و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز

با سلام

با توجه به سوره مائده آیه ۳ :

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ.

ذبح حیوانات (غیر از خوک) چگونه باید باشد؟ و اگر هنگام ذبح حیوانی اسم الله بر آن برده نشود و اسم غیر الله هم برده نشود، (به عبارت دیگر هیچ نامی برده نشود و نه برای الله ذبح شود و نه غیر الله، صرفا برای عرضه در بازار و فروش کشته شود به مانند بسیاری از جوامع غربی) آیا خوردن آن گوشت حرام می گردد؟

با سپاس

در کلی و عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

به فرموده قرآن کریم، غذای اهل کتاب (پیروان تورات و انجیل) بر پیروان قرآن حلال و غذای پیروان قرآن نیز بر ایشان حلال می باشد:

الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ حِلٌّ لَّكُمْ وَطَعَامُكُمْ حِلٌّ لَّهُمْ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ إِذَا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ وَلَا مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ وَمَن يَكْفُرْ بِالْإِيمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ ﴿المائدة: ٥﴾

امروز چيزهاى پاكيزه براى شما حلال شده، و طعام كسانى كه اهل كتابند براى شما حلال، و طعام شما براى آنان حلال است. و [بر شما حلال است ازدواج با] زنان پاكدامن از مسلمان، و زنان پاكدامن از كسانى كه پيش از شما كتاب [آسمانى‌] به آنان داده شده، به شرط آنكه مَهرهايشان را به ايشان بدهيد، در حالى كه خود پاكدامن باشيد نه زناكار و نه آنكه زنان را در پنهانى دوست خود بگيريد. و هر كس در ايمان خود شكّ كند، قطعاً عملش تباه شده، و در آخرت از زيانكاران است.

با در نظرگرفتن دستور فوق از قرآن، در نظر داشته باشید که تورات مقدس نیز انجام هرگونه قربانی و ذبح برای غیر یهوه را حرام و مستوجب مرگ می داند:

 هر‌که برای خدای غیر از یهوه و بس، قربانی گذراند البته هلاک گردد (تورات صحیفه خروج فصل 22 آیه 20)

نتیجه:

با تطبیق آیات تورات و قرآن مشخص میگردد که غذای اهل کتاب برای پیروان قرآن حلال است مگر آنکه خلاف دستور فوق تورات ذبح شده باشد. یعنی اگر بر ذبح یا قربانی اسمی بغیر از اسم یهوه برده شود آن غذا خلاف تورات و قرآن بوده و حرام می باشد. 

بنابراین اگر گوشتی در اروپا و امریکا تولید ذبح و رگ زدن باشد (نه خفه کردن) با اینکه هیچ نامی بر آن برده نشده، مطابق قرآن که غذای اهل کتاب را حلال نموده، حلال می باشد. اما اگر حیوان ذبح نشده باشد (مثل بعضی پرندگان که در آسیا با گاز خفه می شوند) یا اسم غیرالله بر آن برده شده باشد (مثل هیات ها و مجالسی که برای توسل و واسطه قراردادن مردگان، قربانی و ذبح و نذر میکنند) آنگاه خوردن آن گوشت حرام می باشد.

بنابراین آن گوشتی که در اروپا برای عرضه به بازار ذبح شده و مطمئن هستیم که نام غیرالله بر آن برده نشده، بنابر آیه حلال بودن غذای اهل کتاب بر پیروان قرآن حلال می باشد. 

توجه داشته باشید که ذبح صرفا به رگ زدن حیوان زنده دلالت دارد و تمامی احکام و داستان هایی که یهودیت یا شیعه و سنی پیرامون احکام ذبح از خودشان ساخته اند، نه در تورات و نه در قرآن وجود خارجی ندارد (دروغ هایی مثل سمت قبله باشد، کارد در یک سو حرکت کند و ده ها دروغ دیگر). 

بوسیله ی
ممنون از پاسختون، با توجه به اینکه عمدتا جوامع غربی سکولار هستند و در نتیجه بسیاری از مردم هم سکولار هستند و اعتقاد خاصی ندارند، بنابراین عبارت اهل کتاب الزاما شامل حال آنها نمی شود، از طرفی خود من هم نمی دانم آن فردی که حیوان مربوطه را ذبح نموده اهل کتاب بوده یا نه و اساسا روش کشتن حیوان چگونه بوده، حال با توجه به کلام الله تکلیف چه خواهد بود؟ (ضمنا بایستی اضافه کنم که برای مصرف گوشت در حال اضطرار در مخمصه هم قرار نمی گیرم - با توجه به آیه ۳ سوره مائده).
خواهش میکنم. در نظر داشته باشید که قران یا تورات نفرموده که برای خوردن گوشت گاوی که ذبح شده ما برویم و افراد را "تفتیش عقاید" نماییم. پس اگر مطمئن هستید که گوشتی ذبح شده و نام غیرالله بر آن برده نشده، همین کافیست .... اگر آنطور که شما میگویید بخواهیم حساب کنیم، پس باید از تک تک مردم آزمون دین و ایمان بعمل آوریم چرا که چه بسیار اهل کتاب هستند که واقعا ایمان شان درست نیست و خرافات و حتی بعضا شرک در باورهایشان دارند.... الله از ما نخواسته که آشپز را تفتیش عقاید کرده یا اول آزمون دین و ایمان از او بگیریم.... همین که دو شرط ذبح و برده نشدن اسم غیرالله محقق شود، به حکم قرآن و تورات کافیست.
بله درست است امکان بررسی این جزئیات نیست.
با توجه به سوال مطرح شده، به آیه ۱۲۱ سوره انعام برخورد کردم:
وَلَا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَإِنَّهُ لَفِسْقٌ  و از آنچه نام خدا بر آن برده نشده است مخوريد چرا كه آن قطعا نافرمانى است.
آیا از این آیه می توان نتیجه خاصی گرفت؟
(البته با توجه به قوانین سایت و مرتبط بودن آیه به پرسش اولیه، نمی دانستم اینجا این سوال را بپرسم یا عنوان جدید باز کنم)
اگر این آیه را در کنار آیه حلال بودن غذای اهل کتاب قرار دهید، همه چیز روشن می شود. یادتان باشد که قرآن مجموعه ای از آیات است و تنها نمی توان با اکتفا به یک آیه قضاوت کرد. باید آیات دیگر را نیز در کنار هم قرار داد و بعد جمع بندی نمود.
برای شما دوست عزیز
جالب است بدانید که در کشورهای خارجی این قانون شرعی وجود دارد. حداقل برای یهودیان هست.
اگر روی هر محصولی که از فروشگاه میخرید نگاه کنید ی علامت "حلال"هست
در کشورهای خارجی محصولاتی که تاییده حلال یهودی گرفتند؛ کوشریا کاشر میگویند ("طرفا" هم یعنی حرام)
و پشت محصولات علامت انگلیسی حرف کا یا حتی عبری نوشته شده כָּשֵׁר
Kashrut
כַּשְׁרוּת
...