و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+2 امتیاز

با سلام دو سوال از خدمتتون داشتم 

یعذب من یشاء و یرحم من یشاء و الیه تقلبون (عنکبوت ۲۱) 

اول- اینکه منظور از اینکه خدا هر که را بخواه عذاب و هر که را بخواهد مشمول رحمت قرار می دهد چیست؟ 

دوم- منظور از تقلبون چیست؟ 

ایا همان ترجعون هست یا چیز دیگری است؟ 

ممنون

در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی
سلام ممنون میشم جواب بدید

1 پاسخ

+2 امتیاز

اینکه در آیه 21 سوره عنکبوت فرموده که الله "هر کس را که بخواهد" عذاب می کند یا بدو رحم میکند، بدین معنا نیست که الله آیات دیگر خود را نقض کرده یا زیرپا می گذارد. چرا که باید جمیع آیات را در همه حال مطالعه کرد. مثلا همین قرآن می فرماید:

قُلْ أَرَأَيْتَكُمْ إِنْ أَتَاكُمْ عَذَابُ اللَّهِ بَغْتَةً أَوْ جَهْرَةً هَلْ يُهْلَكُ إِلَّا الْقَوْمُ الظَّالِمُونَ ﴿الأنعام: ٤٧﴾

بگو: «به نظر شما، اگر عذاب الله ناگهان يا آشكارا به شما برسد، آيا جز گروه ستمگران [كسى‌] هلاك خواهد شد؟»

بنابر آیه فوق کاملا مشخص است که عذاب صرفا بر ظالمین یعنی کسانیکه کلام الله را زیرپا گذاشته اند، نازل می گردد. پس اینکه در قرآن می فرماید "هر کس" را عذاب می کند بدان معناست که "هر کس از ستمکاران" را که بخواهد عذاب می کند. حال ممکن است کسی بپرسد مگر الله بین ستمکاران تبعیض قائل است؟ که پاسخ این را نیز خود قرآن ارائه فرموده است:

وَلَوْ أَنَّا أَهْلَكْنَاهُم بِعَذَابٍ مِّن قَبْلِهِ لَقَالُوا رَبَّنَا لَوْلَا أَرْسَلْتَ إِلَيْنَا رَسُولًا فَنَتَّبِعَ آيَاتِكَ مِن قَبْلِ أَن نَّذِلَّ وَنَخْزَىٰ قُلْ كُلٌّۭ مُّتَرَبِّصٌۭ فَتَرَبَّصُوا۟ ۖ فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ أَصْحَـٰبُ ٱلصِّرَ‌ٰطِ ٱلسَّوِىِّ وَمَنِ ٱهْتَدَىٰ  ﴿طه: ١٣٤ و ١٣٥﴾

و اگر ما آنان را قبل از این به عذابى هلاك مى‌كرديم، قطعاً مى‌گفتند: «پروردگارا، چرا پيامبرى به سوى ما نفرستادى تا پيش از آنكه خوار و رسوا شويم از آيات تو پيروى كنيم؟» بگو: «همه در انتظارند. پس در انتظار باشيد. زودا كه بدانيد همراهان راه راست كيانند و چه كسى راه‌يافته است.» 

بنابراین، الله ستمکاران را نیز بصرف ستمکار بودن هلاک نمی کند، بلکه در اعصار حیات بشری برای ستمکاران نیز "بیم دهندگانی" ارسال میکند تا ایشان را هشدار داده و به ایشان فرصت بازگشت دهد. تنها پس از روگردانی مجدد ستمکاران است که ایشان را بعذاب مبتلا می سازد که آن ابتلاء به عذاب نیز مراحل دارد:

وَلَنُذِيقَنَّهُم مِّنَ الْعَذَابِ الْأَدْنَىٰ دُونَ الْعَذَابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ ﴿السجدة: ٢١﴾

و قطعاً غير از آن عذاب بزرگتر، از عذاب کمتر به آنان مى‌چشانيم، اميد كه آنها بازگردند.

آیه فوق بدان معناست که الله مرحله به مرحله قومی را گرفتار می کند، شاید ایشان در طی این مراحل چشم باز کرده و بازگشت کنند:

وَمَا نُرِيهِم مِّنْ آيَةٍ إِلَّا هِيَ أَكْبَرُ مِنْ أُخْتِهَا وَأَخَذْنَاهُم بِالْعَذَابِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ ﴿الزخرف: ٤٨﴾ 

و ما نشانه‌اى به ايشان نمى‌نموديم مگر اينكه آن از نظير آن بزرگتر بود، و به عذاب گرفتارشان كرديم تا مگر به راه آيند.

در خصوص "تقلبون"

بررسی مشتقات ریشه "ق ل ب" در قران نشان می دهد که این مشتق بر "بازگشتن" بارها دلالت داشته است:

فَانقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ لَّمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَاتَّبَعُوا رِضْوَانَ اللَّهِ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ ﴿آل‌عمران: ١٧٤﴾

پس با نعمت و بخششى از جانب خدا، [از ميدان نبرد] بازگشتند، در حالى كه هيچ آسيبى به آنان نرسيده بود، و همچنان خشنودى خدا را پيروى كردند، و خداوند داراى بخششى عظيم است.

قَالُوا إِنَّا إِلَىٰ رَبِّنَا مُنقَلِبُونَ ﴿الأعراف: ١٢٥﴾

گفتند: «ما به سوى پروردگارمان بازخواهيم گشت.

نتیجه:

تقلبون به معنای "بازگشت کردن" است. همچنین اشاره به اینکه الله هر کس را که می خواهد عذاب کرده یا بدو رحم میکند، باید در چهارچوب دیگر آیات قرآن فهم گردد. در آیات دیگر الله وعده داده که نزول عذاب صرفا بر افرادی که منکر کلام وحی و ایمان و عمل صالح بوده اند، صورت می گیرد و حتی آن نزول عذاب نیز در آیات قرآن بصورت مبسوط تشریح شده اند. 

بوسیله ی
تفاوت تقلبون با ترجعون و یا تحشرون چگونه است؟
پاسخ این سوال نیازمند یک بررسی وسیع از کارکردهای ریشه این مشتقات در قرآن دارد که نیازمند چندین پست است و از حوصله یک کامنت خارج است. اما این را بطور مجمل بدانید که تقلبون به بازگردانده شدن و ترجعون به مرجعیت خداوند در روز جزا و تحشرون به گردآوری شدن نزد خداوند دلالت دارند.
...