و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز

درآیه ۴۱سوره سبا منظور ازعبادت کردن جن چیست؟

قَالُوا سُبْحَانَكَ أَنتَ وَلِيُّنَا مِن دُونِهِم بَلْ كَانُوا يَعْبُدُونَ الْجِنَّ أَكْثَرُهُم بِهِم مُّؤْمِنُونَ 

گویندمنزهی تو مولای ما تنها تویی بلکه آنان جن را عبادت میکردندواکثرشان بدان ایمان داشتند.

مربوط به این پاسخ: جن بر طبق کلام الله چیست؟
در خواندن من دون الله بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز

عبادت در لسان وحی به عملکرد "اطاعت از فرایض و احکام" خداوند دلالت دارد: 

مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَادًا لِّي مِن دُونِ اللَّهِ وَلَٰكِن كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنتُمْ تَدْرُسُونَ ﴿آل‌عمران: ٧٩﴾

هيچ بشرى را نسزد كه الله به او كتاب و حكم و پيامبرى بدهد؛ سپس او به مردم بگويد: «به جاى الله، بندگان من باشيد.» بلكه [بايد بگويد:] «به سبب آنكه كتاب [آسمانى‌] تعليم مى‌داديد و از آن رو كه درس مى‌خوانديد، علماى دين باشيد.»

بسیاری  بر اساس اتکاء به وسوسه ها و خیالات باطل تصور میکنند که یک نیرویی غیر از الله، در هستی و زندگی شان مداخله دارد. بواسطه اتکاء به همین وسوسه های باطل ایشان به مرور شریکانی را در کنار خداوند متصور می شوند و این خیالات باطل به مرور تبدیل به کیش و آیین می گردد و فرد در خیالات باطل خود به غلط باور می کند که راه رستگاری اتکاء به چنین کیش و آیینی است:

 وَجَعَلُوا لِلَّهِ شُرَكَاءَ الْجِنَّ وَخَلَقَهُمْ وَخَرَقُوا لَهُ بَنِينَ وَبَنَاتٍ بِغَيْرِ عِلْمٍ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يَصِفُونَ ﴿الأنعام: ١٠٠﴾

و براى الله شريكانى از جن قرار دادند، با اينكه الله جنیان را خلق كرده است. و براى او، بى هيچ دانشى، پسران و دخترانى تراشيدند. او پاك و برتر است از آنچه وصف مى‌كنند.

نتیجه

عبادت کردن جنیان به این معناست که انسان در گمان باطل خود تصور کند که جنیان در امور آسمانها و زمین شراکتی دارند یا اینکه می توانند راه رستگاری را به انسان تعلیم دهند. این در حالی است که بر اساس تورات و انجیل و قرآن، انسان تنها بواسطۀ ایمان به الله و عمل به احکام و فرایض کلام الله است که می تواند به مسیر رشد و تعالی دست یابد. 

بوسیله ی
...