و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+4 امتیاز

آیا آیه 21 سوره کهف جوازی برای ساختن ضریح و بارگاه صادر میکند ؟
خداوند در این آیه می فرماید :

وَكَذَٰلِكَ أَعْثَرْنَا عَلَيْهِمْ لِيَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَةَ لَا رَيْبَ فِيهَا إِذْ يَتَنَازَعُونَ بَيْنَهُمْ أَمْرَهُمْ ۖ فَقَالُوا ابْنُوا عَلَيْهِم بُنْيَانًا ۖ رَّبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ ۚ قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلَىٰ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِم مَّسْجِدًا [١٨:٢١]
و اینچنین مردم را متوّجه حال آنها کردیم، تا بدانند که وعده خداوند  حقّ است؛ و در پایان جهان و قیام قیامت شکّی نیست! در آن هنگام که میان خود درباره کار خویش نزاع داشتند، گروهی می‌گفتند: «بنایی بر آنان بسازید (تا برای همیشه از نظر پنهان شوند! و از آنها سخن نگویید که) پروردگارشان از وضع آنها آگاهتر است!» ولی آنها که از رازشان آگاهی یافتند (و آن را دلیلی بر رستاخیز دیدند) گفتند: «ما مسجدی در کنار  آنها می‌سازیم (تا خاطره آنان فراموش نشود.)»

و آیا ساختن ضریح بر روی قبور شرک است‌؟

در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

3 پاسخ

+2 امتیاز

آیۀ 21 سوره کهف به بنا شدن مسجدی در محل سکونت اصحاب کهف (نه بر روی قبر اصحاب کهف!)اشاره فرموده است. توجه داشته باشید که قرآن به مرگ اصحاب کهف هیچ اشاره ای نکرده است و عده ای قصد تحریف کردن داستان و سوء استفاده از آن را دارند که باید مراقب بود.

خیر، در دین اسلام تنها بیوت و خانه هایی که جزو شعائر دین می باشند همان کعبه بیت الله الحرام و مسجدالاقصی است که الله آن را برکت داده است (اسراء 1) و بغیر از این دو خانه هیچ ساختار یا ساختمان چه در شکل ضریح و چه در شکل غیر در شعائر دین اسلام محلی از اعتنا ندارد مخصوصا اینکه قرآن حتی ایستادن در مسجدی که بر مبنایی بغیر از مبانی کلام الله بنا شده باشد را حرام فرموده، چه برسد به ضریح که وسیله توسل مشرکین است: 

وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مَسْجِدًا ضِرَارًا وَكُفْرًا وَتَفْرِيقًا بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ وَإِرْصَادًا لِّمَنْ حَارَبَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ مِن قَبْلُ ۚ وَلَيَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا الْحُسْنَىٰ ۖ وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ لَا تَقُمْ فِيهِ أَبَدًا ۚ لَّمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَىٰ مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِيهِ ۚ فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَن يَتَطَهَّرُوا ۚ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ  (توبه 107 و 108)

و آنهايى كه مسجدى اختيار كردند كه مايه زيان و كفر و پراكندگى ميان مؤمنان است، و [نيز] كمينگاهى است براى كسى كه قبلاً با الله و پيامبر او به جنگ برخاسته بود، و سخت سوگند ياد مى‌كنند كه جز نيكى قصدى نداشتيم. و[لى‌] الله گواهى مى‌دهد كه آنان قطعاً دروغگو هستند. هرگز در آن جا مايست، چرا كه مسجدى كه از روز نخستين بر پايه تقوا بنا شده، سزاوارتر است كه در آن ايستى. [و] در آن، مردانى‌اند كه دوست دارند خود را پاك سازند، و الله كسانى را كه خواهان پاكى‌اند دوست مى‌دارد. 

پس ساختن ضریح بر روی قبور که سنت قبرپرستان و حاجت بگیران از عالم ارواح و اشباح است صد در صد حرام است.

بوسیله ی
+1 امتیاز
بِسمِ اللهِ الرَّحمانِ الرَّحيمِ
بنام خداوند بخشنده مهربان

أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ (102 | تكاثر - 1)افزون طلبى (و تفاخر) شما را به خود مشغول داشته است.

حَتّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ (102 | تكاثر - 2)تا آن جا كه به ديدار قبرها رفتيد (و به فزونى قبور مردگانتان افتخار كرديد).

كَلّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ (102 | تكاثر - 3)چنين نيست (كه مى پنداريد) بزودى خواهيد دانست!

ثُمَّ كَلّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ (102 | تكاثر - 4)باز چنان نيست (كه شما مى پنداريد); بزودى خواهيد دانست!

كَلّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقينِ (102 | تكاثر - 5)هرگز چنان نيست (كه شما خيال مى كنيد); اگر شما علم اليقين (به آخرت) داشتيد (افزون طلبى شما را از خدا غافل نمى كرد)!

لَتَرَوُنَّ الْجَحيمَ (102 | تكاثر - 6)به يقين شما جهنم را خواهيد ديد.

ثُمَّ لَتَرَوُنَّها عَيْنَ الْيَقينِ (102 | تكاثر - 7)سپس (با ورود در آن) آن را به عين اليقين مشاهده خواهيد كرد

ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعيمِ (102 | تكاثر - 8)سپس در آن روز (همه شما) از نعمتها (ى الهى) بازپرسى خواهيد شد.
بوسیله ی
افزون طلبی سرگرمتان ساخت تا آنکه رسیدید لب گور،... این ترجمه آقای طاهری است.
به نظر در مورد زیارت قبر هاست و ضمیر مخاطب هست و سپس این ضمیر مخاطب را ادامه میدهد..
حَتّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ

این سوره را اوردم تا برداشت شما را بدانم.
بنظر من "زرتم المقابر" به معنای طعمۀ قبرها شدن است. واژه حتی نیز به عاقبت و نهایت (فرا رسیدن مرگ) اشاره دارد و آیۀ 1 نیز ما را به آیۀ ذیل برمی گرداند:

اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَامًا وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ ﴿الحديد: ٢٠﴾
+2 امتیاز

در انجیل صحیفه متی باب 23 خداوندمی فرماید :

29 واي بر شما اي كاتبان و فريسيان رياكار كه قبرهاي انبيا را بنا مي كنيد و مدفنهاي صادقان را زينت مي دهيد،
30 و مي گوييد اگر در ايام پدران خود مي بوديم، در ريختن خون انبيا با ايشان شريك نمي شديم؟
31 پس بر خود شهادت مي دهيد كه فرزندان قاتلان انبيا هستيد.
32 پس شما پيمانة پدران خود را لبريز كنيد!

بوسیله ی
از این آیات مشخص می شود که علاقه به قبور و زینت آنها از سنت های یهودیان منکر مسیح بوده است نه آموزه های کلام الله.
...