و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز

در قسمتی از آیه‌ی ۱۲۱ سوره‌ی انعام می‌فرماید:

"و ان الشیاطین لیوحون الی اولیائهم لیجادلوکم"

آیا می‌شود از این آیه برداشت کرد که شیاطین هم به اولیاء و دوستان خود وحی می‌کنند و این قدرت را دارا هستند؟

در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+3 امتیاز

مطابق قرآن کار شیطان و قبیلۀ او القاء وسوسه در انسان و جلب کردن انسان سوی آن وسوسه ها و دادن وعده های دروغین است: 

وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُم بِصَوْتِكَ وَأَجْلِبْ عَلَيْهِم بِخَيْلِكَ وَرَجِلِكَ وَشَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ وَعِدْهُمْ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورًا ﴿الإسراء: ٦٤﴾

و از ايشان هر كه را توانستى با آواى خود تحريك كن و با سواران و پيادگانت بر آنها بتاز و با آنان در اموال و اولاد شركت كن و به ايشان وعده بده»، و شيطان جز فريب به آنها وعده نمى‌دهد.

این الله است که این اذن را به شیطان تا روز قیامت داده تا انسان را وسوسه نماید. قرآن فرموده که این الله است که شیاطین را بر انسان ها می فرستد و البته لازم به ذکر است که این خود الله است که هدایت را نیز به انسان عطاء نموده است:

 أَلَمْ تَرَ أَنَّا أَرْسَلْنَا الشَّيَاطِينَ عَلَى الْكَافِرِينَ تَؤُزُّهُمْ أَزًّا ﴿مريم: ٨٣﴾

آيا ندانستى كه ما شيطانها را بر كافران ارسال میکنیم، تا آنان را تحريك كنند

در خصوص وحی شیاطین: 

قرآن کریم در تایید آیه 121 سوره انعام (که فرموده شیاطین به اولیاء خود وحی می کنند)، می فرماید:

 وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَيَاطِينَ الْإِنسِ وَالْجِنِّ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَمَا يَفْتَرُونَ ﴿الأنعام: ١١٢﴾

و بدين گونه براى هر پيامبرى دشمنى از شيطانهاى انس و جن برگماشتيم. بعضى از آنها به بعضى، براى فريب [يكديگر]، سخنان آراسته القا مى‌كنند؛ و اگر پروردگار تو مى‌خواست چنين نمى‌كردند. پس آنان را با آنچه به دروغ مى‌سازند واگذار.

بعبارت دیگر، شیاطین نه تنها به کسانیکه از ایشان تبعیت میکنند وحی میکنند بلکه بواسطه دشمنی بر انبیاء نیز در قالب القائات به انبیاء نیز وحی میکردند. لیکن این الله بود که کلام خود را ثابت می کرد و کلام شیطان را محو و نابود و منسوخ می کرد. به این مهم در آیه ذیل تاکید شده است:

 وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ وَلَا نَبِيٍّ إِلَّا إِذَا تَمَنَّىٰ أَلْقَى الشَّيْطَانُ فِي أُمْنِيَّتِهِ فَيَنسَخُ اللَّهُ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ ثُمَّ يُحْكِمُ اللَّهُ آيَاتِهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ ﴿الحج: ٥٢﴾

و پيش از تو [نيز] هيچ رسول و پيامبرى را نفرستاديم جز اينكه هر گاه چيزى تلاوت مى‌نمود، شيطان در تلاوتش القاء مى‌كرد. پس الله آنچه را شيطان القا مى‌كرد محو مى‌گردانيد، سپس خدا آيات خود را استوار مى‌ساخت، و خدا داناى حكيم است.

همچنین:

اگر کسی از کلام الله تبعیت کند، شیاطین هیچگونه تسلطی بر او ندارند. چرا که به فرموده قرآن شیاطین صرفا بر افرادی که از القائات شیطان پیروی میکنند، تسلط دارند:

إِنَّ عِبَادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ إِلَّا مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْغَاوِينَ ﴿الحجر: ٤٢﴾

در حقيقت، تو را (ای شیطان) بر بندگان من تسلّطى نيست، مگر كسانى از گمراهان كه تو را پيروى كنند،

نتیجه:

مطابق قرآن وظیفه شیاطین وحی کردن و القاء کردن وسوسه ها و دادن وعده های دروغین به انسان است و اینکه صرفا انسان هایی فریب وحی های شیاطین را می خورند که پیرو القائات شیطان باشند. بنابراین، تنها راه کشف این مهم که کدام فکر و ندای درون، از جانب شیطان است کافی است هر ندای درونی را با آیات وحی مقایسه کنیم. اگر آن ندای درونی با آیات کلام وحی در تضاد بود قطعا از القائات شیطان است و باید از آن دوری جست. در تورات مقدس نیز به وضوح به این مقوله اشاره شده است: 

تمام فرمانهای یهوه را به یاد بیاورید و آنها را انجام دهید، از قلب و چشم خود پیروی نکنید! چرا که شما بدنبال آنها به انحراف می گرایید (تورات مقدس صحیفه اعداد باب ١٥ آیه ٣٩)

بوسیله ی
ممنون بابت پاسخ جامع و کامل
...