و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+1 امتیاز
با سلام با توجه به اینکه الله در ایه نساء: 101 فرموده اند در زمان فتنه و ترس از کافران گناهی نیست که از نماز کوتاه کنید به نظر می رسد که نماز یک چارچوب و شکل مشخصی دارد که می توان در حالت ترس به تعلیم ایه 102 نساء ان گونه که توضیح داده شده نماز را کوتاه کرد. یعنی گروهی از مهاجران به همراه پیامبر نماز خوانده اند و گروه دوم بعد از سجده گروه اول پشت سر گروه اول ایستاده اند و در نهایت پیامبر دو رکعت خوانده و مهاجران هم یک رکعت.
در صلات (نماز) بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز

تا وقتی واژۀ بی معنا و فارسی "نماز" را جایگزین واژۀ پرمعنای لسان وحی یعنی "صلات" کنید قادر به درک مساله نخواهید شد. ادعاهای شما به دلایل ذیل همگی رد می شوند:

1) اصل و اساس این ادعا که اقامه صلات باید به ترتیب و موالاتی باشد و صلات باید به شکل و فرم خاصی اجرا شود، ادعایی ضدقرآن است. در کلام مقدس الله بهیچ وجه و در هیچ آیه ای به هیچ ترتیبی و به هیچ شکل و صورتی برای صلات اشاره نشده است. لذا کسی هم حق محدود کردن آن را ندارد.

نکته) حتی انواع نمازهای "تولید شده" توسط شیعه و سنی، هر کدام یک شکل و صورت مخصوص به خودش را دارد (یک نماز دارند که 10 قنوت دارد یا یک نماز دارند که اصلن سجده و رکوع ندارد و غیرو) این ها اثبات میکند که حتی گمراهان هم به فقدان فرم و شکل و صورت واحد برای نماز اذعان دارند.

2) کوتاه کردن صلات در آیه 101 سوره نساء هیچ ربط منطقی یا حتی مستدل به آیات به شکل و صورت صلات ندارد. مثل این است که بگوییم سریع غذای تان را میل کنید و بعد کسی بخواهد همه انسانها را مجبور به رعایت ترتیب "اول ماست بعد ژله بعد سالاد بعد غذا" کند!! که بسیار پوچ و تهی و خالی از فهم و شعور است. روشن است که هیچ ربطی بین سریع برگزار کردن صلات و فرم و محتوای آن وجود ندارد و معلوم نیست ادعای شما بر اساس کدام آیه استوار است؟

2)به آیه 102 سوره نساء دقت کنید:

وَإِذَا كُنتَ فِيهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ ٱلصَّلَوٰةَ فَلْتَقُمْ طَآئِفَةٌۭ مِّنْهُم مَّعَكَ وَلْيَأْخُذُوٓا۟ أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذَا سَجَدُوا۟ فَلْيَكُونُوا۟ مِن وَرَآئِكُمْ وَلْتَأْتِ طَآئِفَةٌ أُخْرَىٰ لَمْ يُصَلُّوا۟ فَلْيُصَلُّوا۟ مَعَكَ وَلْيَأْخُذُوا۟ حِذْرَهُمْ وَأَسْلِحَتَهُمْ ۗ وَدَّ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَأَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُم مَّيْلَةًۭ وَ‌ٰحِدَةًۭ ۚ وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِن كَانَ بِكُمْ أَذًۭى مِّن مَّطَرٍ أَوْ كُنتُم مَّرْضَىٰٓ أَن تَضَعُوٓا۟ أَسْلِحَتَكُمْ ۖ وَخُذُوا۟ حِذْرَكُمْ ۗ إِنَّ ٱللَّهَ أَعَدَّ لِلْكَـٰفِرِينَ عَذَابًۭا مُّهِينا

و هر گاه در ميان ايشان بودى و برايشان نماز برپا داشتى، پس بايد گروهى از آنان با تو ايستند؛ و بايد جنگ‌افزارهاى خود را برگيرند؛ و چون به سجده رفتند، بايد پشت سر شما قرار گيرند، و گروه ديگرى كه نماز نكرده‌اند بايد بيايند و با تو نماز گزارند و البته جانب احتياط را فرو نگذارند و جنگ‌افزارهاى خود را برگيرند. كافران آرزو مى‌كنند كه شما از جنگ‌افزارها و ساز و برگ خود غافل شويد تا ناگهان بر شما يورش برند. و اگر از باران در زحمتيد، يا بيماريد، گناهى بر شما نيست كه جنگ افزارهاى خود را بر زمين نهيد، ولى مواظب خود باشيد. بى گمان، خدا براى كافران عذاب خفت‌آورى آماده كرده است.

الف) آیه در مورد لزوم رعایت جوانب احتیاط و مواظب بودن حین عبادت است نه در مورد تعداد رکعات نماز !!

ب) در هیچ فرازی از آیه به دو رکعت بودن صلات هیچ اشاره ای نشده! معلوم نیست شما این ادعا را از کدام بخش این آیه استنتاج کرده اید؟

در نهایت توصیه میکنم که در مطالعه قرآن به پیام آیات آنطور که در کلام وحی آمده دقت کنید. نه اینکه بخواهید ادعاهای گمراهان را به قرآن تحمیل کنید.

بوسیله ی
پس کوتاه کردن از صلات به چه معنی و مفهوم است؟ همچنین سجده کردن در ایه 102 نساء چه مفهومی دارد؟ آیا منظور این است که پیشانی را باید روی زمین گذاشت یا مفهوم دیگری دارد؟
ملاک اقامه صلات در قرآن لَعَلَّكَ تَرْضَىٰ ﴿طه: ١٣٠﴾ است و این بدان معنی است که صحت صلات به برقرار شدن ارتباط خالص با الله بستگی دارد (صلاتی که طی آن انسان با خالق خود مرتبط نشود و مسبب آرامش و اطمینان قلب نشود، بی ارزش است). منظور از کوتاه کردن صلات آن است که انسان ممکن است بخاطر ترس از جان خود در جنگ کوتاه شکرگذاری و تسبیح کند، کوتاه تر از معمول و نرم آن، که پروردگار از آن گذشت کرده است. سجده نیز دارای تعداد و اندازه نیست و عملکردی شکرگذارانه و خاضعانه دارد و خداوند برای آن میزان و عدد و تعداد مشخص نکرده است.
یه سوال داشتم:
آیا می توان از ایه 101 سوره نساء در مورد کوتاه کردن صلاه این چنین برداشت کرد که منظور این بوده باشد "کم تر از فرض موقوت، صلاه را اقامه کرده باشند" یعنی مثلا در طول شبانه روز 3 بار یا 2 بار  صلاه را اقامه کرد؟
بله. چرا که دلالت آیه به جنگ و اضطرار است. پس برداشت شما هم نافی پیام آیه نیست.
در اثنای جنگ چه نیازی به صلاه است؟
...