و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز
سلام. در قران کدام ایات درباره قربانی کردن امده است و  ایا قربانی برای الله فقط در مراسم حج بیان شده یا نه؟ (در چه زمانی میتوان قربانی کرد؟)( در تورات عناوینی چون قربانی گناه و دبیحه سلامتی و ... امده است)

ایا باید حتما عمل قربانی انجام شود و خونی ریخته شود ؟ مزیت قربانی کردن و ریختن خون که در ظاهر انجام میدیم علاوه بر بحث پاسداشت شعایر الله چیست؟
در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز

آیات قرآن به قربانی کردن چهارپایان حلال گوشت در مناسک حج بیت الله الحرام اشاره نموده اند:

ذَ‌ٰلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ حُرُمَـٰتِ ٱللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌۭ لَّهُۥ عِندَ رَبِّهِۦ ۗ وَأُحِلَّتْ لَكُمُ ٱلْأَنْعَـٰمُ إِلَّا مَا يُتْلَىٰ عَلَيْكُمْ ۖ فَٱجْتَنِبُوا۟ ٱلرِّجْسَ مِنَ ٱلْأَوْثَـٰنِ وَٱجْتَنِبُوا۟ قَوْلَ ٱلزُّورِ حُنَفَآءَ لِلَّهِ غَيْرَ مُشْرِكِينَ بِهِۦ ۚ وَمَن يُشْرِكْ بِٱللَّهِ فَكَأَنَّمَا خَرَّ مِنَ ٱلسَّمَآءِ فَتَخْطَفُهُ ٱلطَّيْرُ أَوْ تَهْوِى بِهِ ٱلرِّيحُ فِى مَكَانٍۢ سَحِيقٍۢ ذَ‌ٰلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَـٰٓئِرَ ٱللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى ٱلْقُلُوبِ لَكُمْ فِيهَا مَنَـٰفِعُ إِلَىٰٓ أَجَلٍۢ مُّسَمًّۭى ثُمَّ مَحِلُّهَآ إِلَى ٱلْبَيْتِ ٱلْعَتِيقِ وَلِكُلِّ أُمَّةٍۢ جَعَلْنَا مَنسَكًۭا لِّيَذْكُرُوا۟ ٱسْمَ ٱللَّهِ عَلَىٰ مَا رَزَقَهُم مِّنۢ بَهِيمَةِ ٱلْأَنْعَـٰمِ ۗ فَإِلَـٰهُكُمْ إِلَـٰهٌۭ وَ‌ٰحِدٌۭ فَلَهُۥٓ أَسْلِمُوا۟ ۗ وَبَشِّرِ ٱلْمُخْبِتِينَ ٱلَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ ٱللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَٱلصَّـٰبِرِينَ عَلَىٰ مَآ أَصَابَهُمْ وَٱلْمُقِيمِى ٱلصَّلَوٰةِ وَمِمَّا رَزَقْنَـٰهُمْ يُنفِقُونَ وَٱلْبُدْنَ جَعَلْنَـٰهَا لَكُم مِّن شَعَـٰٓئِرِ ٱللَّهِ لَكُمْ فِيهَا خَيْرٌۭ ۖ فَٱذْكُرُوا۟ ٱسْمَ ٱللَّهِ عَلَيْهَا صَوَآفَّ ۖ فَإِذَا وَجَبَتْ جُنُوبُهَا فَكُلُوا۟ مِنْهَا وَأَطْعِمُوا۟ ٱلْقَانِعَ وَٱلْمُعْتَرَّ ۚ كَذَ‌ٰلِكَ سَخَّرْنَـٰهَا لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ لَن يَنَالَ ٱللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَآؤُهَا وَلَـٰكِن يَنَالُهُ ٱلتَّقْوَىٰ مِنكُمْ ۚ كَذَ‌ٰلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا۟ ٱللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَىٰكُمْ ۗ وَبَشِّرِ ٱلْمُحْسِنِينَ (سوره حج آیات 30 تا 37)

این و هر که بزرگ شمرد حرمتهای خدا را پس آن بهتر است برای او نزد پروردگارش و حلال شد برای شما چهارپایان مگر آنچه خوانده شود بر شما پس دوری گزینید از پلیدی یعنی بتان و دوری گزینید از سخن ناروا ، یکتاپرستان برای خدا نه شرک‌ورزندگان بدو و آنکه شرک ورزد به خدا پس گوئیا درافتاده است از آسمان تا بربایدش پرنده یا بپراکندش باد به جائی دور (یا رانده) . این و هر که بزرگ شمرد شعارهای خدا را همانا آن است از پرهیزکاری دلها. برای شما است در آن سودهائی تا سرآمدی نامبرده سپس فرودگاهش بسوی بیت العتیق است . و برای هر ملتی نهادیم پرستشی تا ببرند نام خدا را بر آنچه روزیشان داد از دامهای چهارپا و خدای شما خداوند یکتا است پس برای او اسلام آرید و مژده ده به فروتنان‌. آنان که هر گاه یاد شود خدا بترسد دلهاشان و شکیبایان بر آنچه رسدشان و بپادارندگان نماز و از آنچه روزیشان دادیم ببخشند. و اشتران فربه (قربانی) گردانیدیم آنها را برای شما از شعارهای خدا شما را است در آنها خوبیی پس ببرید نام خدا را بر آنها صف‌آرندگان تا گاهی که بیفتد پهلوهای آنها بخورید از آنها و بخورانید بینوا و دریوزه را بدینسان رام گردانیدیمشان برای شما شاید شما سپاسگزارید. هرگز نرسد خدا را گوشتها و نه خونهای آنها و لیکن رسدش پرهیزکاری از شما بدینگونه رام کردیم آنها را برای شما تا بزرگ شمرید خدا را بر آنچه راهبریتان کرد و بشارت ده نیکوکاران‌ (سوره حج آیات 30 تا 37)

مطابق آیات فوق مشخص شد که:

1) قربانی کردن چهارپایان حلال گوشت در بیت العتیق در آیات فوق اشاره شده است. توجه شود که اگرچه در آیات قرآن هیچگونه محدودیتی در خصوص قربانی نمودن در جایی غیر از بیت العتیق مشخص نشده اما قرآن صریحا فرموده که قربانی ها صرفا به الله اختصاص دارند و لذا نمی توان در مکان هایی که مصادیق شرک و کفر نصب شده قربانی کرد! 

2) الله به خون و گوشت حیوانات نیاز ندارد! بلکه قربانی کردن نشان می دهد که فرد حاضر است که از ثروت و دارایی خود برای اجرای حکم الهی چشم پوشی نماید (چهارپایان در همه دوران جزو ثروت و دارایی افراد محسوب می شده اند و امروز هم همینطور است).

3) آیات فوق تاکید کرده اند که گوشت قربانی را باید به مسکین و درمانده و یتیم و بینوا داد. قربانی نباید به دست اغنیاء برسد. بلکه دستور آیات فوق باید اجرا گردد. 

نتیجه

قبلا در پست فلسفه قربانی ها با استناد به آیات نشان داده شد که الله به خون و خونریزی ناشی از قربانی کردن چهارپایان و گوشت آنها هیچ نیازی ندارد. آیات سوره حج نیز نشان دادند که گوشت و منافع حاصل از قربانی باید به دست فقرا و مساکین و مستمندان برسد، نه به دست اغنیاء. همچنین مشخص شد که قربانی کردن در مناسک حج و در بیت العتیق در آیات قرآن ذکر شده و قربانی کردن بشرط رعایت دستورات الله، در مکانهایی که مصادیق شرک و کفر نیست، بلامانع است.

بوسیله ی
...