پسری خردمند

فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَىٰ فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانْظُرْ مَاذَا تَرَىٰ ۚ قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ ۖ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ [٣٧:١٠٢]

تا گاهی که رسید با وی کوشش  گفت ای پسرک من همانا دیدم در خواب که می‌کشمت پس بنگر تا چه می‌بینی گفت ای پدر بکن آنچه را فرمان می‌شوی زود است بیابیم اگر خدا خواهد از شکیبایان‌

میبینیم که ضمیر "ه " به کسی بر میگردد که ابراهیم از خداوند خواسته به او ببخشد " هب " و خداوند او را به ابراهیم بشارت داده است " فبشرناه "

هبه بودن اسحاق :

در مریم آیه 49 ، عنکبوت آیه 27 ،انبیاء آیه 72 ، انعام آیه 84 می بینیم خداوند می فرماید :

و وهبنا له اسحاق

بشارت دادن اسحاق به ابراهیم :
در هود آیه 71 میبینیم که مهمانان ابراهیم او را به اسحاق بشارت می دهند .

فَبَشَّرْنَاهَا بِإِسْحَاقَ
 

بوسیله ی
البته آیه ای هم داریم که فرموده:
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي وَهَبَ لِي عَلَى الْكِبَرِ إِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ إِنَّ رَبِّي لَسَمِيعُ الدُّعَاءِ ﴿ابراهيم: ٣٩﴾

اما فرزند بشارت بودن اسحاق در قرآن مسجل است و هم او یعنی اسحاق است که به مذبح برده می شود.
+4 امتیاز

اما دلیلی که مسلمانان بواسطه آن این برداشت را دارند که اسماعیل ذبیح است این است که در صافات آیه 112 بعد از داستان ذبح کردن این آیه آمده است :

وَبَشَّرْنَاهُ بِإِسْحَاقَ نَبِيًّا مِنَ الصَّالِحِينَ [٣٧:١١٢]

و نوید دادیمش به اسحق پیمبری از شایستگان‌

می گویند بعد از داستان ذبح تازه اسحاق به ابراهیم بشارت داده شده است . اما این را در نظر نمی گیرند که اینجا " و " آمده و کلمه "ثم " یا "ف" نیامده است .عملکرد "و" و "ثم" تفاوت دارد . "و" به معنای در حالیکه است و دقیقا همان زمان را توضیح می دهد .

بوسیله ی
برای فهم بیشتر در مورد تفاوت عملکرد "و" و "ثم" به سوره فصلت آیات 9 تا 12 رجوع کنید . می بینید فقط با فهم این عملکرد تناقض میان آفرینش آسمانها و زمین در 8 روز یا 6 روز از بین می رود .
+3 امتیاز

دلیلی دیگر که برخی به کتاب تورات اشکال می گیرند این است که می گویند خداوند در کتاب پیدایش باب 22 سه بار واژه «پسر يگانه» تكرار گرديده، در حالى كه تورات تصريح دارد به اين كه اولين فرزند ابراهيم ،اسماعيل بوده و اسحاق حدود چهارده سال بعد، متولد شده است. بنابراين اگر فرمان ذبح در مورد اسحاق باشد چطور با وجود اسماعيل ،او يگانه پسر ابراهيم خواهد بود؟! اين يك تناقض آشكار است. 

در پاسخ به این دوستان باید گفت که در این آیات یگانه به منحصر به فرد بودن فرزند اشاره دارد. از آنجا که تولد اسحاق به ابراهیم با توجه به پیری ابراهیم و نازایی ساره بشارت داده شده بود ، این معجزه و بشارت او را منحصر به فرد کرده بود.

همچنین باید یادآور شویم که اسحاق فرزند زن اصلی ابراهیم (ساره) است و اسماعیل فرزند کنیز مصری ابراهیم (هاجر) است.

 

بوسیله ی
سارا بعنوان یک زن عجوز و عقیم ﴿الذاريات: ٢٩﴾ در حالی بشارت آسمانی مبنی بر تولد اسحاق را دریافت می کند که شوهرش یک پیرمرد می باشد و حامله شدن در این شرایط عملا غیرممکن است و خود او در قرآن به این مساله با واژۀ عجیب اشاره کرده است..... وَ هَذا بَعْلِي شَيْخًا إِنَّ هذا لَشَيْءٌ عَجِيبٌ ﴿هود: ٧٢﴾..... پس تولد اسحاق و بشارت آن از آسمان، این تولد را به یک معجزه کامل تبدیل کرد تا ابراهیم از زن خود (نه کنیزش) صاحب یگانه پسری شود و ذریۀ او (نسل او) از زن اصلی او ادامه یابد.
+3 امتیاز

بسم الله الرحمن الرحیم.

سلام.

در مساله ی ذبیح شما ابتدا باید بدانید که فرزند بشارت کیست؟ که در آیات متعدد این فرزند بشارت در هنگام ضیف و مهمانی ابراهیم به غلام علیم و اسحاق بشارت داده می شود و در جایی از قران خداوند به اسماعیل "بشارت" نداده است:

وَامْرَأَتُهُ قَائِمَةٌ فَضَحِكَتْ فَبَشَّرْنَاهَا بِإِسْحَاقَ وَمِنْ وَرَاءِ إِسْحَاقَ يَعْقُوبَ (11 | هود - 71)

و همسرش ایستاده بود، (از خوشحالی) خندید؛ پس او را بشارت به اسحاق، و بعد از او یعقوب دادیم.

 

پس در این ایه مشخص میشود که در ضیافت ابراهیم فرزند بشارت اسحاق است.

و در ایات دیگر این ضیافت به اینگو به اسحاق بشارت داده میشود:

قَالُوا لَا تَوْجَلْ إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَامٍ عَلِيمٍ (15 | الحجر - 53)

گفتند: «نترس، ما تو را به پسری دانا بشارت می‌دهیم!»

 

فَأَوْجَسَ مِنْهُمْ خِيفَةً ۖ قَالُوا لَا تَخَفْ ۖ وَبَشَّرُوهُ بِغُلَامٍ عَلِيمٍ (51 | الذاريات - 28)

و از آنها احساس وحشت کرد، گفتند: «نترس (ما رسولان و فرشتگان پروردگار توایم)!» و او را بشارت به تولّد پسری دانا دادند.

 

حال به سوره ی صافات می رویم تا این بشارت را ببینیم:

به عملکرد فا در واو در ابتدای این دو بشارت دقت کنید:

فَبَشَّرْنَاهُ بِغُلَامٍ حَلِيمٍ [٣٧:١٠١]

پس او را به پسرى بردبار مژده داديم.

 

وَبَشَّرْنَاهُ بِإِسْحَاقَ نَبِيًّا مِّنَ الصَّالِحِينَ [٣٧:١١٢] و او را به اسحاق كه پيامبرى از [جمله‌] شايستگان است مژده داديم.

 

دو نکته در آیات بالا وجود دارد که اکثر مذهبیون را گمراه کرده است:

اول اینکه بشارت دوم اسحاق با واو امده است نه فاء و ثم.

دوم اینکه بشارت دوم اسحاق بشارت تولد نیست بلکه بشارت نبوت است.

 

بنابراین بعد از اینکه خداوند به تولد غلام حلیم بشارت میدهد و او را ازمایش میکند خداوند در همان حال او را به اسحاق از پیامبران از صالحین بشارت میدهد.

بنابر ایات قبل و دیگر قران که فرزند بشارت اسحاق است این ایات هم مصدق همان ایات می باشد که اسحاق به مذبح برده شد. و آیاتی وجود ندارد که اثبات کند اسماعیل فرزند بشارت است و به مذبح برده شد.

و البته قران مصدق کتب منقبل است و در کتب منقبل هم بصراحت اشاره شده که این اسحاق است که به مذبح برده می شود نه اسماعیل.

بوسیله ی
خیلی ممنون.
...