و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز
  • مَّا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِّن قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ وَمَا جَعَلَ أَزْوَاجَكُمُ اللَّائِي تُظَاهِرُونَ مِنْهُنَّ أُمَّهَاتِكُمْ وَمَا جَعَلَ أَدْعِيَاءَكُمْ أَبْنَاءَكُمْ ذَٰلِكُمْ قَوْلُكُم بِأَفْوَاهِكُمْ وَاللَّهُ يَقُولُ الْحَقَّ وَهُوَ يَهْدِي السَّبِيلَ ﴿الأحزاب: ٤﴾

درسوره  ﴿الأحزاب: ٤﴾ اينکه خداوند فرموده اند خداوند براي هيچ مردي دو قلب قرار نداده منظور چيست ؟ چرا زن را نياورده است آيا اين نوع تضاد بين مرد و زن نيست؟ اصلا چرا گفته قلب در جوف مگر قلب که در سينه ها نيست؟!

در شبهات بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی
معنی رجل در اینجا مرد است یا انسان!؟
چرا که در برخی موارد رجل به معنای فرستاده یا انسان یا فرد معنی میدهد!؟

1 پاسخ

+3 امتیاز

قلب لانۀ کلام است که از دهان خارج می شود. در آیات قرآن و کتب من قبل، کلام و قلب با هم ارتباط مستقیم دارند:

وَقَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ لَوْلَا يُكَلِّمُنَا اللَّهُ أَوْ تَأْتِينَا آيَةٌ كَذَٰلِكَ قَالَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِم مِّثْلَ قَوْلِهِمْ تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ قَدْ بَيَّنَّا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ ﴿البقرة: ١١٨﴾

افراد نادان گفتند: «چرا الله با ما سخن نمى‌گويد؟ يا براى ما معجزه‌اى نمى‌آيد؟» كسانى كه پيش از اينان بودند [نيز] مثل همين گفته ايشان را مى‌گفتند. قلب هایشان به هم مى‌ماند. ما نشانه‌ها[ى خود] را براى گروهى كه يقين دارند، نيك روشن گردانيده‌ايم.

در آیات فوق قلوب شبیه بهم دلیل گفتار و سخنان شبیه بهم معرفی شده است.

پیرامون سوره احزاب آیه 4:

مسلمین نباید رول و نقشی که الله برای اطرافیان مشخص نموده را تغییر دهند. در آیه تاکید کرده که نباید بطور زبانی زنانشان را مادر خطاب کنند یا نباید فرزندخواندگانشان را فرزند خود بدانند. این بدان معناست که احساس یک مسلمان در قلبش نسبت به افراد باید همان باشد که به زبان بیان می کند و نباید دوگانگی وجود داشته باشد. چرا که انسان یک "جوف" (انتقال دهنده به زبان) دارد و لذا کلامی که از زبان خارج می شود نیز باید با آن قلب منطبق باشد و الله به ما تعلیم می دهد که کلام خود را تصحیح کنیم تا قلب های ما نیز تصحیح گردند. 

بوسیله ی
...