و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز

با سلام، در آیه 14 سوره آل عمران خداوند در خصوص شهوات چنین فرموده اند:

زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ۗ ذَٰلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَاللَّهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمَآبِ [٣:١٤]

برای انسان، محبّت شهوات (و دلبستگی به امور مادی) جلوه داده شده است، از قبیل: عشق به زنان و فرزندان و ثروت هنگفت و آلاف و الوف طلا و نقره و اسبهای نشاندار (و مرکبهای ممتاز) و چهارپایان (همچون: شتر و گاو و بز و گوسفند ...) و کشت و زرع. اینها (همه) کالای دنیای پست (فعلی) است و سرانجام نیک (تلاشگران در راه حق) در پیشگاه خدا است (و همو داند که در آخرت به نیکوکاران چه چیزهائی عطاء خواهد کرد).

در ایران بین مردم شهوت را تنها میل جنسی میدانند. در صورتیکه در این آیه چیزهای دیگری بیان شده است. حال میخوام برخی برداشت های خودم از این آیه را به طور خلاصه بیان کنم و ببینم نظر شما چیست.

1. ترجمه و مفهوم آیه این است که: زیبا جلوه داده شد برای مردم(چه مرد چه زن) علاقه و دوست داشتن هوس ها........ و منظور از شهوت  بالاتر در نظر گرفتن چیزی از جایگاه و ارزش اصلی خود است.

2. منظور از "النساء" همسران نیست. بلکه جنس زن(مونث) است. و چون خدا از واژه للناس استفاده کرده پس این شهوت شامل حال خود زنان هم میشود. مفهوم پیچیده ای نیست. امروزه میبینیم خیلی از مردان و خصوصا خود زنها جنس مونث را بیشتر دوست دارند و با ارزش تر و بالاتر از مردان میپندارند. درواقع دوست داشتن بیشتر جنس مونث و احترام بیش از اندازه و تبعیض آمیر جنس مونث. بویژه اگر از جنبش های فمنیسمی و ظلم روز افزون به حقوق آقایان آگاه باشید بهتر متوجه این موضوع خواهید شد. و یا میبینیم که فضای مجازی بویژه ایسنتاگرام در ایران از سوی زنان به شدت مردستیز شده است. حتی از سوی روانشناسان زن.

3. در مورد فرزندان هم میبنیم که خیلی از والدین در مورد فرزندانشان احساساتی رفتار میکنند و با محبت بیش از حد به فرزند، فرزند سالاری را حکم فرما کرده که سرانجامش در آینده نه تنها ظلم به خود والدین بلکه ظلم و نابودی خود فرزند است.

در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی
در خصوص ایجاد تنفر بین زن و مرد و فمنیسم لطفا پستی جداگانه باز کنید.
آره خوبه، اگر مایل هستید لطفآ خودتون پستی در این باره ایجاد کنید. حرفها زیادن. من که نمیتونم جمع و جور صحبت کنم. الان به تازگی خیلی از آقایون تو اینترنت متحد شدن و دارن در این باره در شبکه های اجتماعی صحبت میکنند. نمیشه دیدگاههای افراد دینی و غیر دینی رو یکجا بیان کرد. میتونم لینک یک کانال تلگرام رو اینجا بزارم. اما شاید خلاف قوانین سایتتون باشه. متاسفانه در گروه چت اون کانال یا کلا گروههای دیگه خیلی پسرهای جوون هستند و متاسفانه همش لابلای صحبت هاشون حرفها و وشوخی های بی ادبانه بیان میکنند. آدم از مرد بودنش خجالت میکشه.

2 پاسخ

+3 امتیاز
 
بهترین پاسخ

واژۀ "شهوات" از بنیان ش + ه مشتق شده و با مشتقاتی چون "شهیق"، "شهادت"، "شهاب"و "شهر" همخانواده است. از بررسی این ریشه و مشتقات آن در آیات وحی می توات گفت که بنیان "شه" در زبان فارسی به "کشاندن" نگاه و توجه به چیزی دلالت دارد که مفعول آن معمولا در حرف سوم بیان شده است:

והאיש משתאה לה מחריש לדעת ההצליח יהוה דרכו אם לא (تورات صحیفه پیدایش فصل 24 آیه 21)

 و آن مرد بر وی چشم دوخته بود وسکوت داشت، تا بداند که خداوند، سفر او راخیریت اثر نموده است یا نه. 

در آیه بالا از تورات، مشتقی از "شه" به چشم دوختن برگردان شده که عملکردی از همان "کشاندن نگاه و توجه" به چیزی است.

ם־עַתָּה הִנֵּה־בַשָּׁמַיִם עֵדִי וְשָׂהֲדִי בַּמְּרוֹמִֽים (صحیفه ایوب فصل 16 آیه 19)

 اینک الان نیز شاهد من در آسمان است، و گواه من در اعلی علیین

در آیه فوق از صحیفه ایوب، مشتق "شهد" به گواه برگردان شده است.عملکرد گواه یا شاهد آن است که توجهات و نگاه ها را به چیزی بکشاند. 

در قرآن مشتق "شهیق" که از همان ریشه "شه" آمده را به "خروش" ترجمه کرده اند که همان بیرون آمدن صدایی است که سبب جلب توجه می شود:

  إِذَا أُلْقُوا فِيهَا سَمِعُوا لَهَا شَهِيقًا وَهِيَ تَفُورُ ﴿الملك: ٧﴾

چون در آنجا افكنده شوند، از آن خروشى مى‌شنوند در حالى كه مى‌جوشد.

همچنین اگرچه مترجمین مشتق "شهاب" در قرآن را به فارسی برگردان نکرده اند و بجای آن کلمه "شهاب" را قرار داده اند، لیکن با توجه به عملکرد ریشه و مشتقات "شه" مشخص می شود که "شهاب" همان کشانده شدن اجرام آسمانی به سمت و سویی است:

وَأَنَّا لَمَسْنَا السَّمَاءَ فَوَجَدْنَاهَا مُلِئَتْ حَرَسًا شَدِيدًا وَ شُهُبًا ﴿الجن: ٨﴾

و ما بر آسمان دست يافتيم و آن را پر از نگهبانان توانا و تيرهاى شهاب يافتيم.

نتیجه بررسی لغوی در آیات:

با استناد به کارکرد ریشه "شه" در آیات لسان وحی مشخص می شود که مشتق "شهو" به کشاندن توجه و نگاه به چیزی و سپس بندکردن بدان دلالت دارد (واو). در اصطلاح در برگردان به زبان فارسی به چیزی دلالت دارد که نظر انسان را جلب می کند و انسان را بخود مشغول می کند:

زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَٰلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمَآبِ ﴿آل‌عمران: ١٤﴾

دوستىِ خواستنيها[ى گوناگون‌] از: زنان و پسران و اموال فراوان از زر و سيم و اسب‌هاى نشاندار و دامها و كشتزار[ها] براى مردم آراسته شده، [ليكن‌] اين جمله، مايه تمتّع زندگى دنياست، و [حال آنكه] فرجام نيكو نزد خداست.

در آیه فوق مترجم شهوات را به "خواستنیها" برگردان کرده که با عملکرد ریشه "شه" در آیات لسان وحی، همخوانی و تطابق دارد:

لَا يَسْمَعُونَ حَسِيسَهَا وَهُمْ فِي مَا اشْتَهَتْ أَنفُسُهُمْ خَالِدُونَ ﴿الأنبياء: ١٠٢﴾

صداى آن را نمى‌شنوند، و آنان در ميان آنچه دلهايشان بخواهد جاودانند.

نتیجه

بر اساس آیات لسان وحی، واژۀ "شهوت" به عملکرد آنچه خواستنی است و آنچکه توجه و نظر انسان را بخود جلب می کند؛ دلالت دارد. اینکه در زبان کوچه و خیابان مصطلح شده که شهوت به میل جنسی دلالت دارد، ربطی به آیات قرآن ندارد و صرفا بیانی کوچه و خیابانی است. همانطور که دیده شد، از منظر آیه 14 سوره آل عمران، این خداوند است که حب یا دوست داشتن زنان، اولاد و اموال را در دل انسان زینت داده تا انسان بتواند در دنیا گذران عمر کرده و بهرمند شود. لیکن کسی که به اینها دل ببندد (چه زن، چه مرد) و فکر و ذکرش را بدین ها مشغول کند و فریب زن و شوهر و اولاد و اموال را بخورد و الله و دستوراتش را فراموش کند، در جهنم جای می گیرد:

فَأَعْرِضْ عَن مَّن تَوَلَّىٰ عَن ذِكْرِنَا وَلَمْ يُرِدْ إِلَّا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا ﴿النجم: ٢٩﴾

پس، از هر كس كه از ياد ما روى برتافته و جز زندگى دنيا را خواستار نیست، دوری کن.

بنابراین، زینت دنیا اعم از مشغول شدن به زن و شوهر و اموال و اولاد و غیره حد و حدودی دارد و آن حد جایی است که انسان نباید از ذکر الله و اجرای دستورات الله غافل شود. 

بوسیله ی
انتخاب شده بوسیله ی
0 امتیاز
با جستجو در قرآن و خوندن ایه هایی مربوط به شهوت، من اینطور متوجه شدم که منظور از شهوت "هوس" و یا "زیاده خواهی" است. منظورم از هوس، هوسهای نامعقول و نابجا هست.

در مورد زیاده خواهی ها که از آیه 14 آل عمران که ذکر کردم مشخصه.

در مورد هوس از این دو آیه برداشت کردم:

آیه 81 سوره اعراف: "شما از روى شهوت، به جاى زنان با مردان درمى‌آميزيد، آرى، شما گروهى تجاوزكاريد"

آیه 55 سوره نمل: "آیا شما از روی شهوت به جای زنان با مردان آمیزش می کنید؟  بلکه شما گروهی نادان هستید"

نظر شما چیه؟

------------------------------------------

معنی کلمات در بین مردم یا معلمین همه جوره تفسیر میشه. چه از لحاظ دینی چه از لحاظ روانشناسی. من در مورد قران ترجمه های متفاوت میخونم و آخرش از اون کلمه یا اون ایه برداشت خودمو میکنم. چون برداشت سریع از یک کلمه یا از یک حرف ادمو از واقعیت ها منحرف میکنه. چه دینی باشه چه روانشناسی. سهوا یا گاهی عمدا حرفهای غلط یا نیمه درست و منحرف کننده زده میشه
بوسیله ی
...