و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز

در تورات صحیفه پیدایش می فرماید که نوح از بهایم پاک برای خداوند قربانی کرد:

 و نوح مذبحی برای خداوند بنا کرد، و از هر بهیمه پاک واز هر پرنده پاک گرفته، قربانی های سوختنی برمذبح گذرانید (تورات صحیفه پیدایش فصل 8 آیه 20)

این در حالیست که در عهدی که خداوند با نوح در کتاب پیدایش بسته تمامی حیوانات برای طعام حلال هستند! 

و هر جنبنده‌ای که زندگی دارد، برای شما طعام باشد (تورات صحیفه پیدایش فصل 9 آیه 3)

و اینکه قانون خوردنیهای پاک و ناپاک در توراتی که بر موسی نازل شده در صحیفه لاویان، مشخص گردیده است.

سوال این است که نوح چگونه از بهایم پاک و ناپاک اطلاع داشته در حالیکه در آیات صحیفه پیدایش هیچگونه حرام و حلالی برای خوردنیها و طعام در زمان نوح وجود ندارد و در ضمن قرآن نیز در تصدیق صحیفه پیدایش فرموده که قبل از نزول تورات، تمامی خوراکیها حلال بودند:

كُلُّ الطَّعَامِ كَانَ حِلًّا لِّبَنِي إِسْرَائِيلَ إِلَّا مَا حَرَّمَ إِسْرَائِيلُ عَلَىٰ نَفْسِهِ مِن قَبْلِ أَن تُنَزَّلَ التَّوْرَاةُ قُلْ فَأْتُوا بِالتَّوْرَاةِ فَاتْلُوهَا إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ﴿آل‌عمران: ٩٣﴾

همه خوراكيها بر فرزندان اسرائيل حلال بود. جز آنچه پيش از نزول تورات، اسرائيل بر خويشتن حرام ساخته بود. بگو: «اگر [جز اين است و] راست مى‌گوييد، تورات را بياوريد و آن را بخوانيد.»

در تورات و عهدعتیق بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز

در آیات فصل هفتم صحیفه پیدایش، تورات به تفکیک بهایم پاک و ناپاک در روند بارگذاری کشتی نوح اشاره فرموده :

و از همه بهایم پاک، هفت هفت، نر و ماده با خود بگیر، و از بهایم ناپاک، دودو، نر و ماده، 3 و از پرندگان آسمان نیزهفت هفت، نر و ماده را، تا نسلی بر روی تمام زمین نگاه داری (تورات صحیفه پیدایش فصل 7 آیات 2 و 3)

مطابق دستور خداوند در آیه فوق، بهایم پاک بصورت هفت جفت (هفت هفت) به کشتی داخل شدند در حالیکه بهایم ناپاک بصورت یک جفت (دو دو) داخل کشتی شده اند. بنابراین، خداوند با این دسته بندی به نوح و همراهانش نشان داد که کدام بهایم پاک و کدام ناپاک هستند. 

لیکن مطابق آیات تورات، بهایم پاک و ناپاک در عهد خداوند با نوح صرفا برای امر "قربانی" به پاک و ناپاک تقسیم شده اند و از اینروست که پس از فروکش کردن طوفان، نوح از بهایم پاک که هفت جفت بودند، قربانی می کند:

و نوح مذبحی برای خداوند بنا کرد، و از هر بهیمه پاک و از هر پرنده پاک گرفته، قربانی های سوختنی برمذبح گذرانید (تورات صحیفه پیدایش فصل 8 آیه 20)

به زبان دیگر، در عهد خداوند با نوح، هیچ حلال و حرامی در خصوص خوراکیها وجود ندارد:

و هر جنبنده‌ای که زندگی دارد، برای شما طعام باشد (تورات صحیفه پیدایش فصل 9 آیه 3)

لیکن نوح قربانی ها را از بهایم پاک می گذراند.

نتیجه

دستور خداوند در آیات تورات بوضوح بهایم پاک و ناپاک را از نظر تعداد تفکیک و جدا کرده است لیکن این تفکیک نه از جهت حلال و حرام شریعت خوردنیها بلکه بجهت امر قربانی بوده است. مطلع هستید که شریعت قربانی ها و خوراکیها بعدا در تورات به شکل دیگری مقرر شد و سپس نزول انجیل و قرآن شریعت خوراکیها را تغییر داد. لیکن در خصوص نوح، آیات روشن و کاملا مصدق و هماهنگ هستند. 

بوسیله ی
نوح چگونه توانست حیوانات جهان را گرد هم جمع کند؟
...