آیات انجیل به صراحت می فرمایند که مریم دختری "باکره" بود که بواسطۀ نیروی قدوس الهی (روح القدس) عیسی را حامله شد. آیات انجیل تاکید کرده که مریم باکره، نامزد مردی مسمی به یوسف بود و این دو در دوران نامزدی بسر می بردند و هیچگونه نزدیکی بین ایشان واقع نشده بود:
26 و در ماه ششم جبرائیل فرشته از جانب خدا به بلدی از جلیل که ناصره نام داشت، فرستاده شد. 27 نزد باکرهای نامزد مردی مسمی به یوسف از خاندان داود و نام آن باکره مریم بود. (انجیل صحیفه لوقا آیات 26 و 27)
این از زبان خود مریم نیز در آیات انجیل تصریح شده که هیچگونه نزدیکی با یوسف نداشته است:
مریم به فرشته گفت: «این چگونه میشود و حال آنکه مردی را نشناختهام؟» 35 فرشته درجواب وی گفت: «روحالقدس بر تو خواهد آمد وقوت حضرت اعلی بر تو سایه خواهد افکند، از آنجهت آن مولود مقدس، پسر خدا خوانده خواهد شد. (انجیل صحیفه لوقا آیات 26 تا 38)
در پاسخ به سوالات شما بر این اساس:
1) علت اینکه در قرآن آمده که مردم مریم را بی عفت می پنداشتند، شاید این مساله باشد که در واقع مریم در دوران نامزدی خود با یوسف بسر می برد و هنوز به ازدواج یوسف در نیامده بود. در بین اسرائیل، دوران نامزدی را صرفا دوران نامزدی می دانستند و بین دوران نامزدی و ازدواج تفاوت قائل بودند. این را می توان از عکس العمل یوسف نیز دریافت که در آیات انجیل آمده است:
اما ولادت عیسی مسیح چنین بود که چون مادرش مریم به یوسف نامزد شده بود، قبل ازآنکه با هم آیند، او را از روحالقدس حامله یافتند. 19 و شوهرش یوسف چونکه مرد صالح بود و نخواست او را عبرت نماید، پس اراده نمود او رابه پنهانی رها کند. 20 اما چون او در این چیزهاتفکر میکرد، ناگاه فرشته خداوند در خواب بروی ظاهر شده، گفت: «ای یوسف پسر داود، ازگرفتن زن خویش مریم مترس، زیرا که آنچه دروی قرار گرفته است، از روحالقدس است (انجیل صحیفه متی فصل 1 آیات 18 تا 20)
ملاحظه می شود که حتی یوسف نامزد مریم نیز به فکر این بود که مریم را بطور پنهانی رها کند. چرا که حامله شدن او در دوران نامزدی یعنی دورانی که صرفا نامزدی است و نزدیکی اتفاق نمی افتد، قبیح بود! ولی خداوند یوسف را از این امر آگاه می سازد و یوسف متوجه می شود که مریم بواسطه روح القدس حامله شده است. این نشان میدهد که نزدیکی در دوران نامزدی که به "نامزدی" مسمی است چیزی عجیب، هم برای یوسف و هم برای مردم (مطابق قرآن) بوده است. از اینروست که مردم تهمت زدن به مریم را روا می دانستند.
2) اشاره به عبارت "برحسب گمان خلق" در آیه 23 فصل سوم صحیفه لوقا از انجیل، نشان می دهد که بسیاری از مردم، واقعه حامله شدن مریم از روح القدس را نپذیرفته بودند و از اینرو گمان میکردند که عیسی در نتیجه نزدیکی یوسف و مریم متولد شده و روح القدسی در کار نبوده است. از اینروست که او را پسر یوسف بن هالی می دانستند، نه کسی که مستقیما توسط خداوند خلق شده است.