و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز
سلام آیات ۱۰به بعد کتاب تثنیه فصل ۲۱
به وضوح به ازدواج با زنان اسیر اشاره میکند
۱۰ وقتی بجنگ دشمن می روید و خداوند، خدای تان شما را فاتح ساخته دشمنان را به دست شما تسلیم می کند،
۱۱ اگر در بین اسیران دختر زیبائی را ببینید و عاشق او بشوید و بخواهید با او عروسی کنید،
۱۲ می توانید او را به خانۀ تان ببرید. او باید سر خود را بتراشد، ناخنهای خود را بگیرد
۱۳ و لباس خود را تبدیل کند. بعد یک ماه کامل برای پدر و مادر خود ماتم بگیرد. پس از آن می توانید او را به همسری خود اختیار کنید.
حال آنکه قرآن طبق آیه۶۷ سوره انفال حق اسیر گرفتن را به هیچ یک از پیامبران نمیدهد:
مَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَكُونَ لَهُ أَسْرَى حَتَّى يُثْخِنَ فِي الْأَرْضِ تُرِيدُونَ عَرَضَ الدُّنْيَا وَاللَّهُ يُرِيدُ الْآخِرَةَ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿۶۷﴾
هیچ پیامبری رانسزد اسیرگیری کند
تا بدینوسیله درزمین مردم راسرکوب کندو...
وجالبتر ازآن اینکه در سوره محمدآیه ۴
کلا میگه اسیر را نباید نگهداشت
یا با منت آزاد کنید یا درقبال فدیه آزادکنید.
واژه ملکت ایمان هم که طبق نتیجه گیریمون به اسیر دلالت نمیکنه به هیچ وجه.
این تناقض  بین تورات و قرآن چگونه حل میشود؟؟
پیامبری مثل موسی میتوانست اسیربگیرد وبا آنها ازدواج کند اما محمد نمیتونست؟
یا اینکه ترجمه ایراد داره؟یا باید قبول کنیم که زمان محمد هم اسیرگیری وازدواج با آنها بمانندزمان موسی بوده است.
در میان متنی (چند کتاب) بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

مقدمه

کلیت ترجمه بدون اشکال است و تناقضی هم موجود نیست. چرا که در تورات مقدس احکام و دستوراتی برای بنی اسرائیل مشخص شده که بسیاری از آنها برای پیروان قرآن یا نسی شده (به فراموشی سپرده شده مانند لزوم پاسداشت سبت) یا نسخ گردیده (یعنی تغییر یافته مانند تغییر مجازات زناکار از سنگسار در تورات به شلاق در قرآن). این تغییرات هیچکدام به معنای "تناقض" تورات با انجیل و قرآن نیست بلکه نشانه تفاوت شریعت ها است و قرآن از زبان مسیح به این تغییرات شریعت ها از تورات به انجیل و قرآن شهادت داده است: 

وَمُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَ لِأُحِلَّ لَكُم بَعْضَ الَّذِي حُرِّمَ عَلَيْكُمْ وَجِئْتُكُم بِآيَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ ﴿آل‌عمران: ٥٠﴾

و تصدیق‌کننده آنچه پیش روی من است از تورات و تا حلال کنم برای شما بعض آنچه حرام بوده است بر شما و آوردم شما را آیتی از پروردگار شما پس بترسید خدا را و مرا فرمان برید

پس حتی شریعت انجیل نیز در مواردی نسبت به تورات تغییر یافته و در قرآن نیز بدیهی است که این تغییرات وجود دارد. لذا مقوله دستورات ازدواج با زن اسیر در تورات، ابدا تناقض با قرآن محسوب نمی شود.

تحلیل تطبیقی

1) با بررسی دیگر آیات صحف انبیاء بنی اسرائیل متوجه می شویم که منظور از دستورات فصل 21 صحیفه تثنیه ازدواج با زنان اسیری است که به یهوه و دستورات او در تورات ایمان آورده باشند. چرا که تورات صریحا ازدواج با زنان کافر را حرام اعلام نموده است:

چون یهوه، خدایت، تو را به زمینی که برای تصرفش به آنجا می‌روی درآورد، وامتهای بسیار را که حتیان و جرجاشیان و اموریان و کنعانیان و فرزیان و حویان و یبوسیان، هفت امت بزرگتر و عظیم تر از تو باشند، از پیش تواخراج نماید. 2 و چون یهوه خدایت، ایشان را به‌دست تو تسلیم نماید، و تو ایشان را مغلوب سازی، آنگاه ایشان را بالکل هلاک کن، و با ایشان عهد مبند و بر ایشان ترحم منما. 3 و با ایشان مصاهرت منما؛ دختر خود را به پسر ایشان مده، و دختر ایشان را برای پسر خود مگیر. 4 زیراکه اولاد تو را از متابعت من برخواهند گردانید، تاخدایان غیر را عبادت نمایند، و غضب خداوندبرشما افروخته شده، شما را بزودی هلاک خواهد ساخت. 5 بلکه با ایشان چنین عمل نمایید؛ مذبحهای ایشان را منهدم سازید، وتمثالهای ایشان را بشکنید و اشیریم ایشان را قطع نمایید، و بتهای تراشیده ایشان را به آتش بسوزانید. 6 زیرا که تو برای یهوه، خدایت، قوم مقدس هستی. یهوه خدایت تو را برگزیده است تااز جمیع قومهایی که بر روی زمین‌اند، قوم مخصوص برای خود او باشی (تورات صحیفه تثنیه فصل 7 آیات 1 الی 7)

 

پس حکم موجود در فصل 21 صحیفه تثنیه فقط شامل ازدواج با ایمان آورندگان می گردد.

2) می بایست به ادامه آیات فصل 21 صحیفه تثنیه نیز دقت فرمایید:

و اگر از وی راضی نباشی او را به خواهش دلش رها کن، لیکن او را به نقره هرگز مفروش و به او سختی مکن چونکه اورا ذلیل کرده‌ای (تورات صحیفه تثنیه فصل 21 آیه 14)

بنابر آیه فوق زن مومنی که بواسطه اسارت و با انجام احکام فوق به ازدواج درآمد پس از آن غیرقابل خرید و فروش است و دقیقا به مانند یک زن باید "آزاد" گردد و دیگر اسیر نیست. 

نتیجه

تفاوت احکام تورات و قرآن به معنای تناقض نیست. با تطبیق آیات تورات متوجه می شویم که منظور ازدواج با اسیرانی است که حتما به یهوه و دستورات او گردن تسلیم فرونهند و مسلم گردند. در هنگام طلاق این زنان بسان زنان آزاد باید رها شوند و کسی حق خرید و فروش ایشان را ندارد. 

 

بوسیله ی
باتشکر
اما کلیت حرف من راجع به ۶۷سوره انفال بودکه گفته هیچ پیامبری حق نداشته و نداره ونگفته محمد حق نداره. پس چطوره که طبق تورات پیامبران پیشین این حق رو داشتند.
اینکه در آیه 67 سوره انفال فرموده شده :
هيچ پيامبرى مجاز نيست اسير داشته باشد تا در زمین استحکام یابد. شما دنياى عرضى را مى‌خواهيد و خدا آخرت را مى‌خواهد، و خداوند شكست‌ناپذير حكيم است
واضحا بدین معناست که سزاوار هیچ پیامبری نیست که بخاطر تحکم و مسلط شدن بر زمین اسیر بگیرد نه اینکه در جنگ اسیر گرفته نشود
به ایه 70 همین سوره دقت بفرمائید:
"اى پيامبر! به اسيرانى كه در دست شما هستند بگو: اگر خدا در دل‌هايتان خير و نيكى سراغ داشته باشد، بهتر از آنچه از شما گرفته شده عطايتان مى‌كند و بر شما مى‌بخشد و خداوند آمرزگار مهربان است"
این دستور و عبارت "ماکان لنبی" باید با محتوای تورات و انجیل سنجیده شود. سور عمومی منطقی نیست که بگوییم چون فرموده ماکان لنبی پس نباید در کتب من قبل خلاف آن وجود داشته باشد. مخصوصا اینکه در تورات خود پروردگار مستقیما بنی اسرائیل را رهبری و هدایت میکرد و هر دستوری منجمله دستوراتی از قبیل غنیمت گرفتن یا نگرفتن، کشتن همه ذی نفوس یا زنده نگه داشتن زن و بچه همگی توسط یهوه مشخص و مقرر شد. مثلا در همین تورات در جایی می فرماید حتی زن و بچه ها کشته شود در جایی می فرماید زنان و بچه ها را نکشید. اینها هیچکدام نشانه تناقض نیست. بلکه نشانه ولایت امری مطلق الله است که هرطور بخواهد حکم میکند. نباید موضوع رو تبدیل به گزاره های منطقی کرد و تصور کرد که این گزاره با گزاره قبلی در تناقض است. چرا که در این صورت کل کانتکس وحی و کارایی آن را نقض کرده ایم.
بله درسته.
پس زمان پیامبرهم اسیر گرفتن امری اجتناب ناپذیردرجنگ بوده است اما تنها دربرابرمتجاوز.
حال سرنوشت این اسیران طبق سوره محمد آیه ۴ کاملا معلوم است که درهرصورت باید آزاد شوند ومقوله ای بنام ازدواج با اسیر جنگی درشریعت قرآن وجود ندارد. درست عرض کردم؟
بله دقیقا. مخصوصا اینکه معمولا اسیران ایمان آورده نیستند و در قرآن نیز ازدواج با زن مشرک و کافر حرام است.
...