و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+4 امتیاز

در سوره بقره ایه ۲۴۶ داریم: 

أَلَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ مِنْ بَعْدِ مُوسَىٰ إِذْ قَالُوا لِنَبِيٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِكًا نُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ قَالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ أَلَّا تُقَاتِلُوا ۖ قَالُوا وَمَا لَنَا أَلَّا نُقَاتِلَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَقَدْ أُخْرِجْنَا مِنْ دِيَارِنَا وَأَبْنَائِنَا ۖ فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ تَوَلَّوْا إِلَّا قَلِيلًا مِنْهُمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ

این ایه اشاره به داستان بعد از فوت موسی که بنی اسرائیل از پیامبرشان(احتمالا یوشع) خواستند که پادشاهی برای ما برگزین تا در راه خدا بجنگیم 

در صورتی که قوم بنی اسرائیل از اخرین داور بنی اسرائیل یعنی سموئیل درخواست پادشاهی کرده بودند 

منظور از نبی در اینجا یوشع هست یا سموئیل؟ 

در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

+2 امتیاز

با خواندن این پست متوجه خواهید شد که نبی مورد اشاره در سوال ”سموئیل” و اولین پادشاه انتخاب شده برای بنی اسراییل ”شائول” است.

بوسیله ی
در برخی ترجمه ها یوشع اشاره شده
در برخی هم سموئیل
البته در تورات میدانم که از سموئیل درخواست کردند
ولی باتوجه به ایه که امده بعد از موسی خوب بعد از موسی مسلما یوشع سکاندار بنی اسرائیل بود
در صورتی که بعد از موسی چندین داور و نبی امده بودند و در انتها اخرین داور سموئیل بود (البته این را نمی دانم که سموئیل پیامبر بود یا نه)
صحیح میفرمایید اما قرآن نفرموده از ”اولین نبی ” بعد از موسی درخواست کردند بلکه فرموده از نبی شان بعد از موسی درخواست کردند . سموئیل هم داور و هم یک نبی بعد از موسی بود. پس مشکلی پیش نمی آید. علاوه بر این همانطور که اشاره کردید تورات فرموده که بنی اسراییل تنها از سموییل درخواست پادشاه کردند که این خودش حجت را تمام میکند.
ممنونم
بنده هم همین نظر شما رو دارم
سوالم رو برای این مطرح کردم که در برخی ترجمه ها یوشع رو لیان کرده بودند
ممنونم
+2 امتیاز

در لسان قرآن عبارت "من بعد" به عملکرد دورتر از چیزی دلالت دارد و کلمه "بعید" نیز از همین بنیان مشتق شده است. به یک نمونه از آیات قرآن توجه فرمایید:

قَالُوا يَا قَوْمَنَا إِنَّا سَمِعْنَا كِتَابًا أُنزِلَ مِن بَعْدِ مُوسَىٰ مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ وَإِلَىٰ طَرِيقٍ مُّسْتَقِيمٍ ﴿الأحقاف: ٣٠﴾

(جنیان در خصوص قرآن) گفتند: «اى قوم ما، ما كتابى را شنيديم كه بعد از موسى نازل شده [و] تصديق‌كننده [كتابهاى‌] پيش از خود است، و به سوى حق و به سوى راهى راست راهبرى مى‌كند.

آیه فوق فرموده که جنیان با شنیدن قرآن سوی قوم خود بازگشت کردند و گفتند کتابی شنیدیم که "بعد موسی" نازل گردیده است. این در حالی است که با تطابق قرآن و تورات و انجیل بر همگان واضح و مبرهن است که قرآن بلافاصله بعد از کتاب موسی نازل نشده، بلکه اول تورات نازل شد و بعد صحف انبیاء و بعد انجیل و در نهایت قرآن! پس عبارت "من بعد" در خود قرآن هم به معنای بلافاصله بعد از چیزی نیست.

در خصوص آیه 264 سوره بقره که اشاره به درخواست بنی اسرائیل مبنی بر منصوب شدن یک ملک (پادشاه) بر خودشان دارند به کتاب اول سموئیل فصل 8 مراجعه کنید و کل فصل را بدقت مطالعه کنید. در اینجا به ذکر یک آیه از این فصل اکتفا میکنم:

پس جمیع مشایخ اسرائیل جمع شده، نزد سموئیل به رامه آمدند. 5 و او را گفتند: «اینک تو پیر شده‌ای و پسرانت به راه تو رفتار نمی نمایند، پس الان برای ما پادشاهی نصب نما تا مثل سایرامتها بر ما حکومت نماید (صحیفه اول سموئیل فصل 8 آیه 4)

نتیجه

در لسان قرآن، عبارت "من بعد" به ضد قبل و فراتر و دورتر از چیزی دلالت دارد، نه اینکه به معنای بلافاصله پس از چیزی باشد. با تطبیق تورات و صحف انبیاء بنی اسرائیل مشخص می شود که آیه 246 سوره بقره به آنچکه در صحیفه اول ساموییل فصل 8 اشاره شده، دلالت دارد و منظور از نبی بعد موسی، همان سموئیل است. 

بوسیله ی
ممنونم
جامع و کامل
...