و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز

در سوره طه ایه ۸۰ که می فرماید

يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ قَدْ أَنجَيْنَاكُم مِّنْ عَدُوِّكُمْ وَوَاعَدْنَاكُمْ جَانِبَ الطُّورِ الْأَيْمَنَ وَنَزَّلْنَا عَلَيْكُمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَىٰ ﴿طه: ٨٠﴾

"ای بنی اسرائیل ما شما را از دشمن تان نجات بخشیدیم و در سمت راست کوه طور با شما وعده گذاشتیم و بر شما من و سلوی فرستادیم "

ایا منظور ازسمت راست طور جهت جغرافیایی است و یا دلالت بر چیز دیگری دارد؟

در تورات و عهدعتیق بوسیله ی
دوباره دسته بندی کردن بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

در تمامی آیات قرآن، واژۀ الایمن وجه تسمیه طور است و به معنای جانب "در امان، پربرکت و سلامت" است که اشاره به تجلی خداوند بر روی طور دارد:

وَنَادَيْنَاهُ مِن جَانِبِ الطُّورِ الْأَيْمَنِ وَقَرَّبْنَاهُ نَجِيًّا ﴿مريم: ٥٢﴾

و از پربرکت‌ترین جانب طور، او را ندا در دادیم. و در حالی‌که با وی راز می‌گفتیم، او را نجات‌یافته(به خود) نزدیک ساختیم.

همچنین در سوره قصص می فرماید:

فَلَمَّا أَتَاهَا نُودِيَ مِن شَاطِئِ الْوَادِ الْأَيْمَنِ فِي الْبُقْعَةِ الْمُبَارَكَةِ مِنَ الشَّجَرَةِ أَن يَا مُوسَىٰ إِنِّي أَنَا اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ ﴿القصص: ٣٠﴾

پس چون به آن (آتش) رسید، از سمت مبارک‌ترین جای آن وادی، در آن جایگاه مبارک، از آن درخت ندا آمد: «ای موسی! به‌راستی منم من، خدا، پروردگار جهانیان.»

نیز فرموده:

يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ قَدْ أَنجَيْنَاكُم مِّنْ عَدُوِّكُمْ وَوَاعَدْنَاكُمْ جَانِبَ الطُّورِ الْأَيْمَنَ وَنَزَّلْنَا عَلَيْكُمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَىٰ ﴿طه: ٨٠﴾

«فرزندان اسرائیل! ما بی‌گمان شما را از دشمنتان رهانیدیم. و در پربرکت‌ترین جانب طور با شما وعده نهادیم. و بر شما ترنجبین و امنیت فرو فرستادیم.»

توجه شود که در تورات به تجلی خداوند در طور سینین اشاره شده است:

و جلال خداوند بر کوه سینا قرار گرفت، وشش روز ابر آن را پوشانید، و روز هفتمین، موسی را از میان ابر ندا درداد. 17 و منظر جلال خداوند، مثل آتش سوزنده در نظر بنی‌اسرائیل برقله کوه بود. 18 و موسی به میان ابر داخل شده، به فراز کوه برآمد، و موسی چهل روز و چهل شب در کوه ماند. (تورات صحیفه خروج فصل 24 آیات 16 تا 18)

نتیجه

الایمن وجه تسمیه طور در آیات مختلف قرآن است. منظور از جانب طور الایمن نه سمت راست کوه، بلکه اشاره به وجه نزول جلال الهی بر روی طور دارد. 

بوسیله ی
...