و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز

به چه دلیل عیسی مسیح باید چنین مثلی بزند و آن زن یونانی هم قبول کند که در حد سگ است؟

۲۴پس از آنجا برخاسته به حوالی صور و صیدون رفته، به خانه درآمد و خواست که هیچ‌کس مطلع نشود، لیکن نتوانست مخفی بماند، ۲۵از آنرو که زنی که دخترک وی روح پلید داشت، چون خبر او را بشنید، فورا آمده بر پایهای او افتاد. ۲۶و او زن یونانی از اهل فینیقیهٔ صوریه بود. پس از وی استدعا نمود که دیو را از دخترش بیرون کند. ۲۷عیسی وی را گفت، بگذار اول فرزندان سیر شوند زیرا نان فرزندان را گرفتن و پیش سگان انداختن نیکو نیست. ۲۸آن زن در جواب وی گفت، بلی خداوندا، زیرا سگان نیز پس خرده‌های فرزندان را از زیر سفره می‌خورند. ۲۹وی را گفت؛ بجهت این سخن برو که دیو از دخترت بیرون شد. (مرقس،باب ۷)

در انجیل بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز

در کلام وحی، سگ تمثیل افرادی است که آیات خداوند را تکذیب میکنند و نسبت بدان بی تفاوت اند. در قرآن می فرماید:

وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَٰكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَث ذَّٰلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ ﴿الأعراف: ١٧٦﴾

و اگر می‌خواستیم هر آینه بالا می‌بردیمش بدانها لیکن او بسوی زمین گرائید و پیروی کرد هوس خود را پس مثَل او مانند سگ است که اگر آهنگش کنی زبان از کام درآرد و اگر بگذاریش زبان از کام درآرد (فرونهد) این است مثَل گروهی که تکذیب نمودند آیتهای ما را پس بخوان داستانها را شاید اندیشه کنند

اما سخن زن یونانی نشان میدهد که او این تمثیل را روا و به حق برمی شمارد! بدین معنا که به گناه کار بودن خود و بی تفاوتی سابقش نسبت به کلام الهی اذعان می کند. همین اعتراف او به گناه کاری، نشانه ایمان است. بنابراین مسیح نیز از جانب پروردگار بلافاصله خواسته این فرد ایمان دار را برآورده میکند که همان شفاء یافتن دخترش است: 

 29 وی را گفت؛ «بجهت این سخن برو که دیو از دخترت بیرون شد.» 30 پس چون به خانه خود رفت، دیو را بیرون شده و دختر را بربستر خوابیده یافت. (انجیل صحیفه مرقس فصل 7 آیات 29 و 30)

 

بوسیله ی
درود و ممنون از راهنماییتون.سوالی که اینجا پیش میاد اینکه مگر کمیت خود بنی اسرائیل لنگ نبود و بد نسبت به آیات الهی بی تفاوت نبودند؟چرا به آنها در برابر این زن بیچاره،فرزندان گفته شده است؟!
خواست الهی بر آن بود که خداوند حکم و کتاب و نبوت را پس از ابراهیم، در خاندان ابراهیم قرار دهد و تا زمان عیسی مسیح، این بنی اسرائیل بود که بعنوان فرزند برگزیده خداوند، موظف به تبلیغ و نشر کتاب الهی بر روی زمین و برای تمامی اقوام بودند. لیکن کتاب را پشت سر انداختند و مقام تقوا و قرب الهی را ترک کردند تا اینکه وظیفه مسیح بر آن بود که "گوسفندان گمشده اسرائیل" را نزد چوپان بازگرداند. البته بدیهی است که پس از نزول انجیل و پس از آن نزول قرآن بر امییون (یعنی غیر بنی اسرائیلی هایی که یهوه را نمی شناختند) وظیفه نشر و ابلاغ بر گردن تک تک افراد روی زمین قرار گرفت.
خیلی ممنون
...